ابراهیم یخکشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدار آب ذخیره شده پشت سدهای مازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل ، 10میلیون متر مکعب بیشتر است.
وی با بیان اینکه هنوز فرصت افزایش ذخیره آب پشت سدها وجود دارد، بیان داشت: در حال حاضر زمین های کشاورزی از آب های به هنگام بارندگی و آورد رودخانه ها استفاده می کنند.
مازندران 460 هزار هکتار زمین های کشاورزی دارد که سالانه شش میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می کند که 20 درصد از آب کشاورزی استان از طریق سدها و اب بندان ها و مابقی از آبهای سطحی و زیر زمینی تامین می شود.
در حال حاضر مازندران دارای 2سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت 325میلیون متر مکعب است.
همچنین استان مازندران با 800 قطعه آببندان با ظرفیت حدود 370 میلیون متر مکعب نقش مهمی در تامین آب زمین های کشاورزی و پرورش ماهی دارد.
**آغاز نوبت بندی آب رودخانه هراز برای 110هزار هکتار از زمین های کشاورزی دشت هراز
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه تامین آب زمین های شالیزاری از مهمترین برنامه های شرکت در استان است، گفت: به همین منظور نوبت بندی آب رودخانه هراز برای زمین های کشاورزی پائین دست این رودخانه از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
یخکشی به وجود 110هزار هکتار زمین های شالیزاری در دشت هراز اشاره کرد و گفت: متوسط آورد سالانه رودخانه هراز حدود 700میلیون متر مکعب است که آب این رودخانه از طریق 2کانال شرقی و غربی هزار سنگر آمل بر اساس نوبت بندی توزیع می شود.
مازندران 230هزار هکتار زمین های شالیزاری دارد که حدود نیمی از این زمین ها در منطقه دشت هراز شامل شهرستان های آمل، بابل ،محمودآباد، فریدونکنار و بابلسر واقع است.
**زمستان کم بارش سال 95 در مازندران
به گزارش ایرنا بر اساس گزارش هواشناسی مازندران ،متوسط بارش فصل زمستان سال 95 استان ،حدود 130 میلی‌متر بوده است که این میزان بارش نسبت به میانگین بلندمدت حدود 30 درصد و نسبت به فصل زمستان سال گذشته 33 درصد کاهش داشته است.
بنابراین گزارش در این مدت از 15 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان، تنها در 2ایستگاه سیاه‌بیشه و بلده به‌ترتیب حدود 29 و یک درصد افزایش بارش رخ داده و بیشترین کاهش از رامسر47، کیاسر 44 و بندر امیرآباد 42 درصد بوده است.
هواشناسی مازندران بارندگی سال 95 مازندران را حدود 711 میلی‏‌متر اعلام کرد که این آمار در مقایسه با دوره بلندمدت حدود 4 درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال ماقبل حدود 2درصد کاهش داشت.
بر اساس آمارهای رسمی، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 میلیارد و ‎ 600میلیون مترمکعب است که از این مقدار چهار میلیارد و ‎ 900میلیون مترمکعب آب های سطحی و بقیه آب های زیرزمینی است .
به طور میانگین سالانه حدود یک میلیارد و ‎ 550میلیون مترمکعب آب در بخش آب های سطحی و یک میلیارد و ‎ 350میلیون مترمکعب در بخش آب زیرزمینی در مازندران بهره برداری می شود و بقیه آب سطحی طی سال به صورت هرز به دریا می ریزد.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.