به گزارش ایرنا درچند سال اخیرخشکسالی، کمبود بارش ها و کاهش منابع آبی مشکلات بسیاری را در روستا به وجود آورده و فعالیت های روستاییان به ویژه کشاورزان را از رونق انداخته است.
این مهم دربسیاری از روستاهای شهرستان بروجرد نمود پیدا کرده و جوانان بسیاری در روستاها از بیکاری رنج می برند که فراهم نمودن اشتغال مهمترین خواسته آنها است.
بیکاری در روستا روند مهاجرت به شهرها را سرعت بخشیده تا جایی که امروز تعداد روستانشینان درحال کاهش است و جوانان روستایی برای فرار از بیکاری و کسب درآمد درحال کوچ به شهرهای بزرگ ترهستند.
دولت درسال های گذشته اعطای تسهیلات اشتغالزایی روستاییان را در راستای طرح توسعه وایجاد شغل درمناطق روستایی مطرح کرد و مقرر شد با پرداخت این نوع تسهیلات گره اشتغال جوانان در روستاها باز شود.
اما از سوی دیگرروند کُند پراخت تسهیلات و بروکراسی اداری ادامه راه را برای دریافت تسهیلات روستایی سخت کرد که نیاز است مسئولان متولی اجرای طرح‌های کارآفرینی واشتغالزایی روستایی را تسریع دهند.
یکی از روستائیان بروجردی متقاضی تسهیلات اشتغال به خبرنگار ایرنا گفت: دربسیاری از روستاهای بروجرد زمینه تولید محصولات کشاورزی با کیفیت وجود دارد که می توان با ایجاد صنایع تبدیلی علاوه بر فرآوری محصول تولیدی خام کشاورزان و دامداران زمینه اشتغال افراد بسیاری را نیز فراهم کرد.
سعید محمدی اضافه کرد: روند پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستاییان بسیارطولانی است و شاید هم ماه ها طول بکشد که وجود این معضلات ازاقبال روستاییان به این دریافت این نوع تسهیلات و کارآفرینی در روستاها کاسته است.
وی افزود: مسئولان باید حمایت بیشتری از روستاییان داشته باشند و با اعطای تسهیلات و ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی علاوه بر ایجاد اشتغال برای روستاییان از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ جلوگیری کنند.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در این باره گفت: در سال گذشته 16 طرح تسهیلات اشتغال روستایی در این شهرستان مصوب و زمینه اشتغال 100 تن نیز فراهم شد.
عبدالعلی گیوه کی اظهارداشت: برای ایجاد هرشغل درحوزه کشاورزی و دامپروری500 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود.
وی بیان کرد: سهم شهرستان در طرح اشتغال فراگیر روستایی در سال جاری افزون بر130 میلیارد ریال است.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون سه طرح درمرحله دریافت تسهیلات قرار گرفته اند و تا کنون نیز700 میلیون ریال تسهیلات درقالب طرح های اشتغالزایی به متقاضیان پرداخت شده است.
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد ادامه داد: در راستای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی باید همکاری لازم انجام شود و با رفع موانع کارآفرینی را در روستاها توسط روستاییان رونق ببخشیم.
7190/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.