علی نبیان که در تعطیلات نوروزی امسال سمت سخنگویی و جانشین ستاد خدمات سفر نوروزی را داشت، روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حرکت گردشگری به سمت صنعت توریسم یک فرآیند است که از چند سال گذشته مازندران در مسیر آن به پیش می رود.
وی افزود: هم اکنون ضعف هایی در استان در بخش ارائه خدمات بهداشتی ، غذایی و اقامتی مناسب به مسافران وجود دارد، اما به صورت کلی، روند رو به توسعه است و ما برای ایجاد صنعت گردشگری راه طولانی را در پیش داریم.
**جذب گردشگر نیازمند برنامه ریزی از لحظه ورود تا خروج
نبیان با بیان اینکه برای جذب گردشگر باید از لحظه ورود تا خروج وی برنامه ریزی کرد، افزود : هنوز با این نقطه فاصله زیادی داریم اما به سمت آن در حرکت هستیم، توجه به این نکته لازم است که گردشگران دیگر امکانات حداقلی را نمی خواهند.
وی با اشاره به حضور مسافران در نقاط مختلف استان ادامه داد: عدم ارائه خدمات مناسب در برخی نقاط برغم حضور گردشگر و مسافر موجب فقدان درآمدزایی شده است.
نبیان گفت: برای کسب درآمد از ناحیه گردشگری تنها تهیه و ارائه خدمات پیش پا افتاده ای چون سرویس بهداشتی و آلاچیق کفایت نمی کند و برای جلب رضایت و کسب درآمد باید خدمات کامل تری ارائه داد تا مسافر یا گردشگر نسبت به هزیه ای که پرداخت می کند رضایت داشته باشد .
معاون استاندار مازندران تاکید کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که مسافران و یا گردشگران در قبال پولی که هزینه می کنند ، امکانات و خدمات را ارزیابی و بهترین شرایط را انتخاب می کنند.
نبیان با اشاره به ایجاد بیش از 20 مجموعه گردشگری در استان، خانه های بوم گردی و استاندارد سازی خدمات بهداشتی و رفاهی در برخی نقاط استان، ادامه داد: هنوز برای رسیدن به نقطه کمال گردشگری راه طولانی را در پیش داریم.
وی رشد چشمگیر جذب مسافر و گردشگر به مازندران و درآمدزایی از این بخش را در گرو افزایش کمی و کیفی خدمات دانست و گفت: امروزه به واسطه رونق سفر مسافران بیشتر از همیشه کیفیت سنجی می کنند.
نیاز سنجی حلقه گمشده سرمایه گذاری گردشگری
نبیان گفت : یکی از مسائلی که برنامه ریزی ها را دچار مشکل می کند این است که سرمایه گذاران بدون هرگونه مشورت اقدام به خرید زمین و مکان برای ایجاد مجموعه گردشگری می کنند .
وی افزود: این موضوعی است که به هیچ وجه نمی توان جلوی آن را گرفت زیرا اعمال اقدامات دستوری منجر به خروج سرمایه گذار می شود و تنها راه حل در آگاه سازی سرمایه گذاران این بخش، شفاف سازی و نیاز سنجی، معرفی فضای مناسب سرمایه گذاری و ارائه خدمات مشاوره ای است که میراث فرهنگی باید در این موضوع برنامه هایی داشته و دست به کار شود.
معاون استاندار ادامه داد : هم اکنون با کمک کارشناسان حوزه دانشگاه در حال بررسی و تهیه طرحی منسجم برای گردشگری مازندران هستیم که در آینده عملیاتی خواهد شد .
نبیان همچنین تاکیدکرد : در زمینه ارائه خدمات نیز باید نواقص کنونی که در نوروز امسال وجود داشته توسط کمیته های ستاد اجرایی سفر استان اطلاع رسانی شود تا در برنامه ریزی ها بررسی و مدنظر قرار گرفته و برای سالهای آینده رفع شود.
جانشین ستاد خدمات سفر در نوروز 97 گفت : میراث فرهنگی نیز باید برای بخش هایی از مجموعه گردشگری استان که در ارائه خدمات و فعالیت تخلف کرده و انتقاد مسافران را به دنبال داشته اند، علاوه بر هشدار و سخت گیری در صدور یا تمدید مجوز فعالیت، نسبت به آموزش آنها برنامه ریزی کند .
استان مازندران در تعطیلات نوروزی امسال از 27 اسفند ماه سال گذشته تا 13 فروردین سال جاری میزبان بیش از 15 میلیون نفر شب مسافر و گردشگر بود که نسبت به مدت مشابه سال پیش 32 درصد افزایش داشت.
/1899/7335
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.