علیرضا یونسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نرخ رشد طلاق در مازندران هنگام آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید 2 و چهار دهم درصد بود که در پایان سال 95 به 2 و 2 دهم درصد کاهش یافت .
وی توضیح داد : در حالی نرخ رشد طلاق در مازندران در سه سال و نیم گذشته روند کاهشی را طی کرد که در سال های قبل از آن به صورت پرشتابی سیر صعودی داشت .
یونسی گفت : به عنوان مثال نرخ طلاق در مازندران از 2 و یک دهم درصد در سال 90 به 2 و چهار دهم درصد در سال 92 افزایش یافت و این رشد شتابان نگرانی هائی را در همه سطوح در استان ایجاد کرده بود.
** نگاه کارشناسی ، رمز موفقیت
معاون استاندار مازندران حساسیت برنامه محور دولت یازدهم نسبت به مسایل اجتماعی را مهم ترین علت موفقیت مسئولان و دستگاههای مختلف استان در مهار نرخ رشد طلاق برشمرد.
وی گفت : دولت یازدهم با نگاه کارشناسی به موضوع طلاق و پرهیز از برخورد احساسی ، در نخستین گام بودجه خوبی در اختیار استان ها گذاشت تا برنامه های مناسب را برای این منظور به اجرا بگذارند.
یونسی افزود : در مازندران ما طرح جامع کاهش طلاق را آماده و اجرا کردیم که بر اساس آن تمامی دستگاههائی که می توانستند در این زمینه کمک کنند اعم از دستگاه قضائی و اجرائی در کنار هم قرار گرفتند تا به وظایف خود در برای استحکام بخشی به بنیان خانواده عمل کنند.
** مداخله اورژانس اجتماعی
وی توضیح داد : مثلا در این طرح با دستگاه قضائی هماهنگ شد تا درخواست های طلاق را پیش از این که در محاکم قضایی و دادگاهها مطرح شود به اورژانس اجتماعی ارجاع دهند تا در آنجا کارشناسان با کارهای روانشناسانه و برخوردهای رو در رو با زوجین برای سازش دادن آنان اقدام کنند.
معاون استاندار مازندران این رویه را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت : در همین چارچوب تعداد اورژانس های اجتماعی استان افزایش یافت و از 11 پایگاه تا پیش از سال 95 هم اکنون به 22 پایگاه رسیده است.
وی افزود : در این پایگاهها کارشناسان رشته های روانشناسی ، مددکاری و مشاوره حقوقی حضور دارند و به صورت همه جانبه به زوجینی که قصد طلاق دارند مشاوره می دهند و با آگاهی بخشی به آنان زمینه بازگشتشان به زندگی مشترک را فراهم می کنند و تاکنون نیز موفق عمل کرده اند.
** مسجد محوری
یونسی ، ' مسجد محوری ' را از دیگر برنامه های مرتبط با کاهش نرخ رشد طلاق برشمرد و گفت که در این طرح ائمه جماعات مساجد به همراه ریش سفیدان محل به کمک طلبیده شدند تا در مواردی که در محله اشان موردی از درخواست طلاق و اختلاف خانوادگی وجود داشت وارد عمل شوند و پا درمیانی کنند.
وی افزود : با توجه به این که روحانیون و ائمه جماعات و ریش سفیدان محل اطلاعات و شناخت بیشتری نسبت به افراد هر محله دارند ، به طور طبیعی از نفوذ کلام هم برخوردارند و می توانند با پا درمیانی و ریش سفیدی خیلی مواقع جلوی طلاق هایی را که ناشی از سوتفاهم و مسایل بی اهمیت است ، بگیرند و این طرح هم موفق بوده است .
معاون استاندار مازندران تقسیم کار میان دستگاههای دست اندرکار را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و گفت که در این زمینه هم وظایف هر دستگاهی مانند بهزیستی ، کمیته امداد ، دستگاه قضایی و غیره مشخص شده ، نحوه هماهنگی کردن هم شفاف سازی شده تا هم کارها با سهولت و اثرگذاری بیشتری پیش برود و هم موازی کاری و تداخل وظیفه بروز نکند .
وی افزود : نتیجه این تقسیم کار نیز احساس مسئولیت دستگاهها بوده که به نشست های مستمر کارشناسی و هماهنگی در سطح استان و شهرستان انجامیده است و بازخوردش هم کاهش نرخ رشد طلاق بوده است .
یونسی گفت : با توجه به این که هر یک از شهرستان های استان دارای ویژگی های خاص خودشان هستند ، تقسیم کار شهرستانی هم صورت گرفت تا مسئولان بتوانند به اقتضای ویژگی های محیطی و فرهنگی با دست باز برنامه ریزی کنند و اینگونه نباشد که با یک دستورالعمل واحد ، اصل کار کارشناسی خدشه دار شود .
استان مازندران با حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت ، دارای 22 شهرستان است .
خبرنگار : زهره کرمی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7330/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.