بیماری کرونا حالا تقریبا تمامی کره زمین را درنوردیده و هر روز آمار مبتلایان و جانباختگان هولناک تر می شود. سرعت شیوع این ویروس بسیار زیاد است و همین امر دولت ها را به اعمال محدودیت های سختگیرانه برای حضور افراد در شهرها واداشته است.

در ایران نیز وضع به همین منوال است و شاید هم از برخی کشورهای مدعی در امر بهداشت و درمان بهتر باشد اما تعطیلی مدارس ، دانشگاه ها ، رقابت های ورزشی ، کارخانه ها ، بازار و ... نشان از عزم دولت برای مقابله با کووید – ۱۹ دارد و در این میان پرستاران ، پزشکان و کادر درمانی بیمارستان ها که در خط مقدم مبارزه با این ویروس خطرناک هستند با وجود برخی کمبودها تلاش می کنند تا مبتلایان به این بیماری را نجات دهند و آنها را به زندگی دوباره بازگردانند.

در حال حاضر تقریبا تمامی استان های کشور درگیر کرونا شده اند و مازندران نیز با دو مورد فوتی ناشی از این بیماری جزء نخستین استان هایی قرار گرفت که مورد حمله این ویروس کشنده واقع شد و پس از آن بود که مسئولان ارشد استانی و شهرستانی عزم خود را برای نجات شهروندان جزم کردند و با اعمال برخی تدابیر لازم به جنگ با این ویروس رفتند.

در روزهای نخستین مقابله با کرونا در مازندران ، مدافعان سلامت به دلیل برخی کمبود ها و کاستی ها دچار مشکلات زیادی شدند و متاسفانه در این میان برخی از آنها حتی جان خود را از دست دادند اما با گذشت زمان و به همت تلاش ها و پیگیری های شبانه روزی مسئولان در رفع برخی کمبود ها همچون اقلام بهداشتی و درمانی شرایط نسبت به گذشته بهتر شد اما نیاز بود تا از ابتلای افراد به کووید – ۱۹ جلوگیری شود و بهترین کار در این زمینه کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا بود و ماندن افراد در منازل هم بهترین گزینه به شمار می رفت.

بعد از تعطیلی مدارس ، دانشگاه ها و سالن های ورزشی این بار نوبت به بازار بود که نقش خود را در این برهه حساس ایفا نماید . تعطیلی بازار آن هم در آستانه عید نوروز کاری بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن بود چرا که بسیاری از بازاریان با خرید اجناس خود قبل از شیوع کرونا به فکر کسب و کار پر رونق در شب عید بودند و حاضر به بستن فروشگاه های خود نمی شدند.

ماندن مردم در خانه و عدم حضور آنها در بازار جهت خرید از یکسو باعث کسادی بازار شب عید گردید و مقاومت بازاریان در چنین شرایطی یکی پس از دیگری شکسته شد و با تدبیری هم که مسئولان اندیشیدند شرایط به سوی تعطیلی بازار سوق پیدا کرد و البته در این میان نباید نقش برخی اعمال فشارها در بسته شدن مغازه ها نیز نادیده گرفت.

البته بازاریان با وجود همکاری هایی که صورت گرفت نگرانی هایی نیز در حوزه بانکی ، تامین اجتماعی و مالیات داشتند و خواستار حمایت دولت در این زمینه بودند تا با ارائه بسته های حمایتی زیان های ناشی از بسته شدن مغازه ها تا حدود زیادی جبران شود و آنها بتوانند در شرایط پسا کرونایی از زیر فشار چک های برگشتی و سود یا دیرکرد تسهیلات بانکی کمر راست کنند.

هم اکنون در مازندران همدلی و مشارکت برای نابودی کرونا به اوج خود رسیده و ماندن در خانه ، تعطیلی بازار و خروج مسافران از استان موجب شده تا خیابان ها ، بوستان ها ، پارک ها و ... خلوت شوند و گویی کسی در این دیار زندگی نمی کند.

این شرایط مسلما منجر به شکسته شدن زنجیره انتقال بیماری کرونا در مازندران خواهد شد و ادامه این روند نیازمند تدابیری از سوی مسئولان ارشد نظام و استان است تا شرایط به سوی عادی شدن اوضاع پیش رود.

 اتحاد و همدلی رمز پیروزی بر کرونا

یک شهروند مازندرانی ساکن غرب استان در این باره گفت : خوشبختانه با هشدارهای مسئولان و توجه بیشتر مردم شاهد حضور کمرنگ افراد در خیابان ها و کوچه ها هستیم و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

فرشید شعبانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : کنترل ورودی و خروجی شهرها نیز در کاهش تردد خودروهای با پلاک غیر بومی بسیار موثر بوده و مردم بومی نیز تنها در مواقع ضروری با خودرو در سطح شهر تردد می کنند.

وی اظهار داشت : ماندن مردم در خانه ها نشانه همدلی و همراهی آنها با مسئولان و بویژه کادر درمانی بیمارستان ها است تا هر چه سریعتر شاهد نابودی کرونا باشیم.

شعبانی به زیان های ناشی از بسته بودن مغازه ها در این شرایط سخت اشاره کرد و افزود : در حالی که کادر درمانی بیمارستان ها جان خود را برای مقابله با کرونا نثار می کنند ، نگرانی برخی بازاریان نسبت به اموال و دارایی خود غیر قابل قبول است.

به گفته این شهروند ، در این شرایط سخت همه آحاد جامعه به لحاظ مالی متضرر شده اند که پس از پایان کرونا قابل جبران است ولی نمی توان جان کسانی را که به خاطر کرونا فوت کرده اند را دوباره بازگردند.

