17 اسفند امسال و در چهاردهمین سالگرد تاسیس نهاد کتابخانه های کشور طرحی با عنوان 'کتابخانه گردی ' درتعدادی از کتابخانه های کشور اجرا شد .
در روز برگزاری این طرح ، تمامی بخش های کتابخانه ها از قبیل مخزن ، امانت ، کودک و نسخ خطی توسط کتابداران با حضور افراد در فضای کتابخانه معرفی شد.
کتابداران در قالب این طرح سعی کردند به زبان افراد از کودک ، نوجوان ، جوان و پیر بخش های مختلف کتابخانه را به آنان معرفی کنند تا از این طریق از نزدیک با فضا و نوع فعالیت این بخش از حوزه فرهنگی جامعه آشنا شوند .
طرح کتابخانه گردی امروز با حضور مسئولان ، هنرمندان ، ورزشکاران و مردم مازندران در 23 کتابخانه اجرا شد .
صبا کمالی بازیگر سینما و تلویزیون که از جمله نخستین افرادی بود که با حضور در کتابخانه ' ابن شهرآشوب ' ساری از فضای این کتابخانه بازدید کرد .
وی در کتابخانه گردیش به خبرنگاران گفت : دیدن بخش های جذاب و تاریخی این کتابخانه برایم جالب بود .
این بازیگر مازندرانی افزود : نگهداری اسناد تاریخی در این کتابخانه از دید و نظرم بخش جالبی بود که در روزهای عادی به این راحتی قادر به دیدن از این فضا نیستیم .
وی ادامه داد : دسترسی و دیدن این بخش از کتابخانه در روز کتابخانه گردی فرصت خوبی برایم بود تا بتوانم از آن استفاده کنم و اسنادی را که در این مرکز فرهنگی نگهداری می شود ، ببینم .
کمالی با سوادی جوانان یک جامعه را در گرو حضور و بهره گیری از کتاب و فضای کتابخانه ها دانست و طرح کتابخانه گردی را برای آشنائی اقشار مختلف مردم با کتاب و کتابخوانی موثر برشمرد .
فائزه ، بانوی ساروی که به همراه فرزندش در طرح کتابخانه گردی ابن شهرآشوب شرکت کرد به خبرنگار ایرنا گفت : فرزندم علاقه زیادی به کتاب و کتابخوانی دارد و در منزل کتاب هایی را که برایش تهیه می کنم ، مطالعه می کند.
وی افزود : با توجه به اینکه خودم در بخش کتاب و کتابخوانی آنچنان فرصتی صرف نمی کنم هیچوقت به عمق این مساله دقت نکردم از این بابت که کتاب باید متناسب با سن و سال کودک باشد .
این مادر ساروی گفت : ذوق و شوق فرزندم برای مطالعه و کتابخوانی را با خرید یکی 2 کتاب آن هم با سلیقه خودم اقناع می کردم و حتی برخی مواقع دخترم با وجود تمامی علاقه ای که به کتابخوانی دارد تنها از سر ناچاری و اینکه کتابی خریداری شد ، آنها را مطالعه می کرد.
وی که ذکر این که فاصله کتابخانه ابن شهرآشوب ساری با محل سکونتش خیلی زیاد نیست ، افزود : با وجود این که می دانستم این کتابخانه نزدیک خانه ماست ولی تاکنون هیچ وقت فرصت نشده بود که سری به آن بزنم و طرح کتابخانه گردی سبب شد تا این کار را انجام دهم و تصمیم گرفتم فرزندم را در این کتابخانه ثبت نام کنم تا با راهنمائی کتابداران ، کتاب های مورد علاقه خودش را انتخاب و مطالعه کند.
او ادامه داد : امروز متوجه شدم کتابخانه می تواند یکی از جاهای امنی باشد که فرزندم را در اینجا برای مطالعه و انجام کارهای هنری و حتی انجام تکالیف مدرسه اش رها کنم و خودم به دنبال کارم بروم بدون این که هیچگونه نگرانی داشته باشم .
