به گزارش ایرنا رضا آریایی روزسه شنبه درجلسه حفاظت ازمنابع آبی که درمحل فرمانداری شهرستان برگزارشد، افزود: در چند سال اخیر پدیده خشکسالی کشور را فراگرفته ومشکلاتی به وجود آمده که اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.
وی اظهارداشت: برای رفع مشکلات کم آبی و خشکسالی مردم نیز باید همکاری لازم را انجام دهند.
معاون استاندار لرستان بیان کرد: برخی از افراد بیش از میزان تخصیص یافته از منابع آبی مصرف می کنند که این مهم برای مناطق پایین دست مشکلاتی به وجود آورده است.
آریایی اضافه کرد: برنج کاری در استان های شمالی و مناطق با رطوبت بالا انجام می شود که با توجه به نیود رطوبت در لرستان کاشت این محصول ممنوع شده است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از مشکلات بیشتر کم آبی اقدامات و برنامه ریزی باید انجام شود.
فرماندار بروجرد گفت: تابستان امسال پیش بینی می شود که بسیاری از رودخانه های لرستان خشک شده و یک قطره آب هم نخواهند داشت و در روستاهای پایین دست با گرم شدن هوا با مشکل کم آبی به وجود می آید.
آریایی با تاکید بر ضرورت استفاده ازسیستم آبیاری قطره ای افزود: با توجه به مشکلات خشکسالی نیاز است آبیاری قطره ای در دستور کار قرار گیرد تا منابع آبی بیشتر حفظ شود.
مدیر جهاد کشاورزی بروجرد از افزایش کشت محصولات آبدوست در بروجرد خبر داد و افزود: سهمیه امسال کشت محصولات آبدوست در بروجرد 2 هزار و 806 هکتار بروده که با افزایش کشت یکهزار و 147 هکتار به این سهمیه امسال در شهرستان بروجرد سه هزار و 953 هکتار محصولات آبدوست کشت شده است.
رضا امینی اظهار داشت: طبق الگوی کشت کشاورزان 10 درصد کشت را به محصولات آبدوست می توانند اختصاص دهند و افزایش بیش از الگوی کشت مشکلات کم آبی را تشدید می کند.
مدیر امور آب منطقه ای بروجرد گفت: 9 حلقه چاه غیر مجاز در بروجرد مسدود شده و 10 حلقه چاه غیر مجاز همچنان وجود دارد که باید برای آنها فکری شود و بهتر است از طریق تذکر و اخطار خود فرد اقدام به غیر فعال کردن چاه نماید.
امین بهنیا اظهار داشت: ضروری است تا اولویت جهاد کشاورزی تولید محصولات با حفظ منابع آبی باشد و با سواستفاده کنندگان و افرادی که بیش از حد مصرف می کنند برخورد شود.
به گفته وی نیاز است تا کشت چغندر، پیاز و برنج ممنوع شود چرا که این محصولات بیش از حد آب نیاز دارند.
دادستان بروجرد گفت: کمبود آب معضل کل کشور است اما در سطح شهرستان الگوی کشت رعایت نمی شود و برداشت های بیش از اندازه مشکلاتی را ایجاد کرده است.
رضایی افزود: ضروری است تا مشکل آب از طریق رسانه ها و فضای مجازی اطلاع رسانی شود و مردم هم بتوانند بهینه مصرف کنند.
7190/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.