به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی اصغر میرزایی روز چهارشنبه در نشست کارشناسان دبیرخانه شورای هماهنگی مواد مخدر شهرستان های مازندران در ساری افزود : بر اساس طرح شیوع شناسی مواد مخدر ، رتبه مازندران از دوم در سال 90 به بیستم در سال 97 کاهش یافته است.
وی انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی با همراهی تشکل های مردم نهاد را مهم ترین علت کاهش روی آوری به مواد مخدر در استان برشمرد.
میرزایی گفت که هم اکنون حدود 150 تشکل غیر دولتی در مازندران در زمینه ترک اعتیاد و جلوگیری از ابتلا به این بیماری چند وجهی فعالیت دارند و تلاش این است که همکاری شورای هماهنگی مواد مخدر با این تشکل ها و جامعه خیرین در سال جاری افزایش یابد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران از پاکسازی مناطق آلوده به مواد مخدر هم به عنوان یکی از علل تداوم روند کاهشی روی آوری به مواد مخدر در استان یاد کرد.
بر اساس گزارش های رسمی طی سال های 92 تا 96 دستکم 31 منطقه آلوده و جرم خیز مازندران با هماهنگی دستگاه قضایی و انتظامی پاکسازی شد و برای ماندگاری در وضعیت جدید علاوه بر اجرای طرح های مختلف فرهنگی ، اجتماعی و بهداشتی در این مناطق ، بخشی از جمعیت آنها نیز جا به جا شدند.
میرزایی اختصاص اعتبار و اجرای طرح های اشتغال زا برای بهبودیافتگان را از دیگر عوامل موثر بر کاهش روی آوری به مواد مخدر دانست و گفت : در سال گذشته حدود 90 میلیارد ریال برای طرح اشتغالزایی صرفا در اختیار بهزیستی قرار داده شد.
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون افزون بر 540 مرکز ترک اعتیاد در ممازندران وجود دارد و حدود 54 هزار معتاد نیز در این مراکز در حال ترک هستند.
قرار است بر اساس برنامه ششم هر ساله روی آوری به مواد مخدر در کشور 25 درصد کاهش یابد.
** پنج آسیب اجتماعی در اولویت کاری در مازندران
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران هم در این نشست گفت : بر اساس برنامه ریزی کاهش پنج آسیب اجتماعی شامل طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و آسیب های حاد اجتماعی( خودکشی، فراردختران) اولویت کاری این استان قرار دارد.
عسیی قاسمی طوسی افزود : در گزارش سطح ملی ، استان مازندران در کاهش این آسیب های اجتماعی رتبه برتر را دارد و باید این فرایند همچنان ادامه داشته باشد.
وی گفت : براساس برنامه ملی باید تمام دستگاههای دولتی در کاهش آسیب های اجتماعی مطابق با وظایف پیش بینی فعال باشند.
مازندران سه میلیون و 283 هزار نفر جمعیت دارد که براساس آمار مرکز تحقیقات مبارزه با مواد مخدر کشور که سرانه شیوع شناسی مواد مخدر کشور که 2.3 است که آمار معتادان این استان حدود 70 هزار نفر می رسد.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.