وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وضعیت زمین شهرک های صنعتی در مازندران به دلیل مسائل منابع طبیعی و زیست محیطی خاص است.

به گزارش ایسنا مازندران، رضا رحمانی در نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی مازندران که در سالن مرکز آموزش مدیریت مجتمع تفریحی آموزشی نفت محمودآباد برگزار شد، با اشاره به موضوع تحریم جدی کشور طی ۱۵ ماه گذشته و شروع جنگ اقتصادی در کشور، اظهار کرد: در سال های گذشته نیز کشور توسط دشمنان تحریم بوده اما در سال جاری تحریم ها به شکل جدی تری پیگیری و تصور آن ها بر این بود در ۳ ماهه آخر سال ۹۷ در ایران مشکلات اقتصادی متوجه واحدهای تولیدی خواهد شد که به واسطه آن تعطیلی دومینویی اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۵۳ درصد صادرات غیر نفتی ما به کشورهای همسایه بوده است، تصریح کرد: در حالی که ۹۸ درصد واردات کشورهای همسایه از غیر ایران بود این موضوع بیانگر زمینه های زیاد برای صادرات در حوزه های مختلف این کشورها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بالا رفتن و کاهش قیمت ارز بیانگر دو نکته است، خاطرنشان کرد: بالا رفتن و کاهش قیمت ارز بیانگر دو نکته بوده که صادرات کالا در این شرایط توجیه پذیر و قاچاق کالا فاقد هر گونه توجیه است و نیاز کشور در این شرایط از طریق صادرات کالا باید صورت گیرد.

رحمانی با اشاره به نرخ منفی ۲۲ دهم درصدی واردات در کشور گفت: واردات مواد اولیه منفی ۱۷ درصد، مواد مصرفی منفی ۳۰ درصد و واردات هزار و ۵۰۰  قلم کالا در کشور ممنوع شد.

وی جهت گیری های اخیر کشور در خصوص واردات را پیش تر یک اتهام دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما به شدت با قاچاق کالا برخورد جدی می کنیم و اگر کالایی به انداره کافی در کشور تولید شده واردات صورت نمی گیرد اما اگر تولیدات به اندازه نیاز کشور نبوده و نسبی باشد، مقرارات تعرفه ای وضع کرده که به نفع تولید کنندگان داخلی است.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تلاش در راستای تحقق رونق تولید نیاز به بخشنامه نبوده و همه نسبت به تولید و اشتغال وظیفه دارند، افزود: استانداران، فرمانداران، مدیران صنایع و تشکل های بازرگانی در تامین مواد اولیه کارخانه ها جدی باشند تا شاهد کاهش مشکلات صنایع باشیم.

شهرک های صنعتی محمودآباد و نور با مشکل روبه رو هستند

علی اسماعیلی نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی مازندران با بیان اینکه شهرک صنعتی تشبندان و بلده طیبه در حوزه شهرستان ها دچار مشکل هستند، اظهار کرد: ۲۵ سال است از تاسیس شهرک صنعتی طیبه بلده گذشته و محیط زیست نسبت به فعالیت این شهرک مخالف دارد اما با توجه به جابجایی زمین تاکنون توفیقی در تقویت این شهرک در بلده اتفاق نیافته است.

وی با اشاره به نیاز واحد های صنعتی به سرمایه در گردش، تصریح کرد: بانک های عامل با فراهم سازی بروکراسی زاید اداری و سختی های زیاد در فرآیند تخصیص تسهیلات برای فعالان اقتصادی موانع زیادی را ایجاد می کنند.

نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی گفت: واردات کالاها، ماشین آلات صنعتی و خودروها باعث شده تا بخش های تولیدی دچار مشکل شود که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد حمایت از تولیدات داخلی باید این بخش را مدیریت کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه امسال در فروش تولیدات نفتی در داخل کشور دچار مشکل بوده که باعث شد تا گرفتن مالیات از بنگاه های اقتصادی بیشتر شود، افزود: امیدواریم این امر باعث نشود تا بنگاه ها و فعالان اقتصادی در راه تولید دچار مشکلات اساسی شوند.

بیش از ۳ میلیارد تومان کمک وزیر در بخش صنعت به مازندران

استاندار مازندران گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت قول مساعد در کمک به بخش صنعت مازندران با اعتبار بیش از ۳ میلیارد تومان داده است.

مجید حسین زادگان در ادامه نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی مازندران با بیان اینکه  باید از ظرفیت های معدنی غرب مازندران استفاده کرد، اظهار کرد: با سرمایه گذاری در حوزه معادن در غرب استان می توان این بخش را تقویت کرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۷۰ واحد صنعتی در مازندران تعطیل بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۹۰ واحد صنعتی در استان نمیه تعطیل و دچار مشکل بوده که با کار جهادی بانک ها به روال قبل بازگشتند.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران با توجه به تسهیلات که دولت فراهم کرده در بخش های خصوص صنعت حضور پیدا کردند، افزود: انتظار داریم پروژه های دولتی سنگین در حوزه صنعت از قبیل آلومینیوم و نیروگاه در مازندران راه اندازی شود.

حسین زادگان با بیان اینکه مازندران در تولید ۱۵ محصول رتبه اول کشور را دارا است، از وزیر صنعت خواست: در راستای حمایت از تولید کنندگان انتظار داریم با پیگیری های وزیر صنعت در هیئت دولت شاهد ممنوعیت کالاهای تولیدی بوده تا با توجه به سیل اخیر مازندران و تلاش بی شاعبه تولید کنندگان و اینکه یکبار تمام محصولات و خزانه برنج آن ها به واسطه سیل از بین رفت، توانستند برنج کشور را تولید و تامین کنند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.