باباعلی آزادیان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت مه هم اکنون افزون بر 90 درصد از پرستاران مراکز درمانی و بیمارستان های این استان را زنان تشکیل می دهند.
وی افزود : در حال حاضر چهار هزار و 500 پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان های مازندران اشتغال دارند که حدود 400 نفر از این تعداد که کمتر از 10 درصد را شامل می شود ، پرستاران مرد هستند.
آزادیان دلیل پائین بودن آمار پرستاران مرد در بیمارستان ها و مراکز درمانی مازندران را اختلاف دریافتی و تا حدودی نیز زنانه انگاشتن خدمات پرستاری دانست .
وی گفت که اختلاف آماری بین پرستاران مرد و زن در تمام بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور وجود دارد و به نظر می رسد این کمبود در مازندران بیشتر باشد.
طبق آمار وزارت بهداشت و درمان حدود 75 درصد از پرستاران کشور را زنان و حدود 25 درصد را مردان تشکیل می دهند.
** اولویت استخدام برای پرستاران مرد
مدیرخدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که برای جبران کمبود پرستاران مرد از این پس در آزمون های استخدام پرستاران، مردان در الویت قرار می گیرند.
وی افزود : حتی اولویت دادن به مردان در استخدام به عنوان پرستار در مازندران نمی تواند مورد استقبال زیادی قرار گرفته و اختلاف آماری موجود را کم کند برای این که عمدتا مردان مازندرانی تمایل زیادی به تحصیل و اشتغال در رشته پرستاری ندارند.
آزادیان چاره اندیشی برای کمبود پرستار مرد در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان را ضروری دانست و گفت : کمبود پرستاران مرد در مراکز درمانی این استان به گونه ای است که بسیاری از خدمات پرستاری مردانه را زنان انجام می دهند.
** کمبود کمک پرستار
مدیرخدمات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین کم تعداد بودن کمک پرستار را از دیگر چالش های مراکز درمانی این استان دانست و گفت که هم اکنون تنها 200 کمک پرستار در استخدام مراکز درمانی و بیمارستانی استان قرار دارند ، در حالی که نیاز استان به 800 کمک پرستار است.
وی افزود : کم تعداد بودن کمک پرستار در مراکز درمانی و بیمارستانی باعث شده تا وظایف این افراد را پرستاران بر دوش بکشند.
آزادیان در عین حال وضعیت مازندران را در زمینه تعداد پرستاران نسبت به میانگین کشور خوب توصیف کرد و توضیح داد : هم اکنون در مازندران به ازای هر 1.2 تخت بیمارستانی یک پرستار وجود دارد ، در حالی که میانگین کشوری برای هر 1.5 تخت یک پرستار است.
مازندران 34 بیمارستان دولتی و خصوصی با حدود 3500 تخت فعال دارد.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.