دکترمحمدرضا شیران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر بیماران برای تامین دارو در داروخانه ها مشکلی ندارند و مردم تحت تاثیر برخی اخبار غیر مستند فضاهای مجازی پیرامون کمبود دارو نشوند.
وی توضیح داد: اگر چه ممکن است برخی داروهای خارجی که پیشتر از سوی بیماران مصرف می شد در داروخانه ها وجود نداشته باشد، ولی مشابه داخلی که اثر مشابهی بر درمان دارد، به وفور وجود دارد.
شیران ممنوع شدن واردات 200 قلم داروی خارجی دارای مشابه داخلی در کنار ساماندهی توزیع این داروها بخصوص برای بیماران خاص را مهم ترین دلیل احساس کمبود این داروها در بازار برشمرد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: در این بخش به نظر می رسد که نسخه پیچی پزشکان ما باید براساس آگاهی از بازار دارویی انجام شود تا بیماران هنگام تهیه دارو دچار مشکل نشوند.
وی افزود: داروهای مشابه داخلی اگر چه همانند داروهای خارجی تاثیر فوری بر بیمارانی که برای اولین بار از آنها استفاده می کنند، ندارد، ولی اثر درمانیشان با داروهای خارجی هیچ تفاوتی ندارد.
شیران گفت: بیماران حداکثر دو تا سه روز پس از تجویز و مصرف داروی مشابه ایرانی به آن عادت خواهند کرد و با این روند نگرانی برای احتمال کمبود در بازار نخواهند داشت.
** نسخه پیچی غیرضرور
معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نسخه پیچی غیر ضروری دارویی توسط برخی پزشکان انتقاد کرد و گفت: برخی پزشکان آنقدر دارو در یک نسخه می نویسند که علاوه بر غیرضروری بودن خیلی از اقلام، توان مالی بیماران و خانواده ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
وی با اظهار این که بسیاری از داروهایی که این دسته از پزشکان می نویسند تاثیر چندانی در تسریع روند درمانی ندارد، افزود: متاسفانه این داروها تنها هزینه درمان را برای بیماران و خانواده هایشان بیشتر می کند و به شرکت های بیمه ای هم فشار وارد می کند.
شیران تمرکز بر کاهش نسخه پیچی غیرضروری را گام مهم و جدی برای جلب رضایتمندی بیماران و خانواده های آنان دانست و گفت: با اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی که قرار است مشکل بدخطی پزشکان را حل کند، می توان از نسخه پیچی غیر ضروری نیز جلوگیری کرد.
وی افزود: مرحله اول طرح نسخه پیچی الکترونیکی از مهر ماه سال جاری به صورت آزمایشی از بابلسر شروع شد و با تامین زیرساخت این طرح به کل استان تسری داده می شود.
بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون حدود 500 داروخانه در مازندران فعالیت دارد.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.