سید محمد نظری روز چهارشنبه در حاشیه رونمایی از دستگاه شتاب نگار زلزله در نکا در جمع خبرنگاران افزود: هزینه هر دستگاه و راه اندازی هر ایستگاه شتاب نگاری ۳.۵ میلیارد ریال است که در انتقال سریعتر اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران موثر است و زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و فرستادن نیروهای امدادی به مناطق زلزله‌زده را در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: شعاع عملکرد این دستگاه تا ۱۰۰ کیلومتر است و پس از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک خواهد کرد، به گونه‌ای که در هر منطقه‌ای شتاب بیشتر باشد، به طور قطع خرابی نیز آنجا بیشتر است.

شهردار نکا نیز در این مراسم ، شهرستان نکا را از شهرهای در مسیر گسل زلزله مازندران اعلام کرد و بیان داشت: با توجه به وجود کارخانجات متعدد و شرایط حساس باید زیرساخت فراهم می شد تا از خسارت ناشی از زلزله کم شود که رونمایی از ایستگاه شتاب نگار زلزله در نکا عملیاتی شد.

سید مهدی احمدی اظهار کرد: دستگاه شتاب‌نگار زلزله چند ثانیه پیش از وقوع زلزله اطلاعاتی را به دستگاه های خدمات رسان بویژه آب، برق و گاز ارسال می‌کند تا برای کاهش خسارت‌های زلزله، نسبت به قطع گاز و برق اقدام کنند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و شبکه ملی شتاب نگاری ایران در حاشیه این رونمایی گفت: مازندران با دارا بودن جمعیت زیاد،  زمین لرزه های فراوان و زلزله های تاریخی برای نصب دستگاه شتاب نگار در دستور کار قرار گرفت و ۱۱ ایستگاه در استان مازندران جانمایی شده  که رونمایی از دستگاه شتاب نگار زلزله در نکا و رامسر امروز انجام و عملیاتی شد.

محمد شاهوار در جمع خبرنگاران افزود: در کل کشور یکهزار و ۲۰۰ ایستگاه شتاب نگار داریم که یکهزار ایستگاه شتاب نگار ایران قدیمی است که طبق قانون جدید باید دستگاههای نو خریداری شود که برای شهرهای بزرگ با زلزله بالا در دست انجام است.

وی بیان داشت: دستگاههای شتاب نگاری برای برآورد خرابی و خسارت ناشی از زلزله مهم ترین دستگاههای مورد استفاده محسوب می شوند و دستگاه ثبت زلزله نیز برای ثبت بزرگی زلزله و مکان آن می باشد که مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران متولی آن است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.