به گزارش خبرنگار ایرنا ، مدیر کل سازمان محیط زیست مازندران در این مراسم با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در حفظ تالاب ها و محیط زیست بیان داشت : باید در حوزه آبریز و آبخیز عملکرد صحیح داشته باشیم .
حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه الگوی مصرف باید با محیط زیست و تغییرات اقلیمی تطبیق پیدا کند ، افزود : این همایش ها به منظور تنویر افکار عمومی و اگاهی بخشی جامعه انجام می شود تا حساسیت مردم نسبت محیط زیست و اهمیت حفظ آن بیشتر شود.
وی به برگزاری همایش بین المللی تالابها ها در دو سال اینده در رامسر اشاره کرد و گفت : دو سال زمان مناسبی است برای برنامه ریزی با هدف اجرای برنامه ای فاخز در این استان است .
وی ثبت روز ملی رامسر در تقویم کشور را پیشنهادی خوب دانست و افزود : فرایند ثبت نام رامسر در تقویم ملی دشوار است اما با صرف زمان و تلاش دست یافتنی است.
فرماندار رامسر هم در این مراسم گفت: با توجه به اهمیت جهانی شهرستان رامسر و کنوانسیون تالاب ها می توان پنجاهمین سالگرد این رویداد را به صورت بین المللی در شهرستان رامسر برگزار کرد و اقدامات لازم را در روزهای اینده اغاز کنیم .
وی خطاب به مدیر کل سازمان محیط زیست مازندران گفت: با توجه به اینکه خواستگاه کنوانسیون رامسر در این شهرستان است، خواستار اقداماتی در جهت ساخت تالابی مصنوعی در شهرستان هستیم.
وی با بیان اینکه موضوعات زیست محیطی از مهم ترین دغدغه های دولت تدبیر و امید به شمار می رود ، ثبت روز ملی کنوانسیون رامسر و تعامل سازمان های مردم نهاد با مرکز منطقه ای این سازمان به منظور فعالیت بیشتر را از دیگر عوامل نوید بخش موفقیت این نهاد برشمرد .
فرماندار رامسر افزود : کنوانسیون رامسر فقط متعلق به رامسر و استان مازندران نیست بنابر این باید از این ظرفیت که 48 سال پیش برای کشور فراهم شد به شیوه ای مناسب و تاثیر گزار بهره مند شویم.
کنوانسیون تالاب ها با هدف حفظ تالاب های جهان در 13 بهمن سال 1349 با حضور 18کشور جهان به میزبانی رامسر تاسیس شد به همین خاطر به کنوانسیون رامسر نامیده می شود و با توجه به اهمیت تالاب ها 169 کشور جهان به این معاهده بین المللی پیوستند.
این کنوانسیون تنها معاهده بین المللی است که به تاریخ هجری شمسی ثبت جهانی شده است ،
این کنوانسیون با انگیزه مشارکت بین المللی و همکاری همه جانبه در مطالعه، بررسی، حفاظت و بهره­وری عقلایی از تالابهای مهم و بخصوص تالابهایی که اهمیت حیاتی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی (بومی و مهاجر) دارند، منعقد شده و در طول فعالیت خود توانسته تحقیقات و مطالعات را از پرندگان به کلیه گیاهان و جانوران تالابی گسترش دهد.
هم اکنون 190 میلیون هکتار از تالاب های جهانی در این کنوانسیون به ثبت رسیده است که از این میزان پنج میلیون هکتار در قابل 24 تالاب مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.
ایران دارای 250 تالاب است.
/1602/9922/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.