یادداشت/

پاسخ یک استاد دانشگاه به دفاعیه وزیر پیشین نیرو از طرح های انتقال آب

مهدی قمشی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز نوشت: زمان آقای مهندس بی طرف علاوه بر انتقال های گذشته انتقال آب بهشت آباد با یک میلیارد مترمکعب در سال بصورت غیر رسمی شروع شد. حال اگر در آن زمان به اجرا نرفت معنی آن این نیست که آقای مهندس بی طرف بی تقصیر است.

لینک کوتاه کپی شد

در پی گفت و گوی جماران با حبیب الله بی طرف و طرح نکاتی از سوی وزیر پیشین نیرو در خصوص طرح های انتقال آب {در اینجا}، دکتر مهدی قمشی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز جوابیه ای خطاب به وی برای جماران ارسال کرد که متن آن در پی می آید:

 

محاسبات ایشان صد در صد اشتباه است. 

۱- آورد متوسط بلند مدت کارون بزرگ ۱۹.۵ میلیارد مترمکعب در سال است یعنی زیر ۲۰ میلیارد بنابراین آورد متوسط ۲۴ میلیارد صد در صد اشتباه است.

۲- در ۱۵ سال گذشته این آورد متوسط به دلایل مختلف مثل استفاده در استان های بالادست استان خوزستان و تغییر اقلیم که در محاسبات ایشان نیامده به ۱۴.۵ میلیارد تقلیل یافته است.

۳- در هیچ جای دنیا برنامه ریزی منابع آب براساس متوسط آورد سالیانه انجام نمی شود و مبنای محاسبه از نظر علمی احتمال وقوع ۸۰ درصد یا ۴۰ درصد آورد است. بزرگترین اشتباه همین است که با متوسط آورد برنامه ریزی انجام شود.

۴- در حال حاضر جمع انتقال هایی که سالیانه از سر شاخه های کارون به خارج حوضه انجام می شود یک میلیارد و دویست هشتاد میلیون مترمکعب است. 

۵- در زمان آقای مهندس بی طرف علاوه بر انتقال های گذشته انتقال آب بهشت آباد با یک میلیارد مترمکعب در سال بصورت غیر رسمی شروع شد. حال اگر در آن زمان به اجرا نرفت معنی آن این نیست که آقای مهندس بی طرف بی تقصیر است. 

۶- مقایسه خطر انتقال ها باید در زمان خشک سالی ها استخراج شود نه سال نرمال. زیرا در همین سال هاست که انتقالها از بالادست به همان اندازه برنامه ریزی شده انجام می شوند و فشار خشک سالی بصورت مضاعف به پایین دست ترین نقطه یعنی خوزستان منتقل خواهد شد.

مهدی قمشی

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

و رییس دانشکده آب

دیدگاه تان را بنویسید