منبع سایت خانه ملت

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه مجلس دیگر در راس امور نیست، گفت: بیان چنین سخنانی در شرایط کنونی القای اختلاف میان قواست و اکنون که مقام معظم رهبری مکررا سفارش به وحدت می‌کنند، بیان چنین سخنانی از سوی رییس قوه مجریه درست نیست.

"محسن کوهکن" عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه مجلس دیگر در راس امور نیست، گفت: اینکه مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر خود و بخصوص دیدار با کارگزاران جمهوری اسلامی به تکرار بر روی موضوع وحدت و بخصوص وحدت عملی تاکید داشتند، نشان دهنده این است که هر سه قوه باید حواس خود را جمع کنند تا این وحدت عملی تحقق پیدا کند، از همین رو طرح مطالبی که باعث عکس العمل از سوی اعضای دیگر قوا شود و القای اختلاف بین قوای مختلف جهوری اسلامی را موجب شود، در شرایط فعلی کار پسندیده‌ای نیست.

نماینده لنجان با تاکید بر اینکه تفسیر حدود اختیارات قوا از سوی یک قوه خاص به وحدت بین قوا لطمه می‌زند، گفت: وقتی یک قوه اقدام به تفسیر حدود اختیارات یک قوه دیگر بر اساس برداشت خود از قانون اساسی می‌کند، نه تنها موجب وحدت میان قوا نمی‌شود، بلکه باعث افزایش برخوردها و لطمه زدن به وحدت میان قوا می‌شود.

کوهکن با بیان این مطلب که در نظام جمهوری اسلامی برای حل اختلافات بن بستی وجود ندارد، افزود: قانون اساسی که میثاق ملی است اجازه تفسیر خود را تنها به شورای نگهبان داده است و هنگامی هم که شورای نگهبان تفسیری از قانون اساسی ارائه می‌دهد اطاعت از آن برای تمام قوا الزامی است حتی اگر مخالف برداشت آنان باشد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر کارگروهی که در راس آن شورای نگهبان قرار دارد، برای رفع اختلافات نظری در مورد حدود اختیارات قوا تلاش می کند و هر سخنی که از سوی سران قوا در مورد اختلاف نظر با سایر قوا مطرح شود، خلاف سفارشات مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت است.

عضو هیئت رییسه مجلس با اشاره به بازنگری قانون اساسی در سال 1368، گفت: قبل از بازنگری قانون اساسی نقش هماهنگی میان قوا به رییس جمهور داده شده بود، اما در بازنگری قانون اساسی این اختیار از رییس جمهور گرفته شد.

تنها شورای نگهبان می تواند قانون اساسی را تفسیر کند

نماینده اصولگرای مجلس که سابقه سه دوره نمایندگی مجلس را نیز دارد با بیان این مطلب که اگر اختلاف نظری بین قوا باشد از جایگاه رهبری و بارهنمودهای ایشان حل و فصل می‌شود، گفت: تمام قوا مشروعیت خود را از مقام معظم رهبری و قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌گیرند و در نظامی که چنین راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات وجود دارد، بن بست معنا ندارد.

کوهکن با انتقاد از سخنان رییس جمهور، افزود: سخنان مطرح شده در مصاحبه رییس جمهور و همچنین زمان انجام این مصاحبه را مناسب نمی دانم، چراکه در شرایط فعلی با وجود فشارهای خارجی، تحریم‌ها و در پیش رو بودن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، این سخنان به جز افزایش اختلاف و بر هم زدن فضای وحدت در جامعه کارکرد دیگری ندارد.

احمدی نژاد در آخرین گفتگوی خود با روزنامه ایران، رسانه رسمی دولت، با بیان اینکه قوه مجریه قوه اول کشور است، سخن حضرت امام(ره) مبنی بر اینکه «مجلس در راس امور است» را مربوط به دورانی دانست که پست نخست وزیری وجود داشته است. رییس جمهور در گفتگویی مفصل با روزنامه ایران با اشاره به بحث استقلال قوا از یکدیگر گفته است: بعضی‌ها استقلال قوا را فقط برای قوه مقننه و قوه قضائیه می‌خواهند، اتفاقاً قوه مجریه، قوه اول کشور است، بعضی‌ها یک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند، آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است. آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند. ضمن این‌که در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست جمهوری و رئیس جمهوری علاوه بر این‌که رئیس جمهور هست، رئیس دولت هم هست. رئیس جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.