به گزارش ایرنا رضا میرزایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بارها و به طور مستمر سازمان هواشناسی و وزارت نیرو در خصوص موضوع کاهش بارندگی ها و وقوع خشکسالی و بحران آب و همچنین عدم کشت محصولات آبدوست هظدار داده اند.
وی گفت: باتوجه به اخطارهای شرکت آب منطقه ای مبنی بر عدم کاشت برنج و سایر محصولات آبدوست به علت کمبود آب، متاسفانه اهالی منطقه از پل هرو تا منطقه چغلوندی در سطح وسیعی اقدام به کاشت برنج ، سیب ‌زمینی، هندوانه و صیفی جات نموده که رودخانه به هیچ وجه ظرفیت این همه کشت برنج و سایر محصولات آبدوست را ندارد.
وی افزود: این افراد که تعدادی از آنها از استان های همجوار و سایر شهرستان های دیگر می باشند، منطقه را با بحران کم آبی مواجه نموده که با این وضعیت خشک شدن رودخانه کشکان در پایین‌ دست در طی ماه‌های آینده محتمل است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اضافه کرد: بر اساس بخشنامه هیات وزیران و تصمیمات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی، کاشت برنج به جز در استان‌های گیلان و مازندران در بقیه نقاط ممنوع بوده و با افرادی که اقدام به تحریک مردم منطقه جهت کاشت محصولات آبدوست و ایجاد بحران می نمایند برخورد می شود.
میرزایی ادامه داد: همچنین افراد سودجویی که به طور غیر مجاز اقدام به نصب موتور تلمبه های غیر مجاز در بالادست کرده و منطقه را با بحران کم آبی مواجه نموده اند طی روزهای آینده به شدت برخورد قانونی خواهد شد.
وی با بیان اینکه تأمین آب شرب مردم اولویت اصلی شرکت آب منطقه‌ای لرستان است افزود: تعدادی افراد معتقدند که کم آبی در منطقه بیران شهر به علت احداث سد ایوشان می باشد و به طبع آن افرادی بی اطلاع در فضای مجازی این مطلب را اطلاع رسانی می کنند، این موضوع صحت نداشته و ارتباطی به سد ایوشان ندارد.
وی گفت: سد ایوشان بر اساس دبی سیلاب های زمستانه طراحی شده و دبی پایه رودخانه و حق آبه زیست محیطی آن به طور طبیعی در بستر رودخانه در جریان است.
میرزایی با بیان اینکه تأمین آب شرب مردم اولویت اصلی ماست، تصریح کرد: حدود 40 درصد از حجم مخزن سد ایوشان خالی است و آبی برای رها سازی محصولات آبدوست و برنج کاری پایین دست ندارد.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.