این دریاچه با عمق ‎ 17تا ‎ 28متری درارتفاع یک هزار متری از سطح دریای خزر در منطقه کوهستانی تخت سلیمان، دامنه شمالی رشته کوه البرز و در فاصله حدود 35 کیلومتری جنوب غربی چالوس روستای سنار بخش مرزن آباد قرار دارد.
حجم آب این دریاچه 2 میلیون مترمکعب و گستره آن نیز حدود 24 هکتار است و آب موجود در آن نیز از چندین چشمه جوشان در بستر آن تامین می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس و کلاردشت روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : این دریاچه هم اکنون در معرض تهدید عواملی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز در بالادست و برداشت های غیرمجاز شن و ماسه در پائین دست قرار گرفته است.
ابوالقاسم محمدپور افزود : هر چند نشست های متعددی با حضور مسئولان نهادهای ذیربط در فرمانداری چالوس برگزار و تصمیم های خوبی نیز برای پیشگیری از عوامل تهدید کننده که بنوعی باعث تخریب این اثر طبیعی می شود ، گرفته شد اما این موضوع به طور جدی تری مورد پیگیری قرار گیرد.
وی ادامه داد : نکته دیگر آنکه در نشست شورای حفظ حقوق بیت المال نیز طبق مصوبه این نشست تصمیم گرفته شد تا کارشناسانی برای بررسی وضعیت اکولوژیکی و زمین شناسی در محل استقرار واحدهای تولیدی پائین دست این دریاچه که اقدام به برداشت شن و ماسه می کنند ، اعزام کنند.
مدیر امور منابع آب شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت نیز پیش از این از احتمال تخریب دریاچه ولشت در بخش مرزن آباد چالوس هشدار داده بود.
حامد عبداللهی به خبرنگار ایرنا گفته بود که این دریاچه بنا به دلایلی از جمله فعالیت یک کارگاه تولیدی شن و ماسه درقسمت پایین دست آن مورد تهدید جدی قرارگرفته و با ادامه فعالیت کارگاه احتمال این که درآینده نزدیک دچار ریزش و رانش شود، بسیار زیاد است.
این کارگاه در منطقه پایین دست این دریاچه و در ضلع جنوبی جاده کرج - چالوس منطقه بخش مرزن آباد چالوس فعالیت دارد.
دریاچه ولشت درسال 1388 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور است و در حقیقت محیطی برای زیست ماهیان، پرندگان و دیگر گونه های ارزشمند جانوری است.
دریاچه ولشت به خاطر زیبایی های طبیعی اش مورد توجه بسیار مسافران است و همه ساله صدها هزار نفر به این منطقه سفر می کنند.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.