در ادامه این مطلب آمده است: لرستان هم که همه‌ساله تابستان‌های گرمی را تجربه می‌کند، از 16 تیرماه جاری ساعت کاری ادارات، دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی این استان را به ساعت 6 و 15 دقیقه تا 13 و 45 دقیقه تغییر داده تا بتواند با افزایش پایداری شبکه برق از خاموشی مشترکان خانگی جلوگیری کند.
گزارش میدانی خبرنگار «ایران» از شهرهای مختلف لرستان نشان می‌دهد که هرچند اجرای این طرح که در چند روز گذشته آغاز شده توانسته تا حدودی به هدف اصلی خود که صرفه‌جویی در مصرف برق است، برسد اما انتقادهایی نیز به دنبال داشته است.
خانم «احمدی» از کارمندان اداره‌ای در خرم‌آباد یکی از منتقدان این طرح است که بحث امنیت را مطرح می‌کند و می‌گوید: از حومه شهر باید خود را به محل کارم برسانم که برای این منظور مجبورم ساعت 5 صبح از خانه خارج شوم که هوا هنوز تاریک است و چون وسیله نقلیه شخصی ندارم برایم شرایط سختی است و در چند روز گذشته با تأخیر به محل کارم رسیده‌ام.
«گودرزی» یکی دیگر از کارمندان بروجردی نیز می‌گوید: بیشتر ارباب‌رجوع ما در همان ساعت قبلی مراجعه می‌ کنند، ضمن اینکه با اجرای این طرح باید تا ساعت 11 صبح و بعد از ساعت 13 را بدون وسیله سرمایشی به سر کنیم که کارآیی ما را پایین آورده است.
خانم «مؤمنی» کارمند دیگری که در شهرستان دورود کار می‌کند و مادر یک دختر 2 و نیم ساله است، می‌گوید: مهدکودک‌ها با جلو افتادن ساعت کار ادارات، بچه‌ها را پذیرش می‌کنند، اما شیفت گذاشته و مربی خود کودک که به آن انس دارد همان ساعت قبلی در مهد حاضر می‌شود ضمن اینکه مجبورم کودک خردسالم را صبح زود بیدار کنم و همراه خود ببرم.
در این میان، مردمی نیز که در فاصله ساعت 6 تا 7 و 30 دقیقه به ادارات مراجعه کرده‌اند می‌گویند، بیشتر کارمندان در حال خوردن صبحانه بوده‌اند و عملاً جوابگویی به آنان در همان ساعت قبلی صورت گرفته است.
«ایمانی» یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی هم می‌گوید: به نظرم بهتر است به‌جای تغییر ساعت کار ادارات روی بحث فرهنگی کار کنیم، در این چند روز خود مردم نیز خیلی در کاهش مصرف پیش‌قدم بوده‌اند، از سوی دیگر از نظر کارشناسی و علمی نمی‌توانیم تفکیک کنیم که کاهش مصرفی که مسئولان اعلام می‌کنند اتفاق افتاده در بخش اداری بوده یا مشترکان خانگی؟

** قطع برق شهرداری «رومشکان» به دلیل صرفه‌جویی نکردن
در گام نخست به سراغ «فریدون خودنیا» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان می‌رویم تا ببینیم تغییر ساعت کار ادارات تا چه اندازه در کاهش مصرف برق مؤثر بوده است.
وی می‌گوید: امسال بیشینه دمای هوا در بیشتر شهرهای لرستان به 45 درجه بالای صفر و گرم‌تر از سال‌های قبل رسیده است. به همین دلیل با ارائه مستندات، استاندار لرستان تصمیم به تغییر ساعت کار ادارات گرفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد، اجرای این طرح در کاهش مصرف برق مؤثر بوده است. اوج مصرف روزانه برق در لرستان با 622 هزار مشترک خانگی از 602 مگاوات قبل از تغییر ساعت کار ادارات به 580 مگاوات در حال حاضر رسیده است.
وی می‌افزاید: به منظور پایداری در شبکه برق، قبل از اجرای طرح مجبور بودیم روزانه 40 مگاوات خاموشی در سطح استان بدهیم که این میزان در حال حاضر به 17 تا 40 مگاوات در روز رسیده و در واقع خاموشی‌ها به نصف کاهش یافته است.
خودنیا با تأکید بر اینکه شرکت توزیع نیروی برق لرستان بابت رعایت نکات صرفه‌جویی در ادارات به هیچ عنوان با ادارات تعارف ندارد و کوتاه نمی‌آید، می‌گوید: در بازدیدهای روزانه از ادارات در شهرهای مختلف استان متوجه شدیم که شهرداری «رومشکان» نکات مدنظر طرح را رعایت نکرده که با هماهنگی فرماندار رومشکان، برق شهرداری آن شهر را 24 ساعت قطع کردیم.
وی با اشاره به اینکه مقرر شده، فهرست ادارات و دستگاه‌های متخلف هر 15 روز یکبار در گزارشی به استانداری اعلام شود، می‌افزاید: در موعد مقرر این فهرست را به مردم نیز اعلام خواهیم کرد، چون معتقدیم گام اول صرفه‌جویی را خود دولت باید بردارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان به مردم استان نوید می‌دهد که اگر تنها 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، خاموشی در تابستان نخواهند داشت. وی در پاسخ به برخی انتقادها در خصوص اجرای این طرح، می‌گوید: به هرجهت شکی نیست که این طرح نمی‌تواند رضایت همه مردم را به‌دنبال داشته باشد و آماده پذیرش نقدها هستیم اما به هرجهت وظیفه ما تأمین برق پایدار است.

** برخورد با اداراتی که در مصرف برق صرفه‌جویی نمی‌کنند
«محمدعلی خسروی» رئیس اداره برق بروجرد در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح می‌کند که روزانه اکیپی متشکل از نمایندگان اداره برق، فرماندار و بسیج ادارات به‌صورت اتفاقی از ادارات هم در ساعت کار و هم در ساعت غیرکاری حتی در شب‌ها از دستگاه‌های مختلف بازدید و گزارش تهیه می‌کنند که متأسفانه چند مورد داشتیم که در شب‌ها نیز همه چراغ‌ها روشن و سامانه‌های سرمایشی خاموش نبود که با این ادارات در صورت تکرار برخورد جدی خواهد شد. وی می‌افزاید: طبق دستور استانداری ادارات باید جلسات خود را در ساعت 11 تا 13 برگزار کنند که می‌توانند از وسایل سرمایشی استفاده کنند. در این ساعت اداراتی که از کولرگازی استفاده می‌کنند باید آن را روی درجه 25 تنظیم کنند و اگر از کولرآبی استفاده می‌کنند باید روی دور کند باشد.
3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.