مسلم آهنگری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 2گروه از نیروهای یگان حفاظت و منابع طبیعی به همراه یک فروند بالگرد برای خاموش کردن آتش به منطقه اعزام شده اند.
پارک ملی پابند در منطقه ' سیاه خانی ' نکا نیز در هفته اول و دوم شهریور ماه دچار آتش سوی شده بود.
وی با بیان اینکه تا 90 درصد آتش سوزی ها در جنگل های مازندران عامل انسانی تشخیص داده شده است، گفت: هر چند در این آتش سوزی ها هنوز شخص خاصی مقصر شناخته شده نشده است ، اما این واقعیت است که دامداران دارای پروانه همواره درحالت خوشبینانه ، تهدید جدی علیه جنگل و آتش سوزی های ناخواسته هستند.
علی کلانه مدیر پارک ملی پابند نیز که درمحل آتش سوزی حضور دارد ساعتی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شماری از اهالی منطقه و 2گروه آتش نشان منابع طبیعی و محیط زیست همچنان مشغول مهار آتش هستند.
وی با بیان اینکه در این فصل شماری از افراد بومی مشغول چیدن برخی از میوه های وحشی و جنگلی نظیر ' زرشک ' و ' ازگیل ' هستند، گفت: اینکه این افراد بی احتیاطی و بی توجهی کرده و با روشن کردن آتش برای درست کردن غذا و چای ، عامل آتش سوزی بوده باشند ، محتمل است.
وی گفت: در حال حاضر آتش به جان درختانی از گونه های راش و ممرز و همچنین بوته های مختلف وحشی افتاده است.
پارک ملی پابند به وسعت 26 هزار و597 هکتار در جنوب شهرستان نکاء و بهشهر و به صورت جنگل‌های طبیعی بکر و رویشگاه گونه‌های منحصر به فرد گیاهی علفی ، بوته ای ، درختچه ای و زیستگاه گونه‌های شاخص جانوری چون مرال ، شوکا و پلنگ است که در راستای صیانت از جنگل‌های شمال و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری در سال 1383به عنوان پارک ملی تعیین شده است.
** آتش سوزی در سه منطقه جنگلی آمل و نور استان مازندران
شایان ذکر است که در حال حاضر شاهد آتش سوزی در منطقه جنگلی آمل و نورنیز هستیم که ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی مشغول مهار آتش هستند.
هواشناسی و منابع طبیعی مازندران از ابتدای هفته جاری نسبت به احتمال وقوع آتش سوزی با توجه به گرمای هوا و کاهش رطوبت در مناطق جنگلی و مرتعی هشدار داده بودند .
بر اساس اعلام هواشناسی مازندران دیروز دمای هوا در منطقه کوهستانی سوادکوه به 32 درجه رسید و امروز دوشنبه نیز دمای 33 درجه برای بسیاری از مناطق استان محقق شد و در بعضی مناطق مانند دشت ناز ساری به 36 درجه رسید.
بیشترین دمای ثبت شده در مازندران برای ماه آبان در سال های گذشته 34 درجه بود .
مازندران با 24 هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر قرار دارد.
از حدود هشت هزار گونه گیاهی ایران، در حدود هزار و 800 گونه در جنگل های شمال وجود دارد.
از گیاهان موجود در جنگل های شمال 500 گونه، انحصاری این منطقه است که گونه های درختی شمشاد، اَنجیلی، سفید پَلَت و لَرگ از آن جمله آنها هستند.
نزدیک به 160 گونه چوبی در شمال می روید در حالی که در تمام قاره اروپا فقط 40 گیاه چوبی وجود دارد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشاردهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.