به گزارش خبرنگار ایرنا، رشته ورزشی چوگو متشکل از توپ و چوب است و جزء بازی های بومی و محلی ایرانی با قدمت 200 ساله محسوب می شود که چند سالی است به منظور حفظ و احیای این ورزش محلی، مسابقه هایی برگزار می شود.
مسئول روابط عمومی و امور بین الملل انجمن چوگوی فدراسیون ورزش های همگانی کشور عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که دوازدهمین دوره مسابقات چوگوی قهرمانی کشور به مدت 2 روز در زمین ورزشی شهدای لاهو کلاردشت برگزار شد و تیم های چوگوی استان فارس و کرمانشاه به ترتیب مقام دوم و سوم این دوره را کسب کردند.
مهدی معصومی افزود: 132 ورزشکار در قالب 11 تیم از 10 استان های یزد، سمنان، مازندران، زنجان، آذربایجان غربی، مرکزی، گلستان، فارس، کرمانشاه، خراسان و یک تیم از شهر کلاردشت در این مسابقات شرکت داشتند.
وی گفت که جام اخلاق این دوره از مسابقات 12 داور مسئولیت داوری آن را بر عهده داشتند به تیم کلاردشت رسید.
چوگو به وسیله توپ تنیس و چوب 70 سانتی متری بین 2 تیم 6 نفره با سه نفر ذخیره برگزار می شود که یک تیم زننده توپ و یک تیم گیرنده توپ است.
رشته ورزشی چوگو با نام های مختلف در بیشتر نقاط ایران شناخته می شود. این رشته از تحرک بالایی برخوردار بوده و نیاز به قدرت و سرعت دارد و در گذشته و در ایام فراغت و در جشن ها توسط علاقه مندان در اغلب نقاط کشور برگزار می شد.
زمین این بازی دارای چهار ایستگاه است که ایستگاه اول محل استقرار ورزشکاران، ایستگاه دوم محل زدن ضربه، ایستگاه سوم محل استقرار بازیکنان سوخته و ایستگاه چهارم هم جای دکه باست.
بازی توسط داور و پس از تعیین تیم زننده و تیم گیرنده توپ با سکه یا قرعه شروع می شود.
تیم مهاجم ( زننده توپ) در ایستگاه شماره یک قرار گرفته و تیم گیرنده توپ و مدافع در زمین استقرار می یابند، یکی از بازیکنان تیم مهاجم توپ را از ایستگاه شماره یک با چوب پرتاب می کند و تلاش می کند ایستگاههای داخل زمین برود و به ایستگاه شماره یک برگردد.
چنانچه در حین رفتن مورد اصابت توپ قرار نگیرد، یک امتیاز کسب می کند و چنانچه با ضربه خودش برگردد یک امتیاز دیگر و در مجموع 2 امتیاز خواهد گرفت.
چنانچه توپ بازیکن توسط مدافع در هوا تصاحب شود، سه امتیاز به تیم مدافع خواهید رسید و تیم ها جا به جا می شوند.
زدن ضربه با توجه به برد توپ از یک تا چهار امتیاز دارد و زدن ورزشکاران تیم مهاجم توسط مدافع هر نفر دو امتیاز دارد.
زمین بازی 90 متر و عرض آن 60 متر و جنس آن چمن یا خاکی است. مدت زمان بازی 40 دقیقه است که در دو زمان 20 دقیقه با پنج دقیقه استراحت بین دو نیمه برگزار می شود.
شهرستان کلاردشت با جمعیتی دست کم 20 هزار نفر درقالب یک شهر و 19 روستا درغرب مازندران واقع است.
1654/1295/ 1602/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.