«سید علی آقازاده » روز دوشبنه در آیین تجلیل از فعالان بخش کشاورزی استان مرکزی افزود: اکنون محصولات کشاورزی با چند برابر قیمتی که از کشاورزان خریداری می شود به دست مصرف کنندگان می رسد که با ایجاد تعاونی ها و حمایت بخش دولتی می توان ضمن کاهش این فاصله ها، زمینه افزایش درآمد اقتصادی فعالان این بخش را فراهم کرد.
وی، کمبود منابع آبی و خشکسالی را از جمله مشکلات بخش کشاورزی و نگرانی های کشاورزان کشور و استان دانست و ادامه داد: با بهره گیری از سامانه های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر می توان زمینه افزایش بهره وری از آب و تولید در این بخش را فراهم کرد.
استاندار مرکزی یاد آور شد: اکنون بیش از چهار هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد که باید برای مقابله با کم آبی و کاهش هدر رفت آب، این چاه ها تعیین و تکلیف شوند.
آقازاده افزود: تعیین و تکلیف چاه های بخش کشاورزی و رفع مشکل کم آبی در این بخش باید بدون اینکه مشکلی برای کشاورزان به همراه داشته باشد، مدیریت شود.
وی خاطر نشان کرد: 110 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سال جاری در کشور تولید شده است که تولید این محصولات نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی حدود چهار برابر افزایش یافته است.
آقازاده افزود: با توجه به ظرفیت های کشور امکان افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور و تامین غذا برای بیش از 80 میلیون ایرانی وجود دارد.
وی اتحاد و همدلی بخش دولتی و خصوصی را عامل افزایش تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: با همکاری دستگاه های دولتی با تولیدکنندگان بخش کشاورزی به عنوان سربازان مقابله با جنگ اقتصادی دشمن می توان همانند گذشته توطئه دشمنان ایران اسلامی را نقش بر آب کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بر اساس آمارهای موجود با وجود کاهش 30 درصدی بارندگی ها در سال آبی 96 -97 بیش از سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید شده است.
«مجید آنجفی» افزود: روند افزایشی تولید محصولات کشاورزی در سال جاری نشان ازاستفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری و آب و خاک در این حوزه است.
وی ادامه داد: 160 میلیمتر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان مرکزی باریده که این میزان بارندگی حدود سه برابر میانگین بلند مدت استان بوده و امید است افزایش تولید محصولات را در این بخش به همراه داشته باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در طول مدت چند سال گذشته با وجود کاهش 30 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم آبی، تولید این محصول در استان روند افزایشی داشته است.
آنجفی بهره گیری از محصولات کم آب بر و اصلاح الگوی کشت برای افزایش بهره وری آب را از برنامه های اولویت دار عنوان کرد و گفت: بر این اساس کشت محصولات کم آب بر از جمله زعفران، گیاهان دارویی و محصولات دیم در دستور کار این سازمان قرار گرتفه است.
وی خاطر افزود: 45 درصد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان مرکزی به بخش کشاورزی اختصاص یافت که با همت بهره برداران و کارشناسان جهاد کشاورزی اکنون حدود 90 درصد تسهیلات اختصاص یافته به استان در بخش کشاورزی استان جذب شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یاد آور شد: سرمایه صندوق توسعه بخش کشاورزی استان از ابتدای فعالیت تا کنون به 190 میلیارد ریال رسیده بود که با حمایت بخش دولتی استان در مدت 9 ماه گذشته سرمایه این صندوق به 600 میلیارد ریال افزایش یافته است.
آنجفی افزود: با توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی استان مرکزی انتظار می رود سرمایه این صندوق تا چهار هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
مدیریت شعب بانک کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 510 میلیارد ریال منابع مالی از محل اعتبارات تسهیلات توسعه پایدار بخش کشاورزی به بانک کشاورزی این استان اختصاص یافت که تا کنون علاوه بر جذب این منابع مالی، حدود 190میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات ملی جذب شده است.
«مسعود رضایی» افزود: با توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی استان مرکزی پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 200 میلیارد ریال منابع مالی از محل اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات توسط بانک کشاورزی استان مرکزی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 500 میلیارد ریال افزایش یافته است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: 14 میلیارد دلار ارز با قیمت 42 هزار ریالی برای تامین کالاهای اساسی مردم اختصاص یافته است که با وجود اختصاص این اعتبارات، کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد به دست مصرف کننده می رسد.
«سید محمد حسینی» افزود: نیاز است افرادی که نهاده های با قیمت 42 هزار ریال در اختیار آنان قرار می گیرد توسط دولت شناسایی و زمینه کاهش قیمت برای مصرف کنندگان فراهم شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: کاهش 40 درصد آب در منطقه ،مرگ آن منطقه را به همراه داشته و اکنون این مهم در مناطق جنوبی کشور ایجاد و به سمت مناطق مرکزی در حال افزایش است.
«محمد رضا منصوری» افزود: با توجه به قرار گرفتن استان مرکزی در مناطق خشک و ممنوعه کشور نیاز است با ترویج کشاورزی علمی و بهره گیری از روش های آبیاری نوین، زمینه کاهش مصرف و افزایش بهره وری فراهم شود.
رئیس هیات‌ مدیره بنیاد توانمندسازی گندمکاران استان مرکزی نیز گفت: از 164 میلیون هکتار وسعت کشور 40 میلیون هکتار مستعد انجام فعالیت های کشاورزی بوده و اکنون حدود 19 میلیون هکتار آن زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار دارد.
«فرزین بهرامی» افزود: اکنون 23 درصد نیروی کار کشور در حوزه کشاورزی اشتغال داشته و 13 درصد تولید ناخالص و پنج درصد سرمایه گذاری های کشور در این بخش انجام می شود.
وی ادامه داد: با توجه به وسعت و ظرفیت های بخش کشاورزی کشور، توسعه تولید و فعالیت های این بخش نیازمند سرمایه گذاری است.
رئیس هیات ‌مدیره بنیاد توانمندسازی گندمکاران استان مرکزی، امنیت در بخش کشاورزی را از جمله عوامل افزایش سرمایه گذاری دانست و گفت: قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم از جمله اقدام های دولت برای افزایش امنیت در این بخش بوده و تصویب قیمت 16 هزار ریالی، مشکلاتی را برای کشاورزان به همراه دارد.
بهرامی خاطر نشان کرد: ایجاد نا امنی در بخش کشاورزی افزایش مهاجرت به شهرها، کاهش تولید محصول و افزایش حاشیه نشینی در شهرها را به همراه دارد.
در پایان این آیین از 60 نفر از کشاورزان برتر استان مرکزی با حضور استاندار، نماینده مردم ساوه و زرندیه و نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان تقدیر شد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.