به گزارش خبرنگار ایرنا ، شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران است که از جنوب به شهرهای زیرآب و پل سفید ، از شمال به شهرستان قائمشهر از سمت راست به شهرستان ساری و از سمت غرب به شهرستان بابل راه دارد . این شهرستان بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد.
یکی از جاده ‌های ارتباطی تهران - شمال معروف به جاده فیروزکوه و راه آهن تهران- شمال که بخشی از راه ‌آهن سراسری ایران است از این شهر می‌گذرد. شیرگاه از همه جهت جز شمال به‌ وسیله رشته کوههای البرز مرکزی احاطه گشته چرا که از غرب توسط کوه تِرز، از شرق به‌ وسیله کوه وِرزک واز جنوب با کوههای ساره سر و شاه کوه محاصره شده ‌است.
از جاذبه های مهم گردشگری این شهرستان می توان به پل های تاریخی اعم از پل شاپور ، پل دختر ( چالی ) ، پل تاریخی شاه عباسی آبدنگسر اشاره کرد . پل شاه عباسی مربوط به دوران سلطنت پادشاهان صفوی و پل شاهپور هم مربوط به دوران قاجار است که بر روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ واقع شده است.
آبشار شیرگاه در نزدیکی تونل بین جادهٔ زیراب- شیرگاه ، جنگل اندرگلی و رودخانه کسلاین در نارنج بُن هم دیگر جاذبه های دیدنی این شهرستان است .
چای‌باغ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان سوادکوه شمالی است که در فاصله 10کیلومتری قائمشهر و 3 کیلومتری شهر شیرگاه قرار دارد. این منطقه سرسبز و جنگلی که به دلیل چشم‌اندازهای طبیعی از جاذبه توریستی خوبی برخوردار است و در ایام سال به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران است.
چای‌باغ از شمال به روستای بشل، ازجنوب به روستای «تپه‌سر»، از شرق به روستای «آهنگرکلا» و از غرب به روستای «اندرگلی» محدود می‌شود. طبق گفته بزرگان این روستا در دوران پهلوی اول به «ملفه» معروف بود که به علت کشت چای و توتون به تدریج به چای‌باغ تغییر نام یافت.
آبشار پلنگ دره واقع در شیرگاه هم یکی دیگر از زیباترین و جذاب ترین مسیر های طبیعت گردی استان مازندران است. این آبشار که در شمال شرقی شهر شیرگاه قرار دارد یکی از زیباترین مکان های دیدنی این شهر به حساب می آید که دارای یک رودخانه زلال و زیبا با آبشار 8 متری و ریزش آب به حوضچه سنگی است.
سد خاکی سنبل رود با هسته رسی در 8 کیلومتری جاده شیرگاه بین سوادکوه و بابل‌کنار هم از دیگر جاذبه های این شهرستان است. اطراف سد سنبل رود با داشتن آب و جنگل نظر هربیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. مساحت منطقه‌ ی جنگلی که سد سنبل رود در آن قرار گرفته است 40 هکتار برآورد گردیده است. از این مساحت جنگلی 15 هکتار آن در زیر آب و 5 هکتار آن تحت پوشش آلاچیق‌ها و مابقی به پارک جنگلی اختصاص دارد.
امام زادگانی به نام های ملاحسینا در روستای زیولا پنک و امام زاده آل کیا سلطان لفور ، آقا سید مهدی ، آقا سید میرزا شاهی از بقاع متبرکه در این شهرستان است.
فرماندار شهرستان سوادکوه شمالی روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، دستگاه های مختلف خدمات رسان در حال آماده سازی این شهرستان برای استقبال از مسافران نوروزی هستند.
سید محمد انصار الحسینی گفت: 2 مدرسه با حدود 20 کلاس درس در سطح شهرستان سوادکوه شمالی برای اسکان مسافران نوروزی آماده شده است.
وی این مدارس را مدرسه شبانه روزی امام رضا (ع ) و مدرسه زینبیه اعلام کرد که هر کدام در گروه الف و ب قرار دارد .
فرماندار سوادکوه شمالی با اعلام اینکه متل 2 ستاره در چای باغ هم میزبان مسافران نوروزی خواهد بود، گفت : حدود بیش از 80 خانه مسافر و یک دفتر مقابل درب تامین اجتماعی کارهای مسافران نوروزی را انجام خواهند داد.
انصارالحسینی با بیان اینکه در ورودی این شهرستان یک پایگاه هلال احمر مستقر است، افزود: در این پایگاه بیش از 20 نفر در جهت کمک به مسافران خدمت ارائه می دهند .
وی با اعلام اینکه در بقاع متبرکه شاه کلای لفور اسکان مسافران صورت می گیرد، ادامه داد : مسافران در محوطه بیرونی و اتاقک های مستقر در این بقاع اسکان می یابند.
فرماندار شهرستان سوادکوه شمالی همچنین با اعلام اینکه سال گذشته پارک الغدیر به عنوان مکانی برای برپایی چادر مسافران نوروزی برپا شده بود، گفت: امسال به دلیل ممنوع بودن برپایی چادر در مکان های تفریحی ، بنابراین مسافران را به سمت خانه مسافر هدایت خواهیم کرد.
انصارالحسینی گفت: همچنین یک داروخانه شبانه روزی ، بیمارستان 10 تختخوابی شیرگاه ، اورژانس و 2 دستگاه آمبولانس در این شهرستان به حالت اماده باش برای مسافران نوروزی قرار گرفته اند.
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.