به گزارش ایرنا وقتی که صبح زود چشم ها را در فضای روستا بازمی کنی، قاب صبحگاهی دیدنی است، آواز پرندگان، صدای رودهای خروشان، سرسبزی درختان و زیبایی گل ها نوید یک روز خوب و به یاد ماندنی در آب و هوایی بی نظیر را می دهد.
قدم زدن صبحگاهی در کوچه باغ هایی با درختان سرسبز و نوازش نسیم خنک، گردشگران بسیاری را برای ماندن در زیر آسمانی آبی به دور از گرد وغبار ترغیب می کند.
این روزها گردشگران داخلی وخارجی بسیاری با تواقفی چند روزه دراقامتگاه های بوم گردی لذت یک زندگی روستایی را تجربه می کنند.
بروجرد شهری پُر از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی، از ونایی بکر و سر سبز گرفته تا گلدشت و کپرگه صدای آب رودخانه موسیقی دلنوازی را ایجاد می کند.
درکوچه پس کوچه های روستا خانه هایی ساده دیده می شود که با نم نم باران بوی کاه گل آنها به مشام می رسد که دنیایی از خاطره را در ذهن انسان زنده می کند و مردمی مهمان نواز که با زبان محلی و لباس هایی رنگارنگ توجه گردشگران را به خود جلب می کند.
عطرآش محلی، نان های تازه و داغ و چای خوش رنگ ذغالی گردشگران را ترغیب می کند تا چند روزی در این روستاها را به دور از هیاهو و آلودگی های صوتی شهرها اقامت کنند.
گردشگران در کنار زندگی به دور از هوای آلوده استفاده از طبیعت، با فرهنگ و آداب و رسوم مردم شهرهای مختلف آشنا می شوند.
چند سالی است که اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای زیبا راه اندازی شده اند که احیای ارزش های سنتی و بومی، رونق و توسعه گردشگری و رونق اقتصادی در روستاها از اهداف این برنامه است که با وجود روستاهای زیبای بروجرد و هدف گردشگری از داشتن متعدد این اقامتگاه ها مغفول مانده است.
شهرستان بروجرد دارای 2 اقامتگاه روستایی در روستای نظام آباد و ونایی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بروجرد گفت: اقامتگاه های بوم گردی ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی در روستاها است.
حجت اله یارمحمدی افزود: اقامتگاه های بوم گردی درمناطق روستایی وعشایری متناسب با معماری روستا احداث می شوند و گردشگران زندگی روستایی منطقه را تجربه می کنند.
وی اظهارداشت: متاسفانه درسال های اخیر بافت روستاها تغییر کرده و در بسیاری از روستاها سبک ساخت و ساز ساختمان ها تغییر کرده که این موضوع می تواند به جذب گردشگر لطمه وارد کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اضافه کرد: برای رونق اقامتگاه های بوم گردی روستا نشینان باید اقدام کنند و در کنار خانه های روستایی خود مکان هایی را برای جذب گردشگران در نظربگیرند.
یارمحمدی ادامه داد: برای گرفتن مجوز اقامتگاه های بوم گردی باید از دستگاه های نظارتی، خدماتی و حاکمیتی استعلام لازم انجام شود و سپس جوازکسب لازم صادرمی شود.
وی گفت: متقاضیان گرفتن مجوز اقامتگاه های بوم گردی در روستاها می توانند با مراجعه به اداره میراث فرهنگی اطلاعات کامل را دراین باره کسب کنند.
7190/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.