به گزارش ایرنا، سید«علی آقازاده» روز دوشنبه در جریان بازدید از اداره کل هواشناسی استان مرکزی افزود: حجم بارش های سال آبی جاری نشان می دهد خشکسالی های پنج سال اخیر پشت سرگذاشته شده و آب حاصله از بارش ها در این مدت 500 میلیون متر مکعب بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: بهره گیری از زیرساخت فیبرنوری در مجموعه اداره کل هواشناسی استان مرکزی حیاتی است و تا پایان سال با تلاش فرماندار و مخابرات این امکان در هواشناسی استان فراهم می شود.
استاندار مرکزی گفت: تامین بخشی از تجهیزات تخصصی هواشناسی استان از جمله شبکه نم و سرور تا پایان سال با همکاری سازمان هواشناسی و مجموعه مدیریتی استان محقق می شود.
آقازاده افزود: به روز رسانی شبکه ای تی، فناوری هواشناسی و ارتباط اداره کل هواشناسی استان با سایر دستگاه های مرتبط از دیگر برنامه های مهم است که باید جامه عمل بپوشد.
وی اظهار داشت: سه هزار کاربر عضو سامانه تهک ( سامانه توسعه هواشناسی کاربردی) استان مرکزی هستند که اغلب آنان را کشاورزان تشکیل می دهند و این درحالی است که 100 هزار نفر کشاورز در استان وجود دارد و باید شمار کاربران با هدف توسعه خدمات رایگان آب و هوایی در این سامانه افزایش یابد.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: اعتماد مردم به هواشناسی در مقایسه با سال های گذشته بالا رفته است و هواشناسی توانسته با وجود کمبودها از دانش کارشناسان بهره وافی را ببرد، پیش بینی هواشناسی در سال های اخیر نزدیک به واقعیت است و پیگیری اخبار هواشناسی در بین آحاد مردم در کنار اخبار ورزشی، سیاسی و غیره قرار دارد.
آقازاده افزود: تحقق پیش بینی های هواشناسی در 10 سال گذشته تا 50 درصد بود اما، با دانش و بهره گیری از تجهیزات ماهواره ای این پیش بینی به 80 درصد رسیده است.
وی در ادامه اظهار داشت: فرودگاه اراک در زمینه ایستگاه هواشناسی و سایر اقدامات باید نیازهای خود را تا پایان سال به استانداری اعلام کند.
استاندار مرکزی افزود: مجموعه مدیریتی استان می کوشد تا سال آینده نگاه متفاوتی به فرودگاه اراک به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه ای داشته باشد.
مدیر فرودگاه اراک گفت: صنعت حمل و نقل هوایی و هواشناسی به سبب اهمیت جایگاه در ارایه خدمات به مردم در گذشته یک مدیر داشتند و بیشتر ایستگاه های هواشناسی در فرودگاه ها مستقر هستند.
«رحیم حسین نسب» افزود:استفاده از امکانات و تجهیزات ضروری از جمله فیبرنوری اهمیت زیادی دارد و نبود آن در دستگاه تخصصی مثل هواشناسی و فرودگاه پذیرفته نیست.
وی اظهار داشت: طرح جامع فرودگاه اراک در حال انجام است و مکان یابی ایستگاه هواشناسی در آن لحاظ شده که نیازمند تخصیص اعتبار است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی نیز گفت: هواشناسی در توسعه خدمات تخصصی نقش مهمی دارد که این مهم با نیروی انسانی کارآمد و تجهیزات مناسب محقق می شود.
«آرش بهاروند» افزود: حوزه کشاورزی بزرگترین بهره بردار خدمات هواشناسی به شمار می رود و محیط زیست و شهرداری ها نیازمند اطلاعات هواشناسی در هر منطقه هستند.
وی اظهار داشت: گردشگری، وزرات بهداشت و درمان، مدیریت بحران از دیگر دستگاه هایی هستند که به داده های هواشناسی برای ارایه خدمات نیاز دارند.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: در سال های اخیر کشور های مختلف در حوزه هواشناسی سرمایه گذاری هدفمند داشته اند اما، در استان و کشور ما این مهم کمتر محقق شده است.
بهاروند افزود: هواشناسی استان مرکزی با وجود تنگناهای تجهیزاتی و کمبود نیرو، از کارشناسانی بهره گرفته است که توانسته اند حوادث جوی را نزدیک به حقیقت پیش بینی کنند.
وی اظهار داشت: میزان بارش خوبی از اول سال زراعی جاری در استان رقم خورده و پیش بینی ها محقق شده است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: رویکرد جدید سازمان هواشناسی ارایه خدمات به کاربران است تا قبل از این ارایه خدمات هواشناسی در استان بود اما، اکنون دهیاری ها و شهرستا ن ها نیز مورد توجه هستند.
فرماندار اراک نیز گفت: سامانه تهک جای کار بیشتری دارد زیرا این سامانه در مقوله سلامت موفق بوده اما، در زمینه کشاورزی رهاورد این سامانه در حدانتظار نیست.
«حسین بختیاری» افزود: هواشناسی به کشاورزان اعلام می کند هوا کاهش دما دارد اما به طور عملی برای جلوگیری از خسارت هیچ برنامه ریزی و طریقی ارایه نمی شود که باید این نقیصه را رفع کرد.
241 میلیمتر بارندگی در سال زراعی گذشته (اول مهرماه پارسال تا اول مهرماه امسال) در استان مرکزی به ثبت رسیده است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.