زﻧﺎن ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺧﺎﻧﻮار را می‌توان آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در جمع کم درآمدها به شمار آورد ، قشری ﻛﻪ توانمند سازی آنان یکی از مهم ترین رویکردها در کاهش آسیب پذیری آنان است.

افزایش سیاست های حمایتی از این قشر تحت عناوین و طرح های مختلف مانند واگذاری وام های بلندمدت ، بیمه ، اشتغالزایی و غیره علاوه بر کاهش جمعیت مستمری بگیر  و تبدیل آنان به افرادی خودکفا ، با بازگرداندن روحیه امید و عزت نفس به این زنان و خانواده آنان ، از انواع معضلات و آسیب های اجتماعی ناشی از فقر می کاهد.

بر اساس آمارهای رسمی ۱۲۷ هزار زن در استان مازندران به دلایل مختلف سرپرستی خانواده هایشان را بر عهده دارند. حدود ۱۷ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارد که از این تعداد  ۱۰ هزار نفر مستمری دریافت می کنند و بقیه از دیگر خدمات این نهاد حمایتی بهره مند می شوند .

همچنین ۴۷ هزار زن سرپرست خانوار در استان مازندران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند ، زنانی که بر اثر طلاق ، فوت همسر و بیماری یا معلولیت همسر به اجبار سرپرستی خانواده بر عهده ایشان گذاشته شده است.

توامندسازی زنان سرپرست خانوار مددجو که در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید شتاب گرفته بود ، در سال ۹۸ که رونق تولید نامگذاری شده بود ، جهش های بلندی را برای استقلال آنها به همراه داشت.

آموزش کسب و کار 
معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران یکی از مشکلات توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را عدم آگاهی آنان نسبت به محیط کسب و کار عنوان کرد و گفت: در گذشته زنان سرپرست خانوار صرفا پس از آموزش های مهارتی اقدام به دریافت تسهیلات می کردند، اما با ورود به محیط کسب و کار با شکست مواجه شده و بار دیگر به چتر حمایتی بهزیستی پناه می آوردند. 

وحید حسین زاده افزود: یکی از برنامه های بهزیستی مازندران در سال رونق تولید آموزش مهارت کسب و کار و آشنایی زنان سرپرست خانوار با مختصات بازاریابی ، فروش و مشتری سنجی بود و برای این منظور از اساتید حرفه ای  بازاریابی استان و کشور برای آموزش به زنان سرپرست خانوار دعوت شد و توانستیم در طول سال گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ زن سرپرست خانوار را وارد این دوره کنیم که موفق به گذراندن دوره آموزشی کسب و کار شدند. 

وی مدت هر دوره آشنایی با بازاریابی را ۴۰ ساعت آموزشی عنوان کرد و گفت : این آماده سازی شغلی برای جلوگیری از انحراف در تسهیلات توانمندسازی و خود اشتغالی یک ضرورت بود. 

حسین زاده افزود : یکهزار و ۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار که  دوره های آموزشی را گذراندند موفق به دریافت تسهیلات اشتغالزایی شدند که به هر نفر بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت اختصاص داده شد. 

وی همچنین به نوع اشتغال زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت : عمده اشتغال زنان سرپرست خانواره مشاغل خانگی است که شامل  رشته هایی همچون خیاطی ، تولید مواد غذایی خانگی ، آرایشگری ، تولید صنایع دستی و اقلام دیگر است. 

خروج ۶۰۰ زن سرپرست خانوار از چرخه مستمری بهزیستی 

معاون بهزیستی مازندران همچنن توانمندسازی و خروج زنان سرپرست خانوار از چتر مستمری را یکی از برنامه های اصلی بهزیستی مازندران عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۹ هزار و ۷۰۰ زن سرپرست خانوار مازندران تحت پوشش بهزیستی مازندران قرار داشتند که از این تعداد حدود ۶۰۰ نفر در سال رونق تولید با اقدماتی که انجام گرفت ، از حالت مستمری خارج شده و اکنون درآمدهای ثابتی را از طریق مشاغل خانگی دارند. 

وی افزو د: این زنان سرپرست خانوار شامل زنان بی سرپرست و فاقد سرپرست موثر یا بدسرپرست هستند که برخی از آنها معیشت خانواده چندین نفره را تامین می کنند. 

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران گفت : دریافت تسهیلات به معنای خرج این بانوان از دایره مستمری نیست و باید برای بهزیستی استقلال و درآمدزایی آنان به اثبات برسد که از طریق بازرسی های مداوم انجام خواهد .

افزایش ۲ برابری اشتغال زنان تحت پوشش کمیته امداد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امام خمینی (ره) مازندران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در سال گذشته برای ۲ هزار و ۲۲۷ زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد مازندران اشتغال ایجاد شد که نسبت به سال ۹۷ رشد ۲ برابری را تجربه کرد. 

سید علی اصغر رضایی به حوزه اشتغال زنان سرپرست خانواده تحت پوشش کمیته امداد اشاره کرد و افزود : اغلب مشاغل ایجاد  شده در حوزه اشتغال خانگی است که شامل پرورش دام و طیور، پرورش قارچ ، کارگاه تولیدی پوشاک ، پرورش گل و گیاه و تولید محصولات غذایی خانگی است. 

او با بیان اینکه سال  ۹۸ میزان ۵۷۵ مییارد ریال به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد تخصیص یافت ، گفت : این تسهیلات در قالب صندوق توسعه روستایی ، بند ب تبصره ۱۶ قانون برنامه بودجه و همچنین از محل صندوق امداد ولایی کمیته امداد اختصاص یافت.

رضایی پرداخت تسهیلات اشتغال زایی را به معنای خروج این زنان از دایره حمایت ندانست و افزود : بر اساس برنامه کمیته امداد تمامی مددجویانی که از این نهاد تسهیلات اشغالزایی دریافت می کنند تا چهار سال استمرار حمایت می شوند و مستمری خود را دریافت خواهند کرد. 

معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) توانمند سازی اقتصادی در کنار توانمندی های فرهنگی ، اجتماعی و روحی را از برنامه های کمیته امداد دانست و گفت : این زنان ابتدا باید از لحاظ روحی تقویت شوند تا به این باور برسند که می توانند نقش موثری در جامعه ایفا کنند.

رضایی اقدامات انگیزشی را یکی از پیش زمینه ورود زنان سرپرست خانوار به کسب و کار دانست و بیان کرد : آموزش آگاهی از مولفه های محیط کسب و کار نیز از دیگر اقداماتی بود که کمیته امداد در جهت پایدار سازی مشاغل انجام داده است. 

بر اساس آمار ۸۰ هزار خانوار شامل ۱۲۷ هزار نفر در مازندران تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قرار دارند که از این تعداد ۴۷ هزار خانوار به سرپرستی زنان خانوار تحت پوشش هستند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.