به گزارش ایرنا، استان مازندران از جمله استان های کشور با تنوع بالای غذاهای محلی است که دوران قرنطینه می تواند دورانی مهم برای تجربه پخت غذاهای محلی و آشنا کردن مردم سایر مناطق کشور با غذاهای محلی مازندران باشد.

کالنی، نان مغردار مقوی و خوشمزه مازندرانی است که می تواند طعم و چاشنی خاصی را در دوران خانه نشینی کرونا به ما و خانواده ارزانی کند.

مواد لازم برای خمیر نان مغزدار کالنی:

آرد                          یک کیلوگرم

مایه خمیر ترش         ۱ قاشق غذاخوری

روغن مایع               نصف لیوان

آب ولرم                  به مقدار لازم

مواد لازم برای مواد میانی:

نمک و فلفل              به میزان لازم

کدو تنبل                  ۵۰۰ گرم

سبزی معطر ( اوجی)   ۲۰۰ گرم

سیر                         یک بوته

رب انار                   به مقدار لازم

طرز تهیه و نحوه پخت:

۱- ابتدا مایه خمیر ترش را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و  اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه بماند تاعمل بیاید.

۲-  آرد، یک قاشق چایخوری نمک، مایه خمیر ترش عمل آوری شده،‌ آب ولرم و روغن مایع را مخلوط می کنیم و مواد را به مدت یک ربع با دست ورز می دهیم تا به خورد هم رفته  و خمیر به دست نچسبد.

۳- خمیر را درون ظرفی قرار داده و روی ظرف را با یک سلفون می پوشانیم و سپس با پارچه تمیز به مدت یک تا ۲ ساعت در جای گرم قرار داده تا خمیر پف کند.

۴- برای اماده کردن مواد میانی پس از شستن کدو زرد تنبل آنها را در قالب های حبه ای خرد کرده و بمدت نیم ساعت آب پز کنید.

۵- سیر را ریز کرده و سرخ کنید و نمک و فلفل، سبزی معطر خرد شده و رب انار را به مواد اضافه می کنیم و اجازه می‌دهیم تا بعد از پختن خنک شود.

۶- خمیر را به اندازه یه توپ کوچک برداشته و به صورت گرد باز می کنیم و مقداری از مواد را داخل خمیر قرار داده و دور تا دور مواد را همچون قطاب می پیچیم و در داخل روغن سرخ کرده و یا برای اینکه نان سالم تری داشته باشیم به مدت ۳۰ دقیقه در فر با درجه ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار داده و سپس سرو می کنیم.

توجه کنید مقدار درجه فر بستگی به فر دارد و باید بعد از ۲۰ دقیقه نگاه کنید اگر پخته شد، شعله فر را خاموش و سپس برای پخته شدن روی خمیرها، شعله بالای فر را روشن و به مدت دو تا سه دقیقه اجازه می دهیم تا روی نان پخته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.