به گزارش ایرنا، «احمد مرزبان» عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: مجموع جاده های روستایی استان مرکزی چهار هزار و 430 کیلومتر است که بیش از سه هزار و 800 کیلومتر آن در عمر 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی حتی یک کیلومتر بزرگراه و آزادراه در استان مرکزی وجود نداشت اما اکنون 209 کیلومتر آزادراه و 432 کیلومتر بزرگراه دستاورد عظیم در حوزه زیرساخت های ارتباطی این استان محسوب می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: سه هزار و 214 کیلومتر معادل 73 درصد از جاده های این استان آسفالت، 361 کیلومتر معادل هشت درصد شوسه و 855 کیلومتر معادل 19 درصد نیز از جاده های این استان خاکی است.
مرزبان بیان کرد: میانگین درصد جاده های آسفالته کشور 60 درصد اعلام شده است در صورتی که این شاخص در استان مرکزی 73 درصد و 13 درصد و بیشتر از میانگین کشوری است.
وی با بیان اینکه درصد برخورداری روستاهای استان 76 درصد است، گفت: اعتبار استانی راه های روستایی امسال حدود 185 میلیارد ریال و اعتبار ملی در این بخش نیز 165 میلیارد ریال است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: 24 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت سال های گذشته در این استان ساخته شده که تنها 663 واحد تاکنون به متقاضیان تحویل نشده است.
وی خاطرنشان کرد: از این تعداد واحدمسکونی مهر 431 واحد در شهر جدید امیرکبیر در دست ساخت است و بیش از 90 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارند و بقیه خود مالک هستند و از تسهیلات مسکن برای تکمیل واحد مسکونی خود استفاده می کنند.
مرزبان بیان کرد: طراحی و ساخت 2 هزار و 730 واحد مسکونی استیجاری، مطالعه و آماده سازی توسعه شهری استان به وسعت چهار هزار هکتار، انجام طرح های مشارکتی به تعداد 6 هزار و 366 واحد با بخش خصوصی و تعاونی ها، ساخت و واگذاری 90 قطعه زمین برای ساخت مدرسه، مسجد و نانوایی، پرداخت 53 میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای تکمیل طرح های خدمات رسانی و پرداخت 68 میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل خدمات زیربنایی از دیگر اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی است.
وی اظهار داشت: 600 فقره تامین و تحصیل اراضی ملی و موات به مساحت 2 هزار و 181 هکتار، رفع تصرف 400 هکتار و دفاع از چهار هزار پرونده حقوقی اراضی ملی، دریافت صورتجلسه تفکیکی در طبقات 19 هزار واحد نیز از مهمترین اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی در بخش املاک و حقوقی این اداره کل است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی افزود: تهیه 10 طرح توسعه و عمران نواحی سه گانه و طرح توسعه عمران هفت شهرستان، تهیه 32 طرح جامع و 32 طرح تفصیلی شهرهای استان و عکس برداری های هوایی و ماهواره ای، مطالعه و ساخت بیمارستان426 تخته، مطالعه و ساخت کتارخانه های عمومی با زیربنای 15 هزار مترمربع، مطالعه و ساخت ایستگاه های هواشناسی به مساحت سه هزار مترمربع از دیگر اقدامات این اداره کل در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
مرزبان بیان کرد: 42 طرح عمرانی در بخش راهسازی در نقاط مختلف استان مرکزی در حال انجام است و مقدمات برگزاری مناقصه 30 طرح دیگر نیز فراهم شده است.
وی با بیان اینکه 19 طرح بازآفرینی شهری در نقاط مختلف استان مرکزی برنامه ریزی و اجرایی شده است، بیان کرد: چهار طرح مشارکتی از قبیل طرح 336 واحدی امید در کوی سجادیه اراک، 11 طرح در زمینه زیر و روبنایی، چهار طرح مطالعاتی، پرداخت 75 فقره تسهیلات ارزان قیمت 400 میلیون ریالی به شهروندان و مطالعه ساخت 2 هزار و 87 واحد مسکونی از 100 هزار واحد مسکونی ملی در سکونتگاه های غیر رسمی از مهمترین اقدامات اداره کل راه و شهرسازی در بخش بازآفرینی شهری است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی هدف از طرح بازآفرینی شهری را افزایش کیفیت سطح زندگی پایدار شهری عنوان کرد و گفت: اکنون 23 درصد از جمعیت شهر اراک و 19 درصد از جمعیت شهر ساوه در سکونتگاه های غیر رسمی زندگی می کنند و ساماندهی جمعیت این مناطق از برنامه های اصلی این اداره کل است.
مرزبان بیان کرد: 15 طرح عمرانی از قبیل ساختمان پزشکی قانونی خمین، ثبت احوال اراک، جاده راهجرد - آشتیان، تقاطع غیر همسطح جاده اراک فرمهین، تعریض جاده فرعی داوداباد، باند دوم جاده دلیجان - نراق و خمین الیگودرز نیز برای بهره برداری در ایام دهه فجر آماده شده که با حضور مسولان استانی و شهرستانی به بهره برداری می رسد.
بیش از 6 هزار و 409 کیومتر بزرگراه، آزادراه، جاده و جاده های روستایی در استان مرکزی وجود دارد.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.