وی یادآور شد : در این شرایط سخت همه اقشار جامعه باید در مسیر نابودی کرونا گام بردارند که خوشبختانه توفیقات خوبی در این زمینه حاصل شده که برای پیشرفت آن نیازمند حمایت های دولت است.

همکاری مردم در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ستودنی است

فرماندار بابل در حاشیه بازدید از ورودی های هفتگانه این شهرستان در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به خبرنگار ایرنا گفت که همکاری مردم در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ستودنی است و در اجرای این طرح هیچ خودرویی در بابل جریمه یا به پارکینگ منتقل نشد.

قربانعلی ولیزاده بورا افزود : تجربه تاریخی نشان داده است که در طول تاریخ انقلاب انجام کارهای بزرگ و موفقیت ها بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست و در حال حاضر مردم به این باور رسیده اند که برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید همکاری داشته باشند.

وی اظهار داشت : هر تصمیمی که نظام در خصوص مبارزه با ویروس کرونا اتخاذ می کند برای حفظ سلامتی شهروندان است و اگر بخواهیم زودتر به پیروزی برسیم همکاری شهروندان همچنان باید ادامه دار باشد تا از این وضعیت بحرانی خارج شویم.

همکاری خوب مردم برای تامین سلامت  

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن نیز پیش از این از همکاری مردم در اجرای طرح های مقابله با کرونا قدردانی کرده بود و گفت : تمامی طرح های انجام شده در راستای تامین سلامت مردم است و خوشبختانه مردم همکاری خوبی در این زمینه داشته اند.

سید امیر حسینی جو افزود : اجرای این طرح ها تنها با همدلی و همراهی مردم امکان پذیر است و باید این روند تا کاهش زنجیره انتقال کرونا ادامه داشته باشد.

وی از مسافران و گردشگران خواست جهت حفظ سلامت خود ، خانواده های خود و افراد بومی منطقه به تنکابن سفر نکنند.

بسیاری از صاحبنظران حوزه  اجتماعی بر این باورند که آنچه جامعه را در گذر از بیماری کرونا یاری خواهد داد، همدلی اجتماعی است و در این شرایط سخت مردم می توانند با کاهش التهاب در جامعه از طریق پیشگیری از بزرگنمایی در مورد بیماری و عوارض آن و همچنین همدلی و مودت با یکدیگر به عبور از این بحران با کمترین آسیب کمک نمایند.

آنها معتقدند که مدیریت اتفاقاتی از این دست در سطح کلان و خرد صورت می گیرد که در سطح کلان مسئولیت متوجه بخش مدیریت جامعه است و در سطح خرد این مردم هستند که باید به یکدیگر کمک کنند.

به این ترتیب در سطح خرد مقابله با کرونا مردم با ماندن در خانه ها سنگ تمام گذاشتند و اکنون نگاه آنها به مسئولان و بویژه دولت دوخته تا ببینند در سطح کلان چه تدبیری در حمایت از مردم و نابودی کرونا می اندیشند.

دولت در کنار ملت تا نابودی کرونا

اختصاص ۲۰ درصد بودجه امسال یعنی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای مقابله با کرونا آن هم در شرایط تحریم ، پرداخت ۹۰ درصد از هزینه های بیماران کرونایی توسط دولت ، اختصاص هزار میلیارد تومان برای پرداخت نقدی به ۳ میلیون نفر و تسهیلات برای ۴ میلیون خانوار ، اختصاص ۱۲ هزار میلیاردتومان برای بخش بهداشت و درمان ، اختصاص ۵ هزارمیلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه بیکاری ، اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات ارزان قیمت با اقساط دوساله با نرخ دوازده درصد تنها بخشی از اقداماتی بود که رییس جمهور روز گذشته در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اعلام نمود که باعث دلگرمی بسیاری از مردم و روشن شدن چراغ امید آنها شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بخشی از سخنانش افزود :  اگر چه گرفتار کرونا شده‌ایم اما یک وحدت و برادری و مهربانی و اتحاد سراسر جامعه ما را فرا گرفته است و اکثریت قاطع همه مردم و جوانان و اهالی رسانه و قلم دنبال کمک به همدیگر هستند و این یاری به خوبی در حال انجام است.

وی در ادامه به کسب و کارها و معیشت و زندگی مردم اشاره کرد و اظهار داشت : می‌دانیم در این ایام وقتی مسافرت را ممنوع می‌کنیم، این که می گوییم مغازه و فروشگاه بسته شود به زندگی مردم فشار وارد می‌شود. می دانیم عده‌ای هستند که زندگی آنها با کار روزمره تامین می‌شود که اگر کار نکنند برای مخارج زندگی دچار مشکل می‌شوند.

روحانی بار دیگر خطاب به مردم تاکید کرد: اطمینان می دهم که دولت ، وزارت راه، صمت، خارجه، بازرگانی و بخش بهداشت و درمان و تمام وزارتخانه های نفت و نیرو که نیازمندی‌های مردم را تامین می کنند و در کنار آن نیروهای مسلح همه پای کار هستند. 

وی در پایان تصریح کرد: موفقیت همه طرح های ما در سایه وحدت و اتحاد است و با وحدت و اتحاد این مسیر را تا موفقیت کامل پیش خواهیم برد.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد بیماران مشکوک به کرونا در استان را تا روز گذشته یک هزار و ۳۹۱ نفر اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.