به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی آب منطقه ای مازندران، این نهاد برای اجرای تمهیدات و اقدامات لازم جهت تسهیل در تردد ساکنین روستاهای بالادست سد گلورد، تاکنون از امکانات و مسیرهای مختلفی استفاده کرده است.
در اطلاعیه آب منطقه ای مازندران آمده است: متاسفانه در پی سیل اخیر در استان مازندران در جهت کنترل و مهار سیلاب در سد گلورد که حجم آن بسیار بالا بوده، آبنمای سد که به عنوان مسیر موقت تردد مردم روستاهای بالا دست قرار می گرفت ، دچار آبگرفتگی و عبور روستاهای بالادست با مشکل مواجه شد.
در این اطلاعیه نوشته شد: به همین دلیل در جهت تسهیل در عبور و مرور، با نصب و بکارگیری شناورهای ماشین بر و همچنین در اختیار گذاشتن قایق، اقدام به عبور خودروها و جابجایی ساکنین شده است گرچه مردم روستاهای بالادست برغم امکان فراهم شده دچار زحمت می شوند.
همچنین اعلام شد که به موازات این اقدام ، جاده موقت دیگری نیز از طریق روستای شیرداری و محل سد از مسیر روستای کنت بهشهر فراهم شده است تا مردم عزیز در صورت نیاز بتوانند تردد کنند.
به علاوه در جهت رفع نگرانی مردم، یک دهنه پل 45 متری نیز بصورت موقت تا احداث پل اصلی، پیش بینی و لوازم و ابزار آن تهیه شده و در حال آماده سازی برای نصب است که پیش بینی می شود طی هفته های آتی این پل نصب شود و چنانچه قبل از نصب پل 45 متری نیز، آب فروکش نماید آبنما نیز بهسازی و از طریق آن تردد صورت می گیرد.
گفتنی است که در جلسه چهار فروردین 98 شورای مدیریت بحران استان که با حضور معاون اول محترم رییس جمهور و تعدادی از وزرا از جمله وزیر نیرو برگزار شد این موضوع بعنوان یکی از موضوعات برجسته و قابل پیگیری مطرح شد و وزیر محترم نیرو نیز در همین راستا مکاتباتی را با معاون اول رییس جمهور جهت تسریع در احداث پل اصلی و جاده جایگزین انجام داده اند و این مهم به جد از سوی مسئولین استانی و وزارت نیرو در دست پیگیری است.
گفتنی است پیش از این پیش بینی شد که با احداث سد گلورد و آبگیری کامل سد، راه روستایی بالادست گلورد به زیر آب می رود به همین دلیل یک راه جایگزین و پل اصلی با طول 250 متر به عنوان بزرگترین پل طویل شمال کشور طراحی شد و پیمانکار نیز برای انجام این مهم انتخاب گردید. با توجه به اهمیت فنی طرح اصلی، زمان بیشتری برای اجرا می طلبد لیکن تا اجرای طرح اصلی، با آبگیری کنترل شده و احداث آبنما، عبور از داخل مخزن برنامه ریزی گردید.
بارش شدید باران و پس از آن سیلابی که درآخرین روزهای زمستان در مازندران رخ داد، خسارات زیادی به زیرساخت ها، تاسیسات ، کشاورزی و مردم استان وارد کرد که برآورد های خسارت رقم حدود 15 هزار میلیارد ریال را نشان می دهد.
شهرستان نکا نیز یکی از مسیر های سیلابی بود و همزمان سیلاب منجر به پر شدن مخزن سد تازه تاسیس گلورد شد.
سد گلورد در 41 کیلومتری جنوب شهرستان نکا روی رودخانه نکارود بوده که با بهره‌برداری از آن ضمن کنترل سیلاب مخرب منطقه، آب مورد نیاز 51 روستای منطقه تامین می‌شود.
این سد پس از نیم قرن در دولت تدبیرامید تکمیل و در سال 1396 به بهره برداری رسید.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.