کولاک به توفان برف گفته می شود. این وضعیت بر اثر ریزش برف شدید و وزش باد در دماهای بسیار پایین رخ می دهد که سبب برخاستن و پراکنده شدن برف از سطح زمین و کاهش دید می‌شود. کولاک ممکن است گاهی همراه با بلورهای کوچک یخ همراه شود که به‌ وسیله باد فوق‌العاده شدیدی رانده می شود.

هواشناسی مازندران در اخطاریه جدید خود که با فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از اخطاریه قبلی و بر اساس داده های پیش یابی تازه منتشر کرده ، نوشته است : با تقویت سامانه سرد بارشی در استان طی گذر بعد از ظهر جمعه بیستم دی تا صبح یکشنبه ۲۱ دی شاهد تشدید بارش فرف در محورهای اصلی و مواصلاتی استان شامل کندوان ، هراز ، گدوک و کیاسر و همچنین محورهای فرعی و به طور کلی در مناطق با ارتفاع بالای یکهزار متر خواهیم بود.

در این اخطاریه از مه آلود بودن ، کاهش دید ، لغزندگی ، کولاک برف و اختلال تردد در جاده های کوهستانی به عنوان پیامدهای سامانه سرد بارشی یاد و تاکید شده است : هم استانی های عزیز از سفرهای غیرضروری پرهیز نموده و رانندگان نیز هنگام عبور از محورهای کوهستانی تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

هواشناسی مازندران همچنین با اعلام این که از عصر امروز پنجشنبه بارندگی و کاهش دما و وزش باد از غرب استان شروع می شود ، پیش بینی کرد که این وضعیت بتدریج به مناطق مرکزی و شرقی گسترش یابد. بر اساس این پیش بینی سرعت باد لحظه ای در این مدت بین ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر خواهد بود.

پیش از این هم هواشناسی مازندران با انتشار اطلاعیه پیش بینی دریایی ، از فعالان این حوزه خواسته بود تا با توجه به تشدید وزش باد در ساحل و فراساحل و رسیدن ارتفاع امواج در ساحل به ۲ متر و در فراساحل به ۲.۵ متر نسبت به اتخاذ تدابیر لازم اقدام کنند.

در حال حاضر صیادان عضو شرکت های پره مهم ترین فعالان حوزه دریایی هستند که به کار صید ماهیان استخوانی اشتغال دارند. دستکم چهار هزار صیاد عضو پره از نیمه مهر ماه صید این گونه های ماهی را در حوزه مازندرانی دریای خزر شروع کردند و فعالیتشان تا اواسط فروردین سال آینده ادامه می یابد.

تازه ترین داده های جمع آوری شده از ایستگاههای هواشناسی مازندران هم نشان می دهد که شب گذشته بلده نور با منفی ۵ درجه ، کجور با منفی ۳ و سیاه بیشه با منفی ۱ سردترین نقاط مازندران بودند در حالی که پل سفید با ۱۸ درجه سانتی گراد بالای صفر و ساری با ۱۷ درجه گرم ترین نقاط استان طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.