به گزارش خبرنگار ایرنا، در این ویژه برنامه که در سالن آمفی تئاتر شهید باغبانی ساری برگزار شد، 28 اثر تولید شده در حوزه هنری مازندران رونمایی و دو نمایشگاه گشایش یافت.
حوزه هنری مازندران با ویژه برنامه چهل برگ آثاری از هشت رشته فعالیت را در دسترس مخاطبان قرار داد.
مراسم گشایش چهل برگ با حضور مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری کشور برگزار و آثاری در بخش های هنرهای نمایشی، هنرهای تصویری، آفرینش های ادبی، موسیقی، ادبیات پایداری، دیجیتال، هنرهای تجسمی و فعالیت های پژوهشی که با پشتیبانی حوزه هنری مازندران به منظور گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی تولید شد رونمایی شدند.
**هنرمند متعهد
تعدد آثار تولید شده و رونمایی شده در ویژه برنامه امروز از نگاه رئیس حوزه هنری مازندران نشان دهنده پای کار بودن هنرمندان متعهد، حتی در شرایط دشوار اقتصادی است.
سینا دلشادی در این ویژه برنامه گفت: رونمایی از 28 اثر و 2 نمایشگاه در سالی که فشارهای اقتصادی زیادی متحمل شدیم، نشان می دهد که هنرمندان ما همچنان با نگاهی جهادی و انقلابی همراه هستند. انقلاب اسلامی با وجود همه این تحریم ها و فشارهای اقتصادی به حرکت بالنده خود تا روز موعود ادامه می دهد.
معاون هنری حوزه هنری کشور نیز در این مراسم، تعدد و تنوع تولیدات حوزه هنری مازندران را نکته ای ارزشمند و مهم عنوان کرد و ضمن قدردانی از حوزه هنری استان، گفت: تولید این آثار با کیفیت و ارزشمند، در شرایطی که تنگناهای مالی محسوس و مشهود است گواهی برای بالندگی حوزه هنری است.
مجدالدین معلمی به کارگیری هنرمندان در مسائل مختلف اجتماعی پس از رنسانس را یکی از دلایل و ریشه های پیشرفت دنیای مدرن دانست و افزود: انقلاب اسلامی ایران نیز نگاهی ریشه ای به هنر و مفهوم اجتماعی آن دارد و معتقدیم که با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری موجود در جامعه می توانیم، اهداف و آرمان ها و ارزش های خود را گسترش دهیم.
وی با تأکید بر این که باید از هنر و هنرمند به طور بهینه بهره گرفته شود، گفت: پیش از انقلاب و حتی در اوایل سال های پیروزی انقلاب اسلامی، اندک هنرمندانی را می شد یافت و به کار گرفت که مفاهیم درست و ارزشی را بیان کنند، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی هنرمندان ما به طور خودجوش در کارهای ارزشی و مسیر درست فعالیت می کنند.
معاون هنری حوزه هنری کشور افزود: با سرمایه گذاری در نسل جوان هنرمند می شود غفلت گذشته جامعه در این عرصه را جبران کرد تا هم امروز و هم در آینده بتوان هنر انقلاب را در جایگاه خود نشاند.
**هنرهای نمایشی، پژوهش و آفرینش های ادبی
در بخش هنرهای نمایشی چهار کتاب که توسط چند تن از چهره های فعال حوزه تئاتر استان تدوین و تألیف شد، در دسترس مخاطبان قرار گرفت. ' هشت افتتاحیه در قصه گویی ' اثر عاطفه قاسمی، ' راهنمای عملی تبلیغات اینترنتی تئاتر در ایران ' نوشته دکتر میثم شیر خدایی و مژده ولی زاده، ' بززنگوله پا و دو نمایشنامه دیگر ' اثر یوسف یونسی و ' سیری در پیشینه تئاتر حوزه هنری مازندران ' به قلم مصطفی اژدرپور منفرد عنوان کتاب هایی است که در زمینه هنرهای نمایشی توسط حوزه هنری مازندران منتشر و رونمایی شدند.
کتاب سیری در پیشینه تئاتر حوزه هنری مازندران مجموعه ای کامل از تمام فعالیت های تئاتری حوزه هنری مازندران است.
در بخش فعالیت های پژوهشی نیز دو کتاب ' شعر کلاسیک امروز از دیدگاه زبان شناسی ' نوشته دکتر محمد صالح ذاکری و ' چهل در چهل ' اثر سید رحیم موسوی ساروی رونمایی شد.
کتاب ' اهل بیت شعر ' نوشته محمد جواد آسمان و علیرضا رضایی و ' مادرانه های خطه سبز ' اثر مشترک زینب غفوری کفشگر و مولود قاسمیان نیز تولیدات حوزه هنری مازندران به مناسبت چهل سالگی انقلاب در بخش آفرینش های ادبی هستند که امروز صبح رونمایی شدند.
**موسیقی و ادبیات پایداری
حوزه هنری مازندران طی چند سال اخیر فعالیت هایی در عرصه موسیقی و تولیدات موسیقایی نیز انجام داد که چهار اثر تولیدی این مجموعه در این رشته هنری نیز امروز معرفی شد. مجموعه ترانه های قدیمی با عنوان ' ترانه های شور انگیز خزر ' اثر مهران حبیبی نژاد، قطعه موسیقی ' ستاره ی غربت ' با صدای محسن قاسمیان و محمدهادی قاسمی و دو کتاب ' بومی نوا ' و ' لَـلِه وا ' به قلم جمشید قلی نژاد تولیدات بخش موسیقی بودند که رونمایی شدند.
در بخش ادبیات پایداری نیز امروز دو کتاب از تولیدات حوزه هنری مازندران رونمایی شد. ' شیری شبیه آهو ' که خاطرات ' علی اکبر دوستی ' رزمنده دفاع مقدس است با تدوین حسین شیردل و حسن شیردل منتشر شد. ' چریک پیر ' هم دیگر کتاب رونمایی شده در بخش ادبیات پایداری است. این کتاب را ' سید ولی هاشمی ' نویسنده مازندرانی و مسئول دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری مازندران از خاطرات ' کیومرث جهان آرا ' ، یکی از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در لشکر 77 خراسان تدوین کرده است. گفته می شود که در این کتاب اطلاعات خاص و تازه ای از آنچه که در دفاع مقدس گذشت بیان شده است و همچنین نخستین بار است خاطرات یکی از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران از دفاع مقدس در قالب کتاب منتشر می شود.
**دیجیتال، هنرهای تجسمی و هنرهای تصویری
فعالیت های حوزه هنری مازندران در عرصه فضای مجازی و دیجیتال نیز طی سال های اخیر محسوس بود. نرم افزار موبایل ' از زخم و تغزل ' ، مجموعه اینفو گرافیک ' دستاوردهای انقلاب ' اثر علیرضا رضایی و سایت ' چهل برگ ' که ویژه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی است، جدیدترین دستاوردهای حوزه هنری مازندران در بخش دیجیتال هستند که امروز رونمایی شدند.
در بخش هنرهای تجسمی نیز حوزه هنری مازندران اخیرا کتابی با نام ' قافله قلم ' شامل آثار تعدادی از خوشنویسان مازندران را گردآوری و تهیه کرد که در آن با هنر خوشنویسان استان، دیدگاه های شهید ' سید مرتضی آوینی ' درباره هنر نگاشته شده است.
بیشترین آثار رونمایی شده در ویژه برنامه چهل برگ حوزه هنری مازندران، در زمینه تولیدات هنرهای تصویری بودند که شامل 10 فیلم و مستند می شود. در این بخش فیلم های کوتاه ' برزخ ' ، ' گیسوی تو ' و ' می خوام باشم ' اثر سیده معصومه حجازی، ' مخمصه ' ساخته رضا اکبریان گالشکلایی و ' حنا، بابا، خدا ' اثر ایرج فلاح آهی دشتی، مستند کوتاه و موفق ' لوتوس ' به کارگردانی محمدرضا وطن دوست، ' پاپلی ' اثر مهدی زمانپور کیاسری، ' شاه – رخ ' اثر یاسر خیِّر و مستند ' حیات از انقلاب درون ' اثر رئوف جابری و همچنین کتاب مجموعه فیلمنامه های ' دلتنگت هستم ' اثر سیده معصومه حجازی رونمایی شدند.
** نمایشگاه
گشایش نمایشگاه اینفوگرافی ' چهل برگ ' و رونمایی از دفترچه شهید باغبانی در نگارخانه شماره 2 سوره حوزه هنری مازندران و افتتاح نمایشگاه ' قافله قلم ' در نگارخانه شماره یک سوره حوزه هنری نیز از دیگر برنامه های این نهاد به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی است که امروز آغاز شد. این دو نمایشگاه از امروز تا 22 بهمن برپا هستند.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.