این مادر ساروی بر این نکته تاکید کرد که مسئولان امور فرهنگی بهتر است برای اجرای طرح هایی مانند کتابخانه گردی تبلیغات محیطی بیشتری انجام دهند و از طریق فضای مجازی هم اطلاع رسانی کنند تا خانواده های بیشتری با کارکرد کتابخانه ها و چگونگی فعالیت آنها و افرادی که در آنجا کار می کنند و چگونگی ارتباط دادن زندگیشان با این فضای فرهنگی آشنا شوند.
وی تاکید کرد : امروز یکی از نگرانی های مهمم در باره پیدا کردن همدم مناسب برای دخترم تا حدودی از بین رفته برای این که به این نتیجه رسیدم که با حضور مربیان و کتابداران با تجربه در این کتابخانه مطمنا دخترم به درستی در مسیر مطالعه کتاب های متناسب با سن و سالش قرار خواهد گرفت .
حسین اسلامی ساروی مورخ مازندرانی هم که در برنامه کتابخانه گردی کتابخانه شهرآشوب ساری شرکت کرد ، گفت که فضای کتابخانه ها در جامعه و میان مردم از جمله گمنام ترین و ناشناخته ترین مکان ها هستند و حتی تاکنون کمتر فیلم و سریالی هم در این باره ساخته شده .
وی افزود : اجرای طرح کتابخانه گردی می تواند در شناساندن ظرفیت ، فعالیت و بخش های مختلف یک کتابخانه کمک کند و این فضا تبدیل به مامنی برای جوانان و نوجوانان شود ..
او ادامه داد : بخشی از علت پناه بردن جوانان و نوجوانان به فضاهای دیگر برای پرکردن اوقات فراغت از جمله فضای مجازی را می توان در ناآشنائی آنان با فضای کتابخانه ای و کارکردهای آن دانست .
اسلامی گفت : در حالی که فعالیت کتابخانه ها تنها در امانت دادن کتاب خلاصه نمی شود و در این فضا اقدامات و برنامه های خوب فرهنگی و هنری برای پروراندن استعدادها انجام می شود ، ولی هنوز این بخش ها از فعالیت کتابخانه ها معرفی و شناخته نشده است تا افراد جامعه با آگاهی از این بخش های جذاب ، علاقه مند به حضور در این فضاها شوند .
این مورخ مازندران ابراز امیدواری کرد که با پوست اندازی طرح های کتابخانه ها از حالت سنتی و تنها برگزاری جلسات و رفتن به میان مردم و باز شدن فضا برای حضور بیشتر آنها ، جرقه هایی از رشد کتابخوانی و استقبال از فضای کتابخانه ها فراهم شود .
مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت : در 113 باب کتابخانه استان حدود 110 هزار نفر عضو هستند .
آروز ولی پور افزود : هرچند آمار کتابخوانان عضو کتابخانه های عمومی مازندران نسبت به جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری آن اندک است ، ولی اقدامات سال های اخیر توانسته در افزایش رغبت افراد به حضور در کتابخانه ها تاثیر بگذارد .
وی از افزایش 17 هزار نفری اعضای فعال کتابخانه های مازندران در سال جاری به عنوان بخشی از این موفقیت ها یاد کرد .
مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران گفت : در گذشته عمده خدمات که کتابخانه ها به مردم ارائه می کردند خدمات فنی و محدود به امانت کتاب بود ولی اکنون کارکرد کتابخانه ها با ورود کتابداران مجرب و دانش آموخته و متخصص متحول شده است .
وی با اشاره به اجرای طرح کتابخانه گردی در 23 کتابخانه مازندران ، افزود : نهاد کتابخانه های عمومی با این اجرای برنامه ها به دنبال کتاب خوان شدن مردم است .
مازندران 113 باب کتابخانه و بیش از 300 کتابدار دارد که حدود 110 هزار نفر عضو فعال این کتابخانه ها هستند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی
2096/16545
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.