دکتر محسن اعرابی جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آزمایش های لازم برای تشخیص بیماری انجام شده است و زمانی که نتایج اعلام شود می توان به طور قطعی اظهار نظر کرد.
انتشار عکس انتقال یک بیمار به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری تحت تدابیر حفاظتی ویژه از عصر جمعه در فضای مجازی سبب شد تا خبرنگار ایرنا پیگیر موضوع شود.
اعرابی گفت : این بیمار هم اکنون در بیمارستان امام (ره) ساری تحت درمان قرار دارد و محل سکونت و دامداری این بیمار سمپاشی شده و تمام افرادی که به نوعی با مریض در تماس بودند نیز تحت معاینه قرار گرفتند.
وی افزود : این دامدار اهل شهرستان کلاردشت با داشتن علائم مشکوک به بیماری تب کنگو به دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و با هدف اجرای دستورالعمل های بهداشتی برای حفاظت از سلامتی جامعه به بیمارستان امام (ره) ساری انتقال یافته و فوری تحت درمان قرار گرفته است .
2 هفته پیش نیز بیماری با علایم مشکوک به تب کنگو در شهرستان جویبار به یکی از مراکز درمانی مراجعه کرده بود که پس یپگیری و انجام آزمایش های لازم ، ابتلای وی به این بیمار منفی اعلام شد.
** واکنش دامپزشکی مازندران
در همین حال مدیرکل دامپزشکی مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که تاکنون هیچ موردی از بیماری تب کنگو در استان مشاهده و تائید نشده است .
دکتر حسین رضوانی افزود : دامداری که از شهرستان کلاردشت به ساری منتقل شد هنوز ابتلایش به بیماری تب کریمه کنگو تائید نشده است .
وی گفت : فردا شنبه نتایج آزمایش های این بیمار اعلام می شود و پس از آن می توان به صورت مشخص تری اظهار نظر کرد.
رضوانی افزود : در حال حاضر دامداری و تمام دام این دامدار در کلارداشت علیه کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو سم پاشی شده و در قرنطینه قرار گرفته است.
وی گفت : تا کنون هیچ مورد تائید شده ای از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در مازندران مشاهده نشده است و فقط پیش از این مورد مشکوک گزارش شده است که بعد از انجام بررسی های پزشکی ، منفی اعلام شد.
** اتخاذ تدابیر پیشگیرانه
دامپزشکی مازندران از اواخر ماه اردیبهشت امسال با صدور اطلاعیه نسبت به احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همزمان با افزایش دمای هوا در این استان هشدار داده بود .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم هفته پیش در باره تهدید خاموش تب کریمه کنگو برای دامداری های سنتی در استان هشدار داده و از دامداران خواسته بود تا با رصد دام های خود ، نسبت به هرگونه تغییر ظاهری در دام مانند کاهش وزن و یا شیر هوشیار باشند و تهدید کنه آلوده به ویروس را برای خود و خانوادهایشان هم جدی بگیرند.
دکتر اعرابی یکی از مراقبت های جدی در برابر کنه را له نکردن کنه ها با دست از سوی دامداران اعلام کرد و از آنها خواست تا از کشتن کنه به صورت سنتی ( له کردن با دست) پرهیز کنند.
دامپزشکی شهرستان های غرب مازندران هم که بخش زیادی از دامداری های سنتی استان را دارند اوایل هفته جاری از سم پاشی رایگان دامداری ها برای مقابله با کنه خبر دادند.
اداره کل دامپزشکی مازندران هم اعلام کرد که به منظور جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو با تهیه وتوزیع 10 هزار لیتر سم و مواد ضد عفونی ، علاوه بر سمپاشی جایگاه دام ،حمام ضد کنه نیز در دامداری های استان راه اندازی شده است.
** تب کریمه کنگو چیست ؟
تب کریمه کنگو ، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه از دام آلوده به انسان و یا به صورت مستقیم از انسان به انسان منتقل می‌شود.
تب ، سرگیجه ، سفتی گردن ، درد پشت ، سر درد و فتوفوبی (ترس از نور) تهوع ، استفراغ و گلودرد همراه با اسهال و درد عمومی شکم از علائم این بیماری است .
بر اساس آمارهای رسمی در استان مازندران 10 هزار و 500 واحد دامپروری با حدود هفت میلیون واحد دامی وجود دارد.
بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی حدود 90 درصد دامداری های مازندران سنتی است .
خبرنگار : سیدرضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.