« غلامرضا ملکی » روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خرید محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان مرکزی در سال زراعی امسال نسبت سال گذشته 28 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: سال زراعی گذشته 250 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان مرکزی توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خریداری و در سیلوهای ذخیره گندم ذخیره سازی شد.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطر نشان کرد: با خرید این محصولات 100 درصد پیش بینی خرید تضمینی محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان در سال زراعی جاری محقق شده است.
ملکی گفت: خرید تضمینی محصول گندمکاران استان مرکزی در بیشتر مناطق استان متوقف شده است و برای رفاه حال کشاورزان تحویل گندم تا پانزدهم مهرماه امسال در برخی مراکز خرید ادامه دارد.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی از واریز 2 هزار و 640 میلیارد ریال به حساب گندمکاران استان خبر داد و گفت: با پرداخت این اعتبارات 100 درصد طلب کشاورزانی که تا پایان تیرماه جاری محصول خود را به مراکز خرید تحویل داده اند، پرداخت شده است.
ملکی ادامه داد: همچنین با پرداخت این اعتبارت 50 درصد طلب گندمکاران که تا پایان شهریور ماه محصول تولیدی خود را به مراکز خرید تحویل داده اند پرداخت شده است و در اولین فرصت بقیه طلب آنان نیز پرداخت می شود.
وی خاطر نشان کرد: کشاورزانی که تا قبل از شهریور ماه امسال اقدام به تحویل گندم به مراکز خرید کرده و پولی دریافت نکرده اند نیاز است در اولین فرصت به مراکز خرید مراجعه و رسید خود را دریافت و نسبت به ثبت آن در سامانه پرداخت اقدام کنند.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: بهره بردارانی که به هر دلیل محصول گندم تولیدی خود را تاکنون در انبارها نگهداری کرده اند می توانند نسبت به تحویل این محصولات به مراکز خرید اقدام کنند.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
استان مرکزی با دارا بودن یک و هشت درصد از مساحت کل کشور دارای منابع آبی محدودی است اما ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داشته که با وجود همه کمبودها و محدویت‎ها، توانسته در این زمینه خوش بدرخشد و جایگاه ویژه‎ای در کشور به دست آورد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.