جواد جمالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : انتخابات اخیر به صورت رفراندومی بین 2 دیدگاه و مرام فکری و عملی درآمد ،دیدگاه نخست که با وعده ی پرداخت سه برابری یارانه و تزریق پول ، کشور را به سمت ونزوئلا شدن یعنی تورم افسارگسیخته و ویرانی چرخ های توسعه ی اقتصادی پیش می برد و دیدگاه دیگر که اکثر کشورهای توسعه یافته پیمودند که همان عمل بر پایه برنامه ای خردمندانه و ایجاد فضایی امن در اقتصاد و جامعه است .
به اعتقاد وی ترس از پیمودن مسیر نخست و در کنار آن تحولات منطقه ای سبب شد که قشر خاکستری و خاموش جامعه ، برغم سردی بی سابقه انتخابات در روزهای نخست ، واقع بین شده و با کنار گذاشتن شعارهای حداکثری یعنی 'یا همه یا هیچ' ، وارد عرصه شود و کار را یکسره نماید ، مانند به تعبیر ابوالقاسم شابی ، شاعر رمانتیک تونسی ، آنگاه که ملت اراده کند ، سرنوشت ناگزیر است ، فرمان او را بپذیرد.
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی افزود : فکر می کنم جامعه به یک عقلانیت و واقع بینی که بدان اشاره نموده ام ، رسیده است و مردم در این انتخابات بلوغ و پختگی نظام سیاسی را به منصه ی ظهور رساندند.
جمالی آشتی آرای خاکستری با انتخابات را عامل تعیین کننده در انتخاب مجدد رئیس دولت یازدهم دانست و افزود : در 40 سالگی نظام سیاسی ایران که به تعبیر ابن خلدونی ، سن بلوغ یک نظام سیاسی است ، بسیاری به این نتیجه رسیده اند که تحریم انتخابات ناکارآمدترین ابزار سیاسی است و نه تنها تاثیری نخواهد داشت ، بلکه ممکن است وضع را بدتر از آنچیزی که هست ، نماید .
وی گفت : در کنار این موضوع باید به ثبات نسبی جامعه در این دولت و موفقیت آن در سیاست خارجی اشاره نمود . علاوه بر این شخصیت های سیاسی در این انتخابات حمایت بی دریغی از دولت نمودند. افرادی که به صورت شخصیت های مرجع در جامعه ی ما درآمدند و از حمایت طیف وسیعی از جامعه برخوردارند. پیام و حمایت آنان در ضرورت تداوم دولت و تاکید بر اینکه دولت در مسیر درستی قرار دارد ، سبب شد تا مردم بار دیگر به این دولت اعتماد نمایند.
**نقش فضای مجازی در انتخاب روحانی
کارشناس علوم سیاسی گفت : هجمه ها و تبلیغات بسیار سازمان یافته و هدفمندی که علیه یک دولت مستقر در این 4 سال اخیر صورت بذیرفته ، بی سابقه بوده و برخورداری جریان رقیب از فضای رسمی و تبلیغاتی ، خصوصا رسانه ملی سبب شد که دولت مظلوم شود.
جمالی افزود : آنها نه تنها به ابر رسانه ای نظیر صدا و سیما نیز اکتفاء ننمودند ، بلکه برغم تلاش برای فیلترینگ فضای مجازی ، حضور گسترده ای دراین فضاها از خود نشان دادند و این امر برای دولتی که در بسیاری از زمینه ها ، ویرانه و یا شاید زمین سوخته ای را تحویل گرفته بود ، بسیار سخت بود .
وی معتقد است : آنچه نتوانست این حجم گسترده ی تبلیغات را به سرانجام برساند ، فضای مجازی بود که نقش بسیار مهمی را در آگاهی بخشی مردم ، اقناع جامعه و علی الخصوص طبقه ی متوسط که پایگاه رای دولت را تشکیل می داد ، به منظور حفظ دستاوردهایی که دولت در این 4 سال بدست آورد ، ایفاء نمود .
دانشجوی دکتری علوم سیاسی گفت : در واقع به نظر می رسد تلاش دولت در زمینه ی آزادی فضای مجازی نتیجه داد و دولت به تعبیری میوه ی آن را در انتخابات اخیر چید .
**چرا اصول گرایان نتوانستند تجمیع آرا کنند
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت : اتفاقا اصولگرایان در انتخابات مجلس و انتخابات فعلی نشان دادند که اجماع را ، حتی در برخی حوزه ها بهتر از اصلاح طلبان آموختند .
جمالی ادامه داد : در این انتخابات مشاهده می کنید که حزب موتلفه در روزهای پایانی در حمایت از نامزد مورد نظر خود صرف نظر می کند و یا در انتخابات شوراها در تهران ، با یک فهرست واحد وارد کارزار انتخابات می شود و حتی کابینه و دوستان دولت دهم هم از روز نخست به صورت کامل از رئیسی حمایت کردند .
جمالی گفت : واقعیت این است که برغم نارضایتی که در جامعه وجود دارد ، مردم برخی از سیاست ها و ماجراجوئی ها را بر نمی تابند و تداوم رویکرد دولت فعلی را با لحاظ نمودن برخی از اصلاحاتی که روحانی وعده آن را داده بود ، بهتر از پیمودن مسیر نخست می دانند .
** مطالبات مردم در چهار سال آینده
جمالی مقابله با رکود ، بیکاری، رفع موانع تولید ، رفع برخی از موانع و محدودیت های سیاسی و اقتصادی ،شفافیت و حفظ حقوق شهروندی ، مبارزه با فساد و ترمیم کابینه به منظور پویائی و تحرک بیشتر را از مهم ترین مطالبات مردم در چهار سال آینده دانست.
وی همچنین افزود : توجه بیشتر دولت به اقشار آسیب پذیر به منظور جلوگیری از بهره برداری سیاسی از آنان ، باید مهم ترین اهداف دولت در 4 سال آینده باشد که از قضا مطالبه ی اکثریت جامعه است .
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
//1899/ 7335
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.