معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: عصر روز یکشنبه در پی حفاری شرکت فاضلاب شهری برای اصلاح شبکه شهری بابلسر در خیابان مدرس به یک شی تاریخی بر خورد که منجر به توقف پروژه شد. 

مهدی ایزدی با اشاره به اینکه این شی یک کوزه تاریخی بود، افزود: قدمت دقیق این کوزه هنوز مشخص نشده است اما بررسی های اولیه نشان می دهد مربوط به دوره اسلامی و پیش از قاجاریه است. 

وی درباره برخی خبرها ناشی از کشف محوطه تاریخی در محل شی یاد شده ، گفت: این اطلاعاتی نادرستی است زیرا در محل مذکور فقط همین یک کوزه یافت شده است و حتی با حفاری اطراف آن توسط کارشناسان میراث فرهنگی چیز دیگری پیدا نشد. 

معاون میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت: حتی لایه های باستانی نیز در محل کشف کوزه دیده نشده است که این گمان می رود شی مذکور از منطقه ای دیگر به محل حفاری مذکور منتقل شد.

ایزدی همچنین از ادامه فعالیت شرکت فاضلاب در بابلسر با مجوز میراث فرهنگی خبر داد و گفت:  یگان های حفاظت میراث فرهنگی  نیز در محل مستقر هستند و بر حفاری شرکت فاضلاب نظارت دارند. 

شهرستان بابلسر یکی از شهرهای ساحلی مازندران  که از دیرباز به عنوان کریدور دریایی و همچنین از گردشگر پذیرترین شهرهای استان محسوب می شود. 

بابلسر از قدیم یکی از مناطق تجاری مهم مازندران بود و در ابتدای‌ سده ۱۱ هجری قمری دارای‌ بندرگاه‌ بوده‌ است‌. شاه‌ عباس‌ صفوی‌ که‌ در  ۱۰۰۷قمری و نیز۱۰۱۶قمری چند روزی‌ را در آنجا اقامت‌ کرده‌ است‌، در سفر دوم‌ خود، به‌ وصف‌ کشتیهای‌ بزرگ‌ و کوچکی‌ که‌ در انتظار رسیدن‌ زمان‌ مناسب‌ کشتیرانی‌ بوده‌اند، پرداخته‌ است‌ .

بابلسر ابتدا مشهدسر نام داشت. چون شهر بارفروش تغییر نام پیدا کرد و به مناسبت رود بابل به بابل موسوم گردید، مشهدسر نیز به جهت اینکه در مصبّ رودخانه‌ی بابل قرار دارد بابلسر نامیده شد. تاریخ این تغییر نام ظاهراً در حدود ۱۳۱۰ شمسی مقارن تغییر نام بارفروش به بابل صورت گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.