جعفر احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اقدامات و تلاش های صورت گرفته در سد گلورد نکا این سد به فاز اول آبگیری رسیده است و فردا سه شنبه با حضور وزیر نیرو، استاندار و مسؤولان استانی و شهرستانی افتتاح می شود.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهرهای نکا ، بهشهر و روستاهای مسیر ، آب 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه نیز تامین می شود.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای احداث سد گلورد مازندران را بالغ بر 2هزار و 200 میلیارد ریال ذکرکرد و افزود: تکمیل و بهره برداری کامل از این طرح نیازمند 800 میلیارد ریال اعتبار است.
فرماندار نکا ادامه داد: در چند سال گذشته در شهرستان نکا سیلاب های مختلفی بوقوع پیوسته است که امیدواریم با بهره برداری از این سد بزرگ ، شهر نکا و روستاهای پائین دست در مقابله با سیلاب ایمن شوند.
احمدی گفت: تامین آب شرب در کنار تامین آب کشاورزی از مهمترین مزیت های بهره برداری از این سد است.
وی با برشمردن ویژگی ها و قابلیت های دیگر این سد در زمینه گردشگری و تولید انرژی برق آبی، سد گلورد را پنجمین سد با رویه بتنی در کشور و سومین سد بزرگ مازندران ذکرکرد و گفت: احداث اینگونه سدها به لحاظ فنی که پیچیده تر از دیگر سدها است به دست متخصصان کشورمان طراحی و اجرا می شود.
سد گلورد در 45 کیلومتری جنوب شهر نکا واقع شده است .
شرق مازندران بر اساس گزارش های رسمی آب منطقه ای و هواشناسی بیشترین خشکسالی را در سال های اخیر تجربه کرده است .
سد گلورد دارای مخزن 107 میلیون متر مکعبی است که در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد.
این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا ، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن ، ساخت نیروگاه برق آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.
هم اکنون در مازندران 10 سد با حجم تنظیم 400 میلیون مترمکعب وجود دارد که این رقم حدود 10 درصد از آبهای سطحی استان را شامل می شود که با بهره برداری از سه سد جدید در دست اقدام و همچنین 10 سد در دست مطالعه این رقم به 1.8 میلیارد متر مکعب افزایش می یابد که معادل حدود 40 درصد از آبهای سطحی استان را شامل می شود.
خبرنگار: مریم نظری ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/ 7332/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.