حدود 13 میلیون دانش اموز و دانشجوی کشور مهرماه هر سال با اغاز شروع سال تحصیلی ، با نو نوار کردن لباس ها ، کیف و مداد و دفتر و دیگر تجهیزات اموزشی ، چرخه مالی عظیمی برای خرید این نیازها به گردش در می اورند که بخش عمده ان به جیب کارخانجات و تولید کنندگان خارجی می رود.
در میان انبوه اجناس لوازم التحریر و کیف با مارک و برندهای داخلی و خارجی که در بازار مصرف عرضه می شود با نگاهی گذرا به بازار مشاهده می شود که برخی از شهروندان تمایلی به خرید کالای داخلی ندارند و رفع نیازهای فرزندانشان را در برندهای خارجی جستجو می کنند.
رضا دانش آموز سال ششم دوره ابتدائی یکی از مدارس قائمشهر روز چهارشنبه در پاسخ به سوال این خبرنگار ایرنا که برای خریدن وسایل مدرسه ات ترجیح میدهی که جنس ایرانی بخری یا خارجی می گوید : دوست دارم مثل دوستانم وسایل با مارک خارجی داشته باشم .
او در خصوص این سوال که چرا وسایل خارجی را دوست دارد ، می گوید : چون لوازم التحریر خارجی باکیفیت و شیک است .
مسعود یک دانشجو دانشگاه می گوید متاسفانه کیفیت در تولیدات داخلی چندان جدی گرفته نمی شود و برغم اینکه نسبت به محصولات مشابه خارجی ارزان تر هستند اما رغبتی به خرید ان وجود ندارد .
وی افزود : مثلا برخی خودکارهای تولید داخل بعد از چند روز رنگ می دهد و دستها را کثیف می کند و اتودهای داخلی یا کمرنگ هستند یا بشدت شکننده می باشند.
به گفته وی کاغذ برخی دفترهای تولید داخل ملایم وشفاف نیستند و کیف ها نیز براحتی بعد از چند ماه پاره می شوند در صورتیکه مشابه خارجی برغم 40 تا 50 درصد گران بودن سالها کار می کند.
این دانشجو دانشگاه افزود : البته برخی کالاهای تولید داخل با کیفیت تر از مشابه چینی و هندی هستند اما به خاطر کم تعداد بودن ان براحتی در دسترس نیست و از این رو برند سازی تولید داخل و نیز تبلیغ اثر فراوانی در مصرف ان دارد .
علی اکبر اسکندری مدیر مدرسه امام جعفر صادق (ع ) قائمشهر به خبرنگار ایرنا ، گفت : برخی اجناس ایرانی از کیفیت عالی برخوردار نیستند بنابراین خانواده ها ترجیح می دهند تا اجناس خارجی خریداری کنند.
وی یکی از راه های خرید تولید داخل را بهتر شدن کیفیت تولید واحدهای داخلی اعلام کرد و گفت که تولیدکنندگان باید مرغوبیت اجناس خود را بالا ببرند تا همه نسبت به خرید اجناس ایرانی ترغیب شوند.
سارا کیانی مادر یک دانش آموز دوره ابتدائی در این باره گفت : بسیار علاقه مند به خرید دفاتر و لوازم التحریر با الگو ایرانی هستم اما چون نوشت افزارهای داخلی از کیفیت بالایی برخوردار نیست یا براحتی دردسترس نیست مجبور به خرید اجناس خارجی هستم .
وی با بیان اینکه حتی اجناس ایرانی در مغازه ها کمتر دیده می شود ، گفت : این در حالی است که اجناس خارجی به دلیل جذابیتهای ظاهری بیشتر در مغازه ها دیده می شود که این امر منجر به استقبال فرزندم شده است.
نظری یکی از فروشندگان نوشت افزار در شهرستان قائمشهر به خبرنگار ایرنا ، گفت که استقبال شهروندان هنگام خرید از کالای خارجی به نسبت ایرانی بیشتر است.
او افزود: این اجناس که اغلب چینی هستند با درج تصاویر و شخصیت های کارتونی معروف و رنگارنگ بچه ها را در هنگام خرید به خود جذب کرده است.
** استفاده از تولید ایرانی نیازمند فرهنگ سازی است
مدیر عامل پوشاک آویشن قائمشهر در گفت وگو با ایرنا درباره استقبال اندک مردم از تولیدات ایرانی، نبود فرهنگ سازی و نیز مساله کیفیت را مهم ترین عوامل ذکر می کند.
