به گزارش خبرنگار ایرنا، کرسی زبان چینی در قالب موسسه کنفوسیوس شامگاه شنبه با حضور اساتید و پژوهشگرانی از کشور چین در دانشگاه مازندران گشایش یافت.
آیین آغاز به کار مرکز کنفوسیوس با حضور دکتر یحیی طالبی رستمی سرپرست دانشگاه مازندران، دکتر چو شابینگ رییس دانشگاه گوانگجو، دکتر امیرسعید کرمی نماینده مشاور مدیرکل دفتر همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات فناوری در امور چین، مهدی گلچوب مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران و دیگر مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.
معاون امور بین الملل دانشگاه مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: از تابستان امسال این کرسی اقدام به جذب دانشجویان چینی و یا دانشجویان ایرانی متقاضی فراگیری زبان چینی خواهد کرد و از مهر ماه سال تحصیلی 98 -99 زبان چینی به عنوان یکی از زبان های خارجه در دانشگاه مازندران تدریس می شود.
دکتر محمود عزیزی تعداد دانشجویان خارجی حاضر در دانشگاه مازندران را 200 نفر اعلام کرد و افزود: در حال حاضر به جز زبان چینی ، زبان عربی ، زبان انگلیسی و زبان روسی در این دانشگاه تدریس می شود.
**ایران و چین مکملی برای ارتقا سطح علمی و فناوری جهان
نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت همراهی های 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق جین در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی و فرهنگی، گفت: ایران و چین در غرب و شرق قاره کهن آسیا می توانند مکملی برای ارتقا سطح علمی و فناوری جهان باشند.
دکتر امیرسعید کرمی افزود: اراده روسای جمهور دو کشور و به ویژه مقام معظم رهبری و همچنین پیام هایی که اخیرا میان رهبران دو کشور مبادله شده است و تاکیدی که رهبران بر راهبردی بودن روابط دو کشور عنوان کرده اند، وظایف ما را برای تعمیق روابط آموزشی و پژوهشی دو کشور دوچندان می کند.
چهار میلیون دانشجو( یک میلیون در مقاطع تحصیلات تکمیلی) و بیست و هفت هزار دانشجوی خارجی، فعالیت 40 پارک علمی- فناوری و دویست مرکز رشد، بخشی از ظرفیت های آموزشی و پژوهشی جمهوری اسلامی است.
وی با بیان این که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که دارای همکاری با 21 کشور و سازمان بین المللی از جمله اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، اتریش، روسیه و ... بوده و دارای کمیته های مشترک می باشد، اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم تا چنین کمیته هایی را با آکادمی علوم ، وزارت آموزش و وزارت علوم و فناوری چین ایجاد کنیم.
وی تاکید کرد: ما در زمینه دیپلماسی علمی فعال هستیم و به عنوان نمونه باید بگویم که به صورت هفتگی 10 هیات از روسای دانشگاه ها، دانشکده ها و اعضای هیات علمی از کشورهای مختلف را میزبانی می کنیم
دکتر کرمی در ادامه به برخی از همکاری های علمی ایران و چین اشاره کرد و افزود: در حوزه دانشجویی، اکنون حدود هزار و ششصد دانشجوی ایرانی در چین به تحصیل اشتغال دارند و حدود 130 دانشجوی چینی نیز در ایران مشغول به تحصیل هستند.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.