به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیما اسکندری از آن جمله بانوان صنعتگر کارافرین مازندران است که طعم حمایت های دولت یازدهم در برداشتن سنگ های مشکلات انباشت شده از گذشته چشیده است .
وی و خانواده اش پس از 30 سال فعالیت در زمینه فروش طلا در شهرستان نکا بدنبال اجرای تصمیمشان برای گشودن دریچه ای دیگر از فعالیت ها به تکاپو افتادند .
تصمیم آنان به عنوان تولید کننده طلاجات و قرار گرفتن در جرگه تولیدکنندگان اصفهان ، یزد در سال 1390 با ساخت نخستین کارخانه تولید طلاجات استان های شمالی کشور در شهرستان نکا رقم خورد .
اما این بانو در مسیر اجرای طرحش زمانیکه از سر نیاز به حمایت های دولتی دست خواسته اش را دراز کرد کسی او را یاری نکرد و فعالیت این طرح چند سالی بر زمین ماند و میرفت که خاک غفلت آن را به فراموشی بسپارد .
اما گشوده شدن دریچه حمایتی جدید در دولت یازدهم در قالب بسته رونق تولید به این طرح جان بخشید .
سیما اسکندری به خبرنگار ایرنا گفت : ساخت و تجهیز کارخانه تولید طلا به وسعت 340 متر با سرمایه گذاری 40 میلیارد ریالی در آن سال انجام شد .
وی افزود : کارخانه زرین ناب طبرستان با مجوز سه خط تولید طلاجات النگو ، سرویس و ریسه مجهز به 25 دستگاه ماشین آلات آبکاری ، لیزر(حکاکی بر روی النگو) و نورد (ساخت النگوهای ریز و باریک) برای چرخش چرخ های تولید به منابع مالی تامین مواد اولیه نیازمند بود .
به گفته عضو هیات رئیسه کارخانه زرین تاب طبرستان تلاش ها برای هزینه تامین طلا به عنوان مواد اولیه کارخانه منتج به اخذ مصوبه سال 1391 کارگروه اشتغال مازندران مبنی بر پرداخت 25میلیارد ریال تسهیلات شد .
وی از این مرحله به عنوان سخت ترین مرحله راه اندازی کارخانه اش نام برد .
** تلاش های بی ثمر برای جوانه زدن فعالیت کارخانه طلاسازی در سنگلاخ مشکلات
وی گفت : این مرحله حیاتی برای به حرکت در آمدن چرخهای تولید کارخانه با وجود داشتن مصوبه بالاترین کارگروه حوزه حمایت از تولیدکنندگان مازندران مدتها راکد ماند .
اسکندری اضافه کرد : توجیهات غیر منطقی و برخی مواقع به اصطلاح عامیانه ' از سر باز کردن ' برخی مسئولان و مدیران سازمان های مرتبط آنزمان باعث شد این مصوبه مسکوت بماند و هیچ تسهیلات پرداخت نشود .
وی افزود : پرداخت نشدن این تسهیلات موجب شد تا بزرگترین ضربه به چرخه فعالیت این کارخانه وارد شود و اما سوت فعالیت این کارخانه در آنزمان به صدا در نیامد .
این بانوی مازندرانی که مصمم به اجرای طرح تولیدیش ، دریافت تسهیلات مورد نظر را در دولت یازدهم پیگیری کرد .
وی گفت : ارائه بسته رونق تولید برای رفع مشکلات پیش روی فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی باعث شد تا جانی دوباره برای حرکت در کارخانه ام دمیده شود .
وی افزود : پرداخت 10 میلیارد ریال تسهیلات در قالب بسته حمایتی رونق تولید باعث شد تا گره کور برای ادامه فعالیت این کارخانه باز شود .
به گفته اسکندری با پرداخت این میزان تسهیلات هفت کیلو گرم طلا به عنوان مواد اولیه تولیدات خریداری شد و یک خط تولید با اشتغالزایی 15 نفره فعالیتش را از سال گذشته آغاز کرد .
وی گفت : هم اکنون روزانه با تولید یک هزار النگو علاوه بر تامین نیاز طلافروشی های مازندران ، استان های گلستان و گیلان نیز از این تولیدات خریداری می کنند .
اسکندری قطع واسطه گری و کاهش هزینه را از دیگر دستاوردهای راه اندازی این کارخانه در مازندران عنوان کرد و گفت : با پرداخت تسهیلات دیگر و خرید ماشین آلات موردنیاز و راه اندازی 2 خط دیگر تولید برای حدود 40 نفر اشتعالزایی ایجاد می شود .

** گره گشایی از مشکل بانوان کارآفرین مازندران
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران از رفع مشکلات پیش روی فعالیت و اشتغال بیش از300 نفر از زنان به عنوان یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان نام برد و گفت : با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به انها مشکلاتشان رفع شد .
مریم جمشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از سال 93 تا ابتدای سال جاری به این تعداد از زنان در مازندران بیش از 60 میلیارد ریال تسهیلات صندوق کار آفرینی و امید پرداخت شد .
وی میزان تسهیلات تعیین شده برای زنان مازندران از محل این صندوق را 80 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت :برای مابقی تسهیلات نیز روند معرفی و دریافت تسهیلات در حال انجام است .
مدیر کل اموربانوان مازندران با اشاره به اینکه تعدادی از طرح های بانوان صنعتگر و کارآفرین استان اندر خم سرمایه در گردش غیر فعال بودند ، ادامه داد : در کارگروه های تخصصی استان از جمله اشتغال با نگاه ویژه تر به حضور این قشر در عرصه تولید حمایت های لازم صورت گرفت .
وی ادامه داد : این حمایت ها منجر به آغاز فعالیت و ورود به چرخه تولید این طرح ها شد .
جمشیدی از کارخانه زرین ناب طبرستان به عنوان یکی از 300 واحد تولیدی و صنعتی زنان مازندران نام برد که برای فعالیت به حمایت و تسریع امور نیاز داشت .
نگاه و توجه ویژه دولت یازدهم به بانوان تنها در سپردن مسئولیت های دولتی به این قشر خلاصه نشده است و افق این نگاه حمایتی در فضای دیگر و در عرصه فعالیت های تولید و صنعتی باعث شد تا امروز بانوان کارآفرین در برداشتن گام ها برای کمک به چرخاندن چرخ های تولید بلندتر و محکم تر برداشته شود .
مازندران حدود سه میلیون و 290 هزار نفر جمعیت دارد که نیمی از این جمعیت را بانوان تشکیل می دهند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی **انتشار دهنده :سید محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.