به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : این کار هم اکنون به بهانه برگزاری دومین جشنواره موسیقی لیلم با همکاری یکی از شرکت های فرهنگی و هنری و با اعزام یک گروه تحقیقی به روستاها و مناطق صعب العبور مازندران در حال انجام است .
وی با تاکید بر این که اجرای طرح شناسائی نوازندگان گمنام پس از جشنواره هم ادامه می یابد ، گفت که ضبط آثار این هنرمندان خودساخته و گمنام و شرکت دادنشان در جشنواره لیلم بخشی از برنامه حمایتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از این هنرمندان است .
محمدی یکی از نتایج جانبی طرح شناسائی نوازندگان خودساخته و گمنام را تشکیل بانک اطلاعاتی نوازندگان موسیقی برشمرد و توضیح داد : هم اکنون بانک اطلاعات جامع نوازندگان موسیقی بومی مازندران وجود ندارد ولی با به ثمر رسیدن این فعالیت پژوهشی و تحقیقی ، این ضعف و اشکال در بخش هنر استان رفع می شود .
وی افزود : در حال حاضر بجز 2 یا سه استاد موسیقی بومی مازندران ، اسناد مکتوبی در حوزه نوازندگان موسیقی بومی استان وجود ندارد ، در حالی که با تدوین این اسناد ، نسل های آینده می توانند از آگاهی های لازم در این زمینه برخودار شوند .
سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران شکاف فرهنگی را یکی از معضلات جامعه کنونی دانست و تاکید کرد : همگام با گسترش تکنولوژی ، باید فرهنگ و رسوم سنتی و بومی را حفظ کرد تا جلوی شکاف فرهنگی گرفته شود.
وی تقویت هویت بومی را از برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران معرفی کرد و گفت که برگزاری جشنواره فیلم وارش ، جشنواره های عکس با موضوع فرهنگ بومی و جشنواره موسیقی از جمله لیلم بخشی از برنامه ها برای تحقق این هدف بوده است .
موسیقی مازندرانی از جمله هنرهائی است که به خاطر داشتن سازهای اختصاصی ، هویت مستقلی پیدا کرده است و بر خلاف برخی مناطق ایران ، این موسیقی بر هویت زبانی اتکا ندارد اگر چه زبان مازندرانی بر غنای آن اضافه می کند .
دوتار ، دسر کوتن ، سرنا ، لگن ، قرنه و کمانچه محلی از جمله آلات موسیقی سنتی و بومی مازندران هستند که این هنر را زنده نگه داشته اند و اغلب هنرمندانی که این سازها را می نوازند ، خودآموخته به حساب می آیند.
با این وصف ، موسیقی مازندران در مناطق مختلف این استان ویژگی های خاص خود را دارد که علاوه بر لهجه و زبان ، عوامل فرهنگی ، محیط طبیعی و نوع کسب و کار بر آن اثر گذاشته است .
در حالی که موسیقی نواحی مرکزی مازندران عمدتا بر پایه نغمه ها و مولودی های چوپانی مانند طبری و کتولی شکل گرفته که تنها با همراهی لله وا هر شنونده ای را به وجد می آورد ، موسیقی شرق مازندران متاثر از مقام هراتی است که با ساز اختصاصی دوتار همراهمی می شود و موسیقی غرب مازندران عمدتا با طالبا و سازهائی مانند سرنا و دهل نواخته می شود.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.