کارگران ساختمانی و مسئولان حوزه کارگری مازندران که فعالیت در این حرفه را سخت و همراه با مخاطرات جسمی و جانی می دانند ،رفع این مسائل و پایان دادن به دغدغه های آنان را لازم و ضروری دانستند .
آنان می گویند : کارگران ساختمانی که برای بدست آوردن لقمه ای نان ، با انجام کار روزمزدی تن به خطرات در مسیر کار می دهند نباید برای آینده شغلی شان و زندگی خود و خانواده ، دغدغه داشته باشند .
حسن احمدی که خود را سختی کشیده شغل کارگری ساختمان می داند به خبرنگار ایرنا گفت : انجام کارآنهم در بلندی و ارتفاع همواره ، من و همکارانم را تهدید می کند .
وی افزود : در این وضعیت خطرآفرین کار و فعالیت ، بروز هر گونه حادثه از جمله پرت شدن از ساختمان و سقوط بالابر برایمان دور از انتظار نیست .
احمدی ، کارگر ساختمانی که در قائمشهر کار می کند ، ادامه داد : حادثه برای یک کارگر ساختمانی مساوی با به خطر افتادن آینده خود و خانواده اش است .
وی بیمه نبودن و یا عدم پرداخت بیمه از کارافتادگی به کارگران ساختمانی سانحه دیده را مشکل همیشگی این قشر اعلام کرد و گفت : با وجود فشار و سختی کار ، قرار نگرفتن زیر چتر بیمه خواسته و پیگیری همیشگی این قشر است .
نادر رضایی به حادثه سقوط بالابر بر روی دوست و همکارش اشاره کرد و گفت : برغم سالها فعالیت دوستم در این شغل اما وی زیر پوشش بیمه نبود .
وی افزود : بیمه نبودنش باعث شد تا پس از فوتش ، زن و 2 فرزندش بدون مستمری بمانند .
این کارگر ساختمانی ساروی که بوجود آمدن این مسائل را به نوعی ناحقی و اجحاف برای زحمتکشان این عرصه می داند پیگیری برای پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی را خواستار شد .
وی همچنین نبود فضایی برای حضور و استقرار کارگران ساختمانی را یکی دیگر از مشکلات این قشر برشمرد و ادامه داد : هم اکنون کارگران ساعتها با بیل و کلنگ دور میادین شهرها می ایستند تا فرصت شغلی برایشان پیش آید .
رضایی از مسئولان خواست تا با ایجاد مکان های ثابت استقرار کارگران ساختمانی در شهرها به آن شخصیت و هویت کاری بدهند تا از این وضعیت خلاصی یابند .
*** قرار داشتن 22 هزار کارگر ساختمانی مازندران در لیست انتظار بیمه
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت : بیش از 70 هزار کارگر ساختمانی دراین انجمن صنفی عضو هستند .
سید هادی ساداتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : براساس قانون ، بیمه کارگران ساختمانی پس از عضویت در انجمن صنفی کارگران ساختمانی و طی کردن دوره آموزشی و اخذ گواهینامه از اداره کل فنی و حرفه ای مازندران انجام می گیرد .
وی ادامه داد : با توجه به حضور و فعالیت کارگران ساختمانی غیر بومی با اختصاص 20 هزار نفر سهمیه برای این افراد ، تعدادی از کارگران بومی مازندران هنوز زیر پوشش چتر بیمه قرار نگرفته اند .
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت : 22 هزار کارگر ساختمانی بومی استان مازندران در لیست انتظار اعلام سهمیه برای برخورداری از این نوع بیمه هستند .
وی رای زنی و درخواست سهمیه از استان های همجوار برای زیر پوشش بیمه قرار گرفتن تمامی کارگران ساختمانی مازندران را اقدامی برای رفع دغدغه این قشر عنوان کرد .
ساداتی گفت : برای این منظور اخیرا 3 هزار سهمیه بیمه کارگران ساختمانی یکی از استان های همجوار برای مازندران در خواست شد تا با اختصاص این سهیمه ، کارگران جا مانده از این نوع خدمات برخوردار شوند .
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان مازندران گفت این در حالیست کارگران ساختمانی جز اقشاری هستند که دچار سوانح و حوادث حین کار می شوند و می بایست از طریق این مجموعه ها از بیمه برخودار باشند تا بتوانند مشکلات خویش را حل بکنند .
پزشکی قانونی استان مازندران در گزارشی از افزایش 22 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث حین کار در 6 ماهه نخست امسال خبرداد .
در این گزارش آمده است در این مدت 56 نفر براثر حوادث حین کار در استان مازندران جان خود را از دست دادند که سقوط از بلندی بیشترین تعداد فوتی ها را تشکیل می دهد .
*** عدم همکاری شهرداری ، سنگ جلوی پا برای ایجاد فضا استقرار کارگران ساختمانی
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اشاره به اینکه جمع زیادی از کارگران استان را کارگران ساختمانی تشکیل می دهند ، گفت : اما بخاطر وجود مسائل و مشکلاتی این کارگران همواره با مشکلات مواجه هستند .
نصرالله دریابیگی افزود : اجرای بیمه کارگران ساختمانی اقدامی طلایی دولت برای کم کردن دغدغه این قشر به شمار می رود اما در مسیر اجرا همچون دیگر بیمه های یارانه دار به بیراهه رفت و برخی افراد غیر کارگر نیز بیمه شدند .
وی که مجریان قانوان را از جمله مجموعه های دخیل در به انحراف کشیدن مسیر این نوع بیمه معرفی کرد ، ادامه داد : مراجعه تعداد زیادی از افراد برای برخورداری از این نوع بیمه به سازمان تامین اجتماعی باعث شد تا کارگران واقعی به حق و حقوق خود نرسند .
دریابیگی به پیگیری برای ایجاد فضا برای استقرار کارگران ساختمانی در شهرها اشاره کرد و افزود : در حال حاضر این افراد بدون سرپناه در گوشه و کنار میادین شهرها می ایستند .
وی گفت : نبود این فضا باعث شده تا افراد برای بکارگیری کارگران ساختمانی نیز با مشکل مواجه شوند که برای یافتن کارگر میادین شهرها را باید جستجو بکنند .
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران از شهرداری ها به عنوان مجموعه ای که می تواند این فضا را تعبیه و در اختیار این کارگران قرار بدهد ، نام برد و افزود : خانه کارگر به همراه انجمن صنفی کارگران ساختمانی برای محقق شدن این مهم پیگیری هایی را انجام داده است .
وی امیدوار است که شهرداری ها برای این منظور همراهی لازم را داشته باشند تا این مشکل بیش از 70 هزار کارگر ساختمانی مازندران رفع شود .
*** بیمه بیش از 50 هزار کارگر ساختمانی مازندران
مدیر کل تامین اجتماعی استان مازندران گفت : تا قبل از سال 1392،کارگران ساختمانی در استان که برخوردار از این نوع بیمه شدند 15 هزار نفر بود .
سید علی اصغر محمودی با اشاره به افزایش تعداد بیمه کارگران ساختمانی مازندران در سال های اخیر ، افزود : این در حالیست از سال 1392 تاکنون 48 هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند .
وی ادامه داد : با توجه به حضور و فعالیت کارگران غیر بومی در مازندران و برخوردار شدن این افراد از سهمیه بیمه مازندران ، هنوز تمامی کارگران بومی استان بیمه نشدند .
مدیر کل تامین اجتماعی مازندران زیر پوشش قرار گرفتن تمامی این کارگران نیاز به تخصیص سهمیه بیمه از سوی سازمان مرکزی تامین اجتماعی و دستور برای بیمه کارگران است .
اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی در کشور که از سال 89 آغاز شد و کارگر ساختمانی زیر پوشش بیمه هم با دریافت کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یکی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به شعب تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه هفت درصدی سهم خویش ، می تواند مشمول خدمات بیمه ای شود .
قبل از این مصوبه ، کارگران ساختمانی تحت پوشش قانون بیمه اجباری مصوب سال 52 بودند و تامین اجتماعی آنان را به ازای حق بیمه ای که از کارفرمایان دریافت می کرد ، در برابر حوادث ناشی از کار تحت پوشش حمایت های درمانی و بیمه ای قرار می داد ، ولی مزایائی مانند بازنشستگی شامل حال آنان نمی شد.
آرماتوربند ، اسکلت ساز ، لوله کش و نصاب وسایل بهداشتی ، نقشه بردار ، در و پنجره ساز پروفیل ، بتن ساز و بتن ریز ، بنای سفت کار ، عایق کار رطوبتی و آسفالت کار ابنیه ، گچ کار ، سنگ کار ، قالب بند و کفراژبند ، لوله کش گاز خانگی و تجاری ، نگهداری بتن ، کاشی کار ، برق کار و نقاش ساختمان برابر این قانون کارگران ساختمانی به شمار می روند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.