به گزارش خبرنگار ایرنا ، میزان تولید زباله روزانه در مازندران با جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری حدود 2 هزار و 800 تن است که با احتساب میانگین زباله تولیدی گردشگران به بیش از سه هزار تن می رسد .
معضل دفع بهداشتی زباله مازندران به خاطر کمبود زمین و محیط زیست شکننده از دهه 70 در بعضی مناطق مانند ' انجیلسی ' بابل به مرحله بحرانی رسیده بود ، ولی از آن زمان تا آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با وجود وعده تمامی مسئولان اعم از استانداران ، فرماندران ، شهرداران و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرانجام نرسیده بود.
بر اساس گزارش های رسانه ای ، مسئولان استانی و محلی تا پیش از دولت یازدهم دستکم 30 سفر خارجی برای حل معضل دیرینه زباله مازندران به خارج از کشور انجام داده بودند.
مازندران با 22 شهرستان مصوب 59 نقطه شهری و بیش از سه هزار و 200 روستا دارد و زباله تمامی این مناطق در همه سال های گذشته جمع آوری و در نقاط مختلف استان دپو شده است .
حل مشکل دیرپای زباله مازندران از آغاز فعالیت استاندار جدید در زمستان سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون به گفته معاون استاندار با تامین بودجه مورد نیاز بسیاری ازطرح های نیمه تمام ، این امید وجود دارد که نیمی از مشکل تا پایان شهریور امسال حل شود.
معاون امور عمرانی استاندار مازندران روز شنبه در نشست شورای حفظ بیت المال استان در ساری با تشریح آخرین وضعیت حل این معضل ، از شیرابه ها به عنوان مهم ترین دغدغه زیست محیطی مازندران نام برد و گفت: بر اساس دستور العمل جدی شخص استاندار ، سایت نیروگاهها و کارخانه های کمپوست زباله استان به صورت جدی در حال تکمیل و آماده بهره برداری شدن است.
علی نبیان افزود : مرکز تصفیه خانه و شیرابه سایت کمپوست تنکابن که بخش عمده ای از اعتبار آن را دفتر مقام معظم رهبری تامین کرده تا پایان شهریور پایان یافته و آماده بهره برداری می شود.
وی با بیان اینکه نیروگاه زباله سوز نوشهر به عنوان یکی از طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری با 96درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شده است ، افزود که این طرح هم تا پایان شهریور امسال به اتمام می رسد .
نبیان گفت : حل مشکل شیرابه زباله و تصفیه سایت کمپوست شهرستان بابل نیز در حال انجام است و بحث تکمیلی آن نیز تا پایان سال به سرانجام خواهد رسید.
** 97 ، سال حل زباله مازندران
معاون استاندار مازندران از سال 97 با عنوان سال حل معضل زباله استان یاد کرد و اظهار داشت : دفع بهداشتی زباله آمل نیز با تهیه و خرید زمین به ارزش حدود 725 میلیون تومان در دست پیگیری است.
وی توضیح داد : مجوز زیست محیطی و کاربری این زمین نیز گرفته شده است و بزودی عملیات حمل و دفع بهداشتی زباله حوزه آمل انجام می شود.
معاون استاندار مازندران گفت : با همت شهرداری آمل اجرای پروژه کمپوست و یا نیروگاه زباله سوز در این محل نیز در آینده نزدیک آغاز و طبق برنامه 2 ساله به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود : مشکلات زباله شرق مازندران با تکمیل و راه اندازی سایت کمپوست بهشهر نیز تا پایان شهریور حل و فصل می شود.
** نیروگاه زباله سوز ساری
شهردار ساری هم در این نشست از پایان ساخت نیروگاه زباله سوز این شهرستان تا انتهای سال جاری خبر داد.
کلنگ ساخت نیروگاه زباله سوز ساری سال 90 با حضور رییس وقت سازمان محیط زیست کلنگ زنی شد ولی اکنون پس از حدود هفت سال مشخص شده است که این نیروگاه برای فعالیت آب مورد نیاز را در اختیار ندارد .
شهرداری ساری گفت که برای حل این مشکل 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوان 15 لیتر در ثانیه آب مورد نیاز را تامین کرد.
مهدی عبوری توضیح داد : چاههای محل اجرای طرح واقع در شهرک صنعتی ناحیه یک ساری با شوری مواجه و آب شیرین منطقه نیز کم است که تصمیم گرفته شد آب از محل تصفیه خانه فاضلاب شهری ساری در طول مسیر 22 کیلومتری لوله کشی و به نیروگاه آورده شود.
وی گفت که برای تامین آب با شرکت آب و فاضلاب شهری ساری به تفاهم رسیده اند و 30 میلیارد تومان اعتبار دولتی نیز از بودجه سال 96 برای تکمیل نیروگاه اختصاص یافت .
عبوری توضیح داد : دولت برای تکمیل این پروژه در قالب اسناد خزانه 30 میلیارد تومان اعتبار مصوب کرد که تاکنون 10 میلیارد تومان آن اختصاص داده شد.
وی افزود : هم اکنون پیشرفت ساختمانی این پروژه افزون بر 50 درصد است و تجهیزات نیز 80 درصد است و تمامی تجهیزات خریداری شده به محل پروژه حمل و با تکمیل بخش ساختمانی نصب می شود.
شهرداری ساری ظرفیت نیروگاه زباله سوز این شهرستان را حدود 450 تن در روز اعلام کرد و گفت که طبق برنامه تا پایان امسال این طرح مهم به بهره برداری خواهد رسید.
روزانه در ساری و شهرهای اطراف حدود 500 تن زباله تولید می شود.
هم اکنون این میزان زباله با اعتبار سالانه 30 میلیارد تومان به 130 کیلومتری جنوب شهر ساری در منطقه ییلاقی و گردشگری چهاردانگه این شهرستان انتقال یافته و در آنجا دفن می شود که بارها مورد اعتراض روستاییان اطراف واقع شده است.
گستردگی معضل زباله در مازندران سبب شده است تا مدیریت پسماند در این استان در دوره جدید منطقه بندی شود تا برنامه ریزی برای حل آن با سرعت و کیفیت بهتری صورت گیرد.
هم اکنون این استان در مدیریت زباله و پسماند به 9 منطقه تقسیم شده است و این تقسیم بندی هم مبتنی بر راه حل های اندیشیده شده برای حل معضل است .
مازندران روزانه شاهد تولید بیش از 2 هزار و 800 تن زباله است که به دلیل کمبود زمین در شهرهای مختلف استان با مشکلات زیاد و هزینه های میلیاردی به نقاط دور کوهستانی و جنگلی حمل و دفن می شود .
هر چند در سال های اخیر با استفاده از ماشین آلات پیشرفته جمع آوری و حمل زباله مازندران بهداشتی شده است ، اما همچنان دفن و دفع زباله در استان علاوه بر اینکه بخش اعظمی از درآمد شهرداری ها را به خود اختصاص می دهد ، با تبعات اجتماعی و بهداشتی همراه است .
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.