عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در واکنش به سخنان رئیس جمهور مبنی بر در راس امور نبودن مجلس خواستار مناظره با وی یا یکی از نمایندگان تام الاختیار او در این زمینه شدو گفت:اظهارات رئیس جمهور تنها در صورتی از سوی مجلس قابل گذشت است که ایشان سخنان خود را تصحیح کند.
"مصطفی کواکبیان" در گفت وگو با خانه ملت،در واکنش به سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه مجلس دیگر در راس امور نیست، گفت: صحبت های آقای احمدی‌نژاد در خصوص جایگاه مجلس از چند جهت قابل ایراد است و در این مدت منتظر بودم که ایشان از سفر آمریکا برگشته و یک جوری سخنان خود را اصلاح کنند که ظاهر امر نشان‌دهنده این است که وی بنای اصلاح سخنان خود را ندارد.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به موضع برخی خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و مطبوعات حامی دولت در خصوص سخنان رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: این رسانه‌ها خیلی طلبکارانه سخن گفته و چنین وانمود می کنند که هیچ اعتراضی نباید به سخنان رئیس جمهور شود.
کواکبیان به نطق 6 ماه پیش خود در صحن مجلس اشاره کرد و افزود: در آن نطق اعلام کردم اگر مجلس در راس امور باشد بسیاری از اتفاقات در کشور اتفاق نمی افتد و گفتن من در مقام اثبات بود اما گفته رئیس جمهور در مقام سقوط مجلس است که نباید مجلس در راس امور باشد.
نماینده سمنان با درخواست از صدا وسیما برای اختصاص وقت به قوه مقننه برای پاسخ به اظهارات رئیس جمهور درباره مجلس، به درخواست مناظره خود با احمدی نژاد درباره مطرح شدن موضوع تک حزبی در کشور اشاره کرد و گفت: من درباره این دعوت هیچ پاسخی نشنیدم و در مورد اظهارات اخیر رئیس جمهور (در راس امور نبودن مجلس) هم آمادگی مناظره با وی و یا نماینده تام‌الاختیار ایشان را دارم، تا ببینیم مجلس در راس امور است یا خیر.
وی با بیان اینکه مجلس هشتم می تواند با یک اقدام عملی و قانونی همچون طرح سوال از رئیس جمهور اثبات کند که در راس امور است، افزود: والا به نظر می رسد، اگر سخنان آقای احمدی نژاد با واکنش قاطع و جدی خانه ملت مواجه نشود، تبعات جبران ناپذیری برای مجلس در پی خواهد داشت.کواکبیان در ادامه به تشریح ایرادهای خود از سخنان رئیس جمهور درباره در راس امور نبودن مجلس پرداخت و خاطرنشان کرد: اولا سخنان آقای احمدی نژاد برخلاف منویات امام راحل است؛ چرا که ایشان در مقام تفسیر سخنان بنیانگذار انقلاب برآمده اند.
عضو کمیسیون امنیت ملی به جایگاهی که حضرت امام(ره) در سیره عملی خود برای مجلس در نظر گرفته بودند، اشاره کرد و افزود: پیش از تشکیل مجمع تشخیص مصلحت، اگر دو سوم نمایندگان به قانونی که به ظاهر بر خلاف شرع بود؛ ولی بنا به مصلحت کشور لازم بود، رای می داد، آن قانون لازم الاجرا بوده که این امر نشان‌گر جایگاه رفیع خانه ملت است.
وی با اشاره به واگذاری اختیار تصمیم‌گیری در خصوص آزادی گروگان‌های آمریکایی در اول انقلاب به مجلس، گفت: هر چند در ماجرای گروگان ها امام راسا می‌توانستند، تصمیم بگیرند، اما تصمیم‌گیری را به اختیار نمایندگان گذاشتند؛ چرا که مجلس را در راس امور می دانستند.
نماینده سمنان همچنین به انتخاب آیت ا... هاشمی رفسنجانی به عنوان فرمانده جنگ در زمان امام راحل اشاره کرد و افزود: یکی از دلایلی که آقای هاشمی رفسنجانی در آن زمان به عنوان فرمانده جنگ انتخاب شدند، این بود که ایشان در آن زمان، ریاست مجلس را برعهده داشتند.
کواکبیان تاکید کرد: همه این مسایل نشان، دهنده این است که حضرت امام چه جایگاهی را برای مجلس قائل بودند.عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین با اعلام اینکه سخنان رئیس جمهور درباره جایگاه مجلس خلاف منویات مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: چرا که ایشان بارها بر جایگاه مجلس چه در بعد نظارتی و چه تقنینی تاکید کرده اند.
وی در این راستا به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری طی سال های اخیر در خصوص جایگاه مجلس اشاره کرد و افزود: معظم‌له در بخشی از بیانات خود فرموده اند که مجلس زمینه نرم افزار نظام جمهوری اسلامی را بر آورده می کند.کواکبیان با اظهار اینکه رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس هفتم هم بر راس امور بودن مجلس تاکید کرده اند، خاطرنشان ساخت: ایشان اخیرا هم هر گونه ایجاد اختلاف را خلاف شرع دانسته و به سران سه قوه تاکید کرده‌اند که در جهت وحدت حرکت کنند؛ بنابراین سخنان رئیس جمهور در این مقطع جز ایجاد اختلاف ثمره دیگری ندارد.
نماینده سمنان به جایگاه مجلس در قانون اساسی نیز اشاره کرد و گفت: اظهر من الشمس است که براساس روح حاکم بر قانون اساسی، مجلس با توجه به حق سوال، تذکر، تحقیق و تفحص، استیضاح، رای اعتماد و حق اظهارنظری که در تمام امور کشور دارد، در راس امور است.
کواکبیان همچنین با اشاره به اصل 113 قانون اساسی پیش از بازنگری درسال 1368، خاطرنشان کرد: براساس این اصل، پیش از بازنگری در قانون اساسی اختیارات رئیس جمهور بیشتر بوده، اما پس از بازنگری، مسئولیت هماهنگی میان قوا به رهبری واگذار شده که این موضوع برخلاف نظر آقای احمدی نژاد نشانگر این است که در آن زمان اختیارات رئیس جمهور بیشتر از زمان فعلی بوده است.
وی به اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی اشاره کرد و گفت: براساس این اصل در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور، شورایی تشکیل شده و تا زمان برگزاری انتخابات کشور را اداره می کند که این امر بیانگر این است که کشور بدون رئیس جمهور هم قابل اداره است و اما کشور نمی تواند حتی یک روز بدون مجلس باشد.
نماینده سمنان به حق تصمیم گیری مجلس در تمام مسائل کشور طبق قانون اساسی اشاره کرد و افزود: هر الفبا خوانده حقوقی می داند که براساس قانون اساسی مجلس در راس امور است.
وی با اعلام اینکه نظریه تفسیری همه علما و حقوقدانان در این است که ما نظام ریاستی در کشور نداریم، بلکه نظام ما حداقل یک نظام نیمه پارلمانی است، خاطرنشان ساخت: این اظهارات عجیب و قریبی که مطرح می‌شود، حقوقدان‌ها می‌پرسند که آقای احمدی‌نژاد با چه کسانی مشورت کرده که چنین دیدگاه هایی را مطرح می کند.
کواکبیان در ادامه با اظهار اینکه "به نظر من، یک جریانی می خواهد خط نورانی امام خمینی(ره) و دیدگاه‌های ایشان را امروز در جامعه کمرنگ کند"، خاطرنشان کرد: ما نباید به این جریان کمک کنیم.
این عضو فراکسیون خط امام(ره)، تصریح کرد: اگر یک جا بگوئیم که نظرات امام مخصوص زمان خاصی است، ممکن است در آینده یکسری نظراتی بیان کرده و مثلا بگویند که دیدگاه ولایت فقیه برای زمان خودش بوده که این اساسا با منویات جامعی که از امام سراغ داریم، منافات داشته و اظهارنظرهای این چنینی خط امام را تضعیف می کند.
نماینده سمنان بر این اساس خواستار واکنش جدی نمایندگان به اظهارات رئیس جمهور درباره در راس امور نبودن مجلس شد و افزود: با توجه به تخلفات قوه مجریه از برنامه چهارم، درخواست استرداد لایحه برنامه پنجم و تخلفات عدیده‌ای که در اجرای مصوبات مجلس همچون عدم اجرای قانون مترو از سوی دولت شاهد هستیم، نمایندگان مجلس می توانند طبق قانون از رئیس جمهور سوال کنند تا با این کار نشان دهند که در راس امور هستند.
کواکبیان در عین حال در پایان، خاطرنشان کرد: اظهارات رئیس جمهور تنها در صورتی از سوی مجلس قابل گذشت است که وی با عقب نشینی، سخنان خود را تصحیح کند و گرنه اصلا قابل گذشت نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.