هادی ایزدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه امسال وضعیت هجوم آفت مگس میوه از ابتدای سال در همه محصولات باغی نگران کننده بوده است ، اما با برگزاری دوره های آموزشی و احساس مسئولیت باغداران تجاری که به مراتب بیشتر از خرده باغداران است، این آفت با کمترین هزینه مهار شده است.

وی در عین حال توضیح داد: نمی توان خسارت مگس میوه  به محصولات مرکبات در خونه باغ ها و باغ های کوچک را انکار کرد که البته محصول آن برای خود مصرفی  و عرضه در بازارهای محلی است و این خسارت نیز ناشی از بی توجهی باغداران است.

وی ادامه داد:  اگر باغداران فقط به جمع‌آوری میوه‌های پوسیده و دفن آن اقدام کنند، تا ۶۰ درصد مقابله و پیشگیری از شیوع این آفت بدون هزینه امکان پذیر است.

مدیر باغبانی جها کشاورزی مازندران گفت که همزمان با آغاز سرما آفت مگس میوه نیز کم شده است ، اما نباید نسبت به مراقبت های لازم بی توجهی کرد. 

ایزدی گفت که بررسی ها نشان می دهد که آفت مگس میوه در خونه باغ ها به دلیل عدم مراقبت های لازم و از طرفی وجود درختان مخلوط که محصول رسیده برداشت نشده هر یک میزبانی مناسبی برای این آفت هستند ، علاوه بر خسارت بر محصولات همان باغ سبب گسترش این آفت نیز شده است.

وی ادامه داد: در مجموعه با اقداماتی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران و مشارکت بهره‌برداران انجام شد تاکنون مگس میوه در حد کنترل قرار دارد و در باغات سراسر استان از خسارت اقتصادی به باغات تجاری جلوگیری شده است.

وی تصریح کرد: امسال بارندگی‌های مناسب سبب باردهی بیشتر درختان مرکبات شده و پیش‌بینی کارشناسان هم بر افزایش دستکم ۱۰ درصدی برداشت محصول برابر با  تولید مرکبات امسال به ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن است.  

ایزدی در خصوص  برنامه دولت مبنی بر اینکه مازندران باید  ۴۰ هزار تن پرتقال شب عید کشور را تامین کند ، نیز گفت که مشکلی در این خصوص وجود ندارد و محصولات باغ های تجاری استان  کاملا سالم و مناسب برای انبار داری هستند.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران، از ۱۱۰ هزار هکتار باغ مرکبات استان ، ۲۵ هزار هکتار آن  را انواع نارنگی شامل انشو و یافا تشکیل می دهد که پنج هزار هکتار آن نارنگی رقم پیش رس به نام ایواساکی است که برداشت آن هفته آخر شهریور آغاز شد.

برداشت ارقام زودرس نارنگی در مازندران از ۱۵ شهریورماه آغاز شد و برداشت نارنگی های دیر رس نیز به مرحله پایانی قرار دارد و برداشت پرتقال که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد نیز از نیمه دوم آبان ماه  شروع می شود.

البته  برداشت ۳۰ درصد پرتقال‌های مازندران از باغات شرق استان از ۲۵ مهر با کامل شدن قند آن آغاز شده و مشکلی در مصرف تازه خوری ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.