دانش آموز بازمانده از تحصیل به کودکان 6 تا 11 سال دارای شناسنامه گفته می شود که در هیچ مدرسه ای ثبت نام نکرده باشد.
آمار دانش آموزان واجد شرایط تحصیل از سامانه ثبت نام وزارت آموزش و پرورش به استان ها اعلام می شود و تفاوت این آمار با جمعیت دانش آموزان ثبت نام شده ، به معنای وجود دانش آموز بازمانده از تحصیل است .
آموزش و پرورش این دانش آموزان را در دو گروه 6 ساله ها و 7 تا 11 ساله تقسیم می کند .
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آمار دقیق دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان را بر اساس سامانه وزارتخانه 677 نفر اعلام کرد.
سیدعیس میرشفیعی گفت : در مدت حدود چهار ماهی که از آغاز سال تحصیلی می گذرد با بسیج امکانات و ظرفیت های موجود داخل و خارج از آموزش و پرورش توانسته ایم 120‌ تن از این کودکان را شناسایی کنیم .
وی با اعلام این که از سرنوشت 557 کودک دیگر اطلاعی نداریم ، افزود : اگر چه آموزش و پرورش به طور جدی تلاش برای شناسائی این کودکان را ادامه می دهد ، ولی احتمالا دیگر امیدی به پیدا کردن این کودکان در استان وجود ندارد.
میرشفیعی توضیح داد : شاید تعدادی از این کودکان به صورت اجباری در قالب کودکان کار به استان های دیگر فرستاده شدند باشند یا حتی تعدادی از آنان فوت کرده باشند و یا دچار سرنوشت دیگری شده باشند.
سامانه سناد آموزش و پرورش که مرجع اعلام دانش کودکان واجد شرایط تحصیل محسوب می شود ، هر ساله آمار کودکان 6 تا 11 ساله را بر اساس کد ملی به عنوان واجد شرایط تحصیل به استان های مختلف اعلام می کند.
کد ملی هر فرد نشانگر محل تولد و سکونت او در استان های کشور است .
آموزش و پرورش مازندران علاوه بر پیگیری اطلاعات سامانه سناد از دهیاران ، خانه های بهداشت و مدارس برای پیدا کردن کودکان بازمانده از تحصیل استفاده می کند.
** بازگشت 50 دانش آموز شناسایی شده به کلاس درس
معاون ابتدائی آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت که از 120 کودک واجد شرایط تحصیل شناسائی شده تاکنون 50 کودک به سر کلاس درس بازگردانده شدند.
وی افزود : بقیه این کودکان هم به خاطر داشتن مشکلات جسمی ، حرکتی و عقلی نتوانسته اند از خدمات آموزشی برخوردار شوند.
هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی 117 مدرسه در مازندران با کمتر از 10 دانش آموز فعالیت دارد.
همچنین آموزش و پرورش در سال های اخیر با اعزام معلم به بیمارستان و منازل شخصی امکان تحصیل را برای برخی از بازماندگان تحصیل فراهم کرد.
استان مازندران در سال تحصیلی جاری حدود 530 هزار دانش آموز دارد که در بیش از چهار هزار مدرسه در حال تحصیل هستند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.