به گزارش خبرنگار ایرنا، هدف اولیه از برگزاری جشنواره های کشاورزی معرفی محصول در فصل برداشت و فروش محصولات توسط تولید کنندگان در مرکز تولید ان محصول بوده که نمونه ان جشنواره گل و گیاه بابل و آمل ، مرکبات قائمشهر ، انار بهشهر ، انجیر گلوگاه ، نرگس جویبار ، تمشک نکا و توت فرنگی بهنمیر است که برای رونق بخشیدن به بازار تولید کنندگان در زمان برداشت برگزار می شود .
بررسی و مشاهدات عینی نشان می دهد که در تشکیل اولیه این جشنواره ها هدف سودبری نبوده است اما به مرور زمان از هدف اصلی خود دور شده و برای سود اوری به جز چند غرفه بقیه غرفه های این جشنواره ها به محصولات مختلف و یا حتی کالاهای بنجل وارداتی اختصاص یافته و تبدیل به بازارچه های محلی می شوند.
هر چند در سالهای ابتدایی تشکیل این جشنواره ها، تعداد جشنواره ها محدود و سعی می شده با بهترین شکل و حالت تخصصی در معرفی یک محصول برگزار شود، اما در سالهای اخیر تعداد این جشنواره ها افزایش و هر چند با نام یک محصول محلی برگزار می شود اما در عمل حتی به سختی می شود چند غرفه از این محصول را در جشنواره پیدا کرد.
** وقتی که کیفیت جایگزین کمیت می شود
یک کارشناس کشاورزی مازندران گفت: برگزاری جشنواره های کشاورزی با هدف شناسایی این محصولات به جامعه و یافتن بازاری برای فروش آنها در مازندران کلید خورد و در ابتدا این فعالیت ها زیر نظر جهاد کشاورزی به عنوان سازمان متولی این مهم برگزار و پیگیری می شد.
مهدی خلیلی ادامه داد: اما اکنون و بعد از گذشت چندین سال از برگزاری این جشنواره ها برغم افزایش و تعدد این جشنواره ها شاهدیم برگزار کنندگان از اهداف اصلی آن دور شده اند که این مساله نیز باعث شده تا اهداف محقق نشود.
وی اضافه کرد: بطوریکه بیشترین مساله ای که در جشنواره های فعلی مشاهده می شود همان استفاده از نام محصول کشاورزی برای برگزاری مراسم اما خالی بودن غرفه ها از همین محصولات است.
خلیلی که خود مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران است، گفت: در حالی این شرایط بر جشنواره های کشاورزی استان حاکم شده است که مردم با شنیدن برگزاری جشنواره های کشاورزی از اقصی نقاط به محل برگزاری جشنواره می آیند اما دریغ از عرضه همان محصول و دست خالی از این جشنواره خارج می شوند.
وی از دست رفتن مدیریت برگزاری این جشنواره از اختیار سازمان جهاد کشاورزی را اصلی ترین عامل در بروز این چالش دانست و گفت: حس رقابت کاذب مدیران شهرستان ها برای مطرح کردن نام یک محصول و به قول معروف برند سازی آن باعث شده تا خودِ این مدیران با به خدمت گرفتن پیمانکار و مجری، جشنواره را برگزار بکنند.
وی ادامه داد: این مجریان که بدنبال کسب منفعت بیشتر از قِبَل برعهده گرفتن اجرای نمایشگاه هستند سعی می کنند تا غرفه ها را به افراد با قیمت بالاتر و با تولیدات مختلف اجاره بدهند و تولیدکننده بومی قادر به اجاره این فضاها نیست.
** باز هم دست خالی بودن تولیدکننده بومی
متولی برگزاری یکی از جشنواره های کشاورزی در مازندران که خواست نامش فاش نشود، معرفی محصولات کشاورزی شهرستانش و ایجاد بازار برای عرضه و فروش آنها را دلیلش برای برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
به گفته وی برای این منظور نخستین جشنواره در قالب حدود 70 غرفه برگزار شد که البته بخاطر محدودیت های مالی دولتی برگزاری جشنواره به مجری بخش خصوصی واگذار شد و مجری جشنواره نیز اکثر غرفه ها را به تولیدکنندگان استان های دیگر اجاره داد و تنها سه غرفه برای محصولات این شهرستان اختصاص یافت .
وی که میزان چرخش مالی در این جشنواره سه روزه را بیش از 400 میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: اما تنها 25 درصد این رقم را تولیدکنندگان محصول شهرستان توانستند کسب بکنند در حالیکه در صورت داشتن توان مالی برای اجاره غرفه مطمئنا بخش بیشتری از این چرخ مالی می توانست در جیب تولیدکنندگان بومی سرازیر شود.
** از این پس حرف جهاد کشاورزی حرف اول و آخر جشنواره ها
مدیر باغبانی و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران سابقه برگزاری این نوع جشنواره ها به جشنواره گل از حدود یک دهه قبل اعلام کرد و گفت: در آنزمان و برای برگزاری این جشنواره ها سازمان جهاد کشاورزی متولی برگزاری و ناظر آن بود و با توجه به حضور این سازمان متولی کشاورزی، محصولات همان جشنواره در آنها عرضه می شود.
محمد تقی شکوهی با اشاره به اینکه معرفی و بازاریابی محصولات کشاورزی اصلی ترین هدف در برگزاری این جشنواره ها بود ، ادامه داد: در ادامه و سالهای اخیر با ایجاد یک رقابت کاذب برندسازی محصولات، مسئولان شهرستانی پا به کار شدند.
این مسئول حوزه باغبانی مازندران اضافه کرد: تلاش مدیران شهرستان ها برای برند کردن محصولاتشان تا بدانجا ادامه یافت که مدیران غیر مرتبط کشاورزی از جمله شورای شهر و شهرداری وارد میدان شدند و اختیار برگزاری جشنواره ها را برعهده گرفتند.
وی گفت: مسئولان غیر مرتبط کشاورزی برای پیروزی در این رقابت برندسازی محصولات کار اجرای برنامه های جشنواره را به پیمانکاری بیرون از مجموعه کشاورزی واگذار می کنند و هر وقت پای موضوع پیمانکار به میان میاید همواره اصل مساله به سمت کسب منفعت بخش خصوصی می چرخد.
شکوهی افزود: مجریان برگزاری این جشنواره ها نیز برای بدست آوردن درآمد بیشتر سعی می کنند غرفه های جشنواره را به عرضه محصولات مختلف از استان های دیگر اختصاص دهند تا از این طریق بتوانند هزینه برگزاری جشنواره را کسب بکند .
وی که این روند را آسیب زننده به سرنوشت برگزاری این کانون بازاریابی محصولات کشاورزی مازندران می داند ، ادامه داد : جهاد کشاورزی مازندران تصمیم گرفته است تا از این پس براساس فاکتورهایی نظیر میزان تولید و میزان اشتغالزایی محصولات ، جشنواره های استانی ، منطقه ای و کشوری را برگزار کند.
به گفته مدیر باغبانی مازندران از 72 محصول باغی و کشاورزی که در این استان تولید می شود 14 محصول از نظر میزان تولید مقام اول و دوم کشور را به خود اختصاص داده اند که برنج ، مرکبات ، چای و کیوی از آن جمله محصولات هستند .
وی امیدوار است که با ورود جدی تر سازمان جهاد کشاورزی مازندران در نظارت و برگزاری ، این جشنواره ها به ریل اصلی خود باز گردد.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.