به گفته مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری گرگان لاشه یک قلاده فک خزری تنها پستاندار ساکن در دریای خزر که براثر گرفتار شدن در تور ماهیگیری جانش را از دست داد، درساحل سرخرود در مازندران پیدا شد.

به گزارش ایلنا امیر صیاد شیرازی با اعلام این خبر گفت: همه ساله در آستانه صید ماهیان به خصوص گونه‌های خاویاری گرفتار شدن فک خزری در تور پره ماهیگران سواحل خزر حوادثی رایج محسوب می شود.

وی اضافه کرد : فک خزری در صورت گرفتار شدن در تورماهیگیری حدود 20 دقیقه شانس زنده ماندن دارد و اکثر تورها نیز برای مدت طولانی از سوی ماهیگیران رها می شود و این حیوان در صورت گرفتار شدن شانسی برای زنده ماندن ندارد.

صیاد شیرازی گفت که خفگی فک خزری بیشتر در تورهای ماهیگیران مازنی و گیلانی که سرکشی آنها از تورها به صورت روزانه است، رخ می دهد.

وی اضافه کرد : چنانچه ماهیگیران بتوانند فک مرده را نیز تحویل این مرکز بدهند، می تواند مورد استفاده آزمایشگاهی قرار گیرد.

فک خزری با نام علمی Pusa caspica یکی از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زندگی می کند. این گونه تنها پستاندار دریای خزر محسوب می شود و به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.

فک خزری به طور میانگین 1.5 متر طول و 68 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک به شمار می رو و ساحل نشینان شمال به آن سگ آبی می گویند. فک ها در میان هزار نوع جاندار خزر تنها پستاندار این دریا محسوب می شوند. فک ها جانورانی با ارزش اند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای خزر به وجود می آورند و نابودی آنها اکوسیستم خزر را به خطر می اندازد.

فک ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب های ایران زندگی می کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر مهاجرت می کنند.

براساس آخرین بررسی که دفاترحفاظت از فک خزری در پنج کشورحاشیه دریای خزر انجام شد، حدود 70 هزار قلاده از این حیوان دراین دریا وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.