به گزارش خبرنگار ایرنا ، کبری کهنسال، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه رسیدگی و ساماندهی مناطق حاشیه نشین در چالوس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این افراد به استعداد 34 هزار خانوار در یکهزار و 40 هکتار از اراضی حاشیه ای شهرهای استان مازندران سکونت دارند.
وی مهمترین دغدغه امروز مازندران در موضوع مناطق حاشیه نشین را عدم ورود جدی دستگاههای حمایتی اعلام کرد و افزود: در این راستا همه کسانی که در زمینه مسائل اجتماعی مسئولیت دارند، باید خود را در قبال مشکلات مسئول دانسته و نسبت به حل آنها اقدامات لازم را انجام دهند.
رئیس گروه امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران بر بروزرسانی اطلاعات این خانوارها بر اساس طرح جامع ساماندهی مناطق حاشیه نشینی استان تاکید کرد و گفت: با تهیه و تکمیل این اطلاعات می توانیم برای معضلات مناطق غیررسمی همچون مواد مخدر، موارد اخلاقی ، بیکاری و فقر تصمیم‌سازی و اجرایی کرد.
دبیر کارگروه حاشیه نشینی استان و مدیرامور اجتماعی و مطالعات فرهنگی سپاه کربلای مازندران هم در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : طرح شناسنامه دار کردن مناطق غیر رسمی (حاشیه نشین ) در سطح استان برای تهیه شناسنامه جامع آغاز شده و تا یکماه آینده این اطلاعات تکمیل خواهد شد.
محمد تقی زاده گنجی تصریح کرد: در تهیه شناسنامه جدید و جامع برای محلات غیر رسمی دستگاههای عضو کار گروه حاشیه نشینی همکاری دارند و بر اساس این طرح نوع بافت های محله ، سکونت گاههای رسمی و غیررسمی ، خانوارهای ایرانی و غیرایرانی ، مهاجران بومی و غیربومی و سایر موارد دیگر مورد توجه قرار می گیرد.
دبیر کارگروه حاشیه نشینی مازندران افزود: در جهت ارتقای وضعیت فرهنگی، اجتماعی، عمرانی ، امنیتی و بهداشتی در مناطق حاشیه نشین باید اقدامات مناسبی صورت گیرد تا این مناطق از وضعیت آسیب دیده به یک محله عادی تغییر یابند.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب عمرانی در مناطق حاشیه نشین مازندران اظهار داشت: برای ارتقای وضعیت عمومی در این مناطق در مرحله نخست 120 میلیارد ریال اعتبار از سوی اداره راه و شهرسازی استان برآورد شده است.
گنجی ادامه داد: با توجه به گستردگی کار عمرانی در مناطق حاشیه نشین همچنین نیاز به اعتبار تکمیلی سالیانه نیز است و روند تامین اعتبارات عمرانی حداقل باید با جدیت تا 5 سال برای بهبود وضعیت عمرانی محلات آسیب پذیر تامین شود.
بر اساس ماده 95 برنامه ششم، دولت مکلف است به منظور پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق،کودکان کار و مفاسد اخلاقی مشتمل بر محورهای ذیل اقدام کند به گونه ای که آسیبهای اجتماعی در انتهای برنامه به 25 درصد میزان کنونی کاهش یابد.
شناسنامه دار شدن مکان های رسمی ، غیر رسمی، حاشیه نشینی یا به تعبیری منطقه ویژه اجتماعی از مهم ترین موضوعاتی است که از سال 1392 همزمان با آغاز بکار دولت تدبیر و امید از سوی وزارت کشور به استانداری ها ابلاغ شده است و براساس بررسی های انجام شده مشخص شد که منشاء بروز برخی از آسیب های اجتماعی وجود همین مناطق ویژه اجتماعی یا حاشیه نشینی است.
حدود 12 میلیون نفر در 2 هزار و 700 محله حاشیه نشین در کشور زندگی می کنند که بیش از 3 میلیون نفر از آنها تنها در حاشیه شهرهای تهران، مشهد و اهواز هستند که با توجه به ویژگی هایی که دارند نیاز به مراقبت، کنترل و حمایت های فراگیر دارند.
مازندران سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که در 58 شهر و افزون بر سه هزار روستا سکونت دارند و طبق آمار 53 درصد از جمعیت مازندران در شهرها اقامت دارند.
/1295/ 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.