به گزارش ایرنا، شیر ازجمله نوشیدنی های پر مصرفی است که طرفداران زیادی دارد و تقریبا تمام متخصصان معتقدند که شیر باید در رژیم غدایی همه افراد چه خردسال و چه کهن سال وجود داشته باشد.
اما به همان میزان که مصرف شیر و لبنیات سالم و استاندارد برای تندرستی و سلامت افراد مهم و اثر گذار است، مصرف شیر فله‌ای و ناسالم تهدیدی در امر سلامت جامعه به شمار می رود.
این در حالی است که به گفته کارشناسان و متخصصان یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری های مشترک انسان و دام را شیر خام ناسالم می باشد.
از طرفی فعالیت مراکز تهیه و عرضه شیر و مواد غذایی تولید شده از شیر خام به صورت سنتی با افزایش قابل توجهی در سطح جامعه به چشم می خورد که البته فعالیت این مراکز بی ارتباط با استقبال مردم از این واحدها نیست.
حال موضوعی که باعث نگرانی و در معرض تهدید قرار گرفتن سلامت جامعه شده ، میزان سلامت تهیه و تولید شیر خام و مواد غذایی تولید شده از شیر توسط این مراکز است.

**سلامت تهیه و توزیع شیر در مراکز لبنیاتی سنتی قابل تضمین نیست
رئیس شبکه بهداشت شهرستان خرم آباد با اشاره به وجود ظرفیت لبنیات بهداشتی و مورد تایید مراجع بهداشتی در سطح استان گفت: در صورت وجود این ظرفیت ها چرا باید به سمت مصرف لبنیات غیربهداشتی و ناسالم حرکت کرد.
محمد بیرانوند ادامه داد: مواد لبنی کارخانجات را با اطمینان و آسایش خاطر می توان استفاده کرد چراکه هیچگونه تهدیدی برای سلامت جامعه ایجاد نمی کنند.
وی اظهار کرد: نیروی ناظر بهداشت شهرستان از مرحله تحویل شیر خام به کارخانه شیر تا زمان بسته بندی حضور دارد و تمامی مراحل را بررسی می کند.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان خرم آباد همچنین گفت: حتی نمونه محیطی شیر موجود در کارخانه شیر جهت اطمینان از سلامت کامل مورد آزمایش قرار می گیرد.

**نحوه تهیه شیر خام یکی از مشکلات لبنیاتی های سنتی است
بیرانوند بیان کرد: شیر خام لرستان در حال حاضر کاهش یافته و حتی جوابگوی نیاز کارخانه شیر نیز نیست در حالیکه در گذشته به استان های هم جوار نیز ارسال می شد.
وی اظهار کرد: لبنیاتی های سنتی بدون هرگونه ضابطه ای شیر خام را تهیه می کنند در صورتیکه شیر مورد استفاده در کارخانه های صنعتی شیر مورد آزمایش دامپزشکی وبهداشت قرار می گیرد.
بیرانوند با بیان اینکه شیر لبنیاتی های سنتی از هیچ کانالی آزمایش و بررسی نمی شود ادامه داد: در فرمانداری خرم آباد مصوب شده که مقداری از شیر استان با همکاری دامپزشکی و جهاد کشاورزی در اختیار لبنیاتی های سنتی قرار گیرد.
به گفته وی در این صورت تا حدودی احتمال آلودگی شیر خام لبنیاتی های سنتی کاهش خواهد یافت.

** ایجاد کارگاه های لبنیاتی های سنتی نباید سلامت جامعه را با مخاطره مواجه کند
رئیس شبکه بهداشت شهرستان خرم آباد گفت: به بهانه ایجاد اشتغال نباید سلامت جامعه را به خطر انداخت.
وی افزود:در این راستا کارگر کارگاه های لبنیاتی های