به گزارش خبرنگار ایرنا، اتفاقات تلخ و وضعیت بحرانی سه هفته ابتدای سال همه چیز را تحت الشعاع قرار داد. حتی فضای فرهنگ و هنر کشور نیز از این وضعیت بی تأثیر نماند. بسیاری از هنرمندان باز هم دست به کار شدند و برای کمک به مناطق سیل زده برنامه ریزی کردند و برخی هم عواید حاصل از فعالیت های خود در این مدت را به سیل زدگان اختصاص دادند. در مازندران نیز حالا کم کم رویدادهای هنری سال جدید نمایان می شوند.
** دنیای رنگی
یکی از نخستین رویدادهای هنری و نمایشگاهی مازندران در سال 1398 حاصل نقش های ثبت شده توسط تعدادی از کودکان مبتلا به اُتیسم است. به مناسبت ماه جهانی اُتیسم از سه شنبه هفته گذشته نمایشگاهی در گالری هامون ساری برپا شده که در آن نقاشی هایی از کودکان مبتلا به اُتیسم به نمایش در آمده است.
این نمایشگاه با همکاری مرکز اُتیسم نیک اندیشان و کافه گالری هامون ساری برگزار شده و تا 30 فروردین هم برپا خواهد بود. علاقه مندان به بازدید از این نمایشگاه می توانند تا 30 فروردین هر روز از ساعت 17 در گالری هامون ساری به نشانی انتهای خیابان شهدای محراب، حاشیه رودخانه تجن حضور یابند.
** حسرت بُن
گالری ایسو در آمل از امروز به مدت 10 روز محل برپایی یک نمایشگاه ترکیبی می شود. در این نمایشگاه که ' حسرت بُن ' نام دارد، تعدادی از نقاشی های ' فروزان سلیمانی ' به نمایش در می آید. در این نمایشگاه نقاشی هایی از سلیمانی همراه با ویدئوهایی به نمایش در می آید که به همین دلیل ارائه آثار در آن شکلی متفاوت از نمایشگاه های معمول نقاشی دارد. گالری ایسو به نشانی آمل، خیابان شهید بهشتی، ابتدای اندیشه 9، تا 3 اردیبهشت هر روز از ساعت 16 تا 21 پذیرای علاقه مندان به هنر نقاشی و هنرهای مفهومی است.
** کنسرت خیریه پیانو
آموزشگاه موسیقی سمفونی آمل با همکاری جمعیت هلال احمر، روز یکشنبه 25 فروردین کنسرت تکنوازی پیانو را به منظور حمایت از سیل زدگان استان های مازندران و گلستان برگزار می کند. در این کنسرت، امید قادی قطعاتی از شوپن و دبوسی را اجرا خواهد کرد. تمام عواید حاصل از این اجرا قرار است با هماهنگی جمعیت هلال احمر به سیل زدگان مازندران و گلستان اختصاص یابد.
** سیل مهربانی
انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد هم برای حمایت از سیل زدگان ویژه برنامه ای با نام ' سیل مهربانی ' را قرار است روز چهاشنبه 28 فروردین در سالن آمفی تئاتر مجموعه غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد برگزار کنند. این ویژه برنامه از ساعت 9 و 30 تا 11 و 30 با حضور گروه اجرای کودک شاپرک ها، به نفع دانش آموزان سیل زده مازندران و گلستان برگزار می شود.
** اسم
سه شنبه 27 فروردین در تماشاخانه ابوالحسنی بابل ، اجرای نمایش ' اسم ' به کارگردانی مهدی روشن ضمیر طبری آغاز می شود. این نمایش نوشته ' ماتیو دلاپورت ' و ' الکساندر پتولپر ' است که بر اساس ترجمه شهلا حائری تولید شده و یک ماه در بابل روی صحنه می رود. آرمان سلطان زاده، محمد نجاریان، محمد تسلیمی، مهرانه امروانی، سارا مجیدی و عاطفه موسوی هنرپیشگان این نمایش هستند و حامد پرند طراحی ضبط و ترکیب موسیقی نمایش را به عهده دارد.
اسم از 27 فروردین تا 16 اردیبهشت هر روز از ساعت 15و 45 دقیقه روی صحنه می رود و از 17 تا 27 اردیبهشت اجرای آن از ساعت 21 و 30 دقیقه آغاز می شود. با توجه به محدودیت ظرفیت تماشاگران در پلاتوی تماشاخانه ابوالحسنی، پیش از حضور در محل اجرا، هماهنگی و رزرو الزامی است.
نمایش اسم در روز های برگزاری جشنواره بین المللی فیلم وارش برای مهمان این جشنواره اجرا خواهد شد. تماشاخانه ابوالحسنی بابل در خیابان مدرس، حد فاصل شهربانی و گنجینه، مدرس13، طبقه دوم ساختمان حسن پور واقع شده است.
** جشنواره مد و لباس
علاقه مندان به هنر دوخت و طراحی لباس از 28 فروردین می توانند در ساری از جدیدترین آثار تعدادی از فعالان صنعت مد و لباس در ساری دیدن کنند. دومین جشنواره مد و لباس ایرانی اسلامی قرار است از 28 تا 31 فروردین در مجموعه نمایشگاهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با همکاری بنیاد ملی مد و لباس کشور، کارگروه ساماندهی مد و لباس و اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران برگزار شود. علاقه مندان می توانند از ساعت 10 تا 19 روزهای برگزاری نمایشگاه از آن بازدید کنند.
** مکرمه در کاما
گالری کاما در تهران از امروز میزبان نمایشگاه نقاشی مکرمه می شود. نمایشگاهی که در آن 30 اثر از مکرمه قنبری بانوی هنرمند خودآموخته مشهور اهل مازندران قرار است به نمایش در بیاید. وجه تمایز این نمایشگاه با سایر نمایشگاه هایی که تا کنون از نقاشی های مکرمه برگزار شد، به نمایش در آوردن لوازم شخصی این بانوی هنرمند در کنار 30 نقاشی از اوست ، ابزاری که او با آنها نقاشی های خود را می کشید.
این نخستین بار است که 30 نقاشی از مکرمه قنبری در یک نمایشگاه به نمایش در می آید و در بین آثار، نخستین و آخرین نقاشی او نیز در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد. کار ویژه انجام شده در این نمایشگاه، بازسازی یکی از اتاق های گالری شبیه به خانه مکرمه است.
گالری کاما به نشانی تهران، خیابان پاسداران، گلستان دهم، پلاک 44 تا 3 اردیبهشت –به جز روزهای یکشنبه- از ساعت 11 تا 20 پذیرای علاقه مندان به تماشای نقاشی های این هنرمند خودآموخته مازندرانی است.
مکرمه قنبری اهل روستای دریکنده بابل بود و در 67 سالگی به دلیل فروخته شدن تنها گاوش، به نقاشی روی آورد. نقاشی های متفاوت او شهرتی جهانی پیدا کردند و سال 1374 برای نخستین بار گالری سیحون نمایشگاهی از آثار او برپا کرد. پس از درگذشت مکرمه نیز خانه او در روستای دریکنده به خانه موزه تبدیل شد.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.