میرزا موسوی با بیان اینکه به نظرم کیفیت اجناس خارجی نه چینی بهتر و قیمت هم مناسب تر است ، افزود : حاشیه در تولید خارجی وجود ندارد اما تولید در ایران سخت تر است.
وی توضیح داد : ما در تولیدی های ایرانی 30 درصد پول بیمه ، بهره بانکی ، پول دارایی و ارزش افزوده را به صورت مستقیم تقبل می کنیم .
مدیر عامل پوشاک آویشن قائمشهر همچنین با تاکید براینکه دستگاه ها در تولید ایران به روز نیست ، گفت که به دلیل تحریم دستگاه های ما به روز نبوده اما بعد از تحریم تغییراتی در حال رخ دادن است ، اما ماشین های واحدهای صنعتی در کشورهای دیگر به روز و این امر منجر به کیفیت اجناس انها می شود.
کارشناس پژوهش و تحقیق آموزش و پرورش قائشمهر در خصوص استقبال شهروندان از اجناس خارجی به جای اجناس ایرانی گفت که معتقدم کیفیت اجناس خارجی از اجناس ایرانی بهتر است و این امر باعث گرایش خانواده ها به سمت تولیدات خارجی شده است .
ارزو میرزائی ادامه داد : البته این امکان وجود دارد که تولیدات داخلی ما هم از کیفیت خوبی برخوردار باشند ، اما نبود تبلیغات مناسب در داخل کشور باعث شد تا استفاده از تولیدات داخلی ناشناخته باقی بماند.
وی گفت که شناخته شدن تولیدات داخلی نیازمند فرهنگ سازی مناسب برای خانواده ها است تا ترغیب شوند از تولیدات داخلی بیشتر استفاده کنند.
به گفته کارشناس پژوهش و تحقیق آموزش و پرورش قائمشهر جشنواره های پائیزه و کارگاه های آموزش خانواده هم می تواند برای تبلیغ تولیدات داخلی موثر باشند.
**حمایت از تولیدات داخلی ،مبارزه با قاچاق کالا
استاد اقتصاد دانشگاه پیام نور ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تولید داخلی در هر کشوری به 2عامل تقاضا و عرضه بستگی دارد.
دکتر محمدرضا بابایی سمیرمی با بیان اینکه فرهنگ سازی در افزایش تقاضا برای تولید داخلی تاثیرگذار است ، بیان کرد : از لحاط فرهنگی باید بر روی خانواده ها تاثیر گذاشت تا از تولیدات داخلی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه نقش رسانه ها و صدا و سیما بر روی خانواده ها در استفاده از تولید داخل موثر است ، بیان کرد : مشکل اصلی که ما در کشور ایران اسلامی با ان مواجه هستیم بحث قاچاق کالا است که به صورت گسترده در حال مشاهده است.
وی یکی از راه های حمایت از تولیدات داخلی را مبارزه جدی با قاچاق کالا اعلام کرد و گفت کسانی که عمده فروش هستند باید بر روی آنها نظارت دقیقی انجام شود که کالا را از چه کسانی خریداری می کنند.
استاد اقتصاد دانشگاه پیام نور ساری راه دیگر را حمایت ها و مشوق های مالیاتی از سوی دولت برای تولید کنندگان نامید و ادامه داد : تولیدکنندگان داخلی که کالا تولید می کنند یکسری معافیات مالیاتی برای آنان در نظر گرفته شود و همچنین در راستای قوانین کار حمایت شوند.
بابائی همچنین به بحث رقابتی در صنایع داخلی اشاره کرد و گفت که باید تولید داخلی رقابتی شود زیرا هر جا رقابتی صورت می گیرد کیفیت حداکثر و قیمت حداقل می شود.
یک کارشناس علوم اجتماعی نیز در گفت وگو با ایرنا شاه کلید باز شدن قفل تولید داخلی را کیفیت ، برند سازی ، صادرات محور بودن و نیز فرهنگ سازی عنوان کرد .
وی افزود : واحد های داخلی باید از تکنولوژی روز استفاده کنند ، رقابتی شوند و با افزایش بهره وری قیمت ها را کاهش دهند و با تولید کیفی بتوانند بازار داخلی را کسب کنند و هم نیم نگاهی به بازار های جهانی داشته باشند .
استان مازندران حدود سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و جمعیت دانش آموزی ان هم حدود 520 هزار نفر است و پیش بینی می شود با خرید حداقل 100هزار تومان برای دانش اموز در ماه مهر یک گردش مالی 52 میلیارد تومانی برای لوازم التحریر تولید داخل
در استان بوجود اید.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/1899/7334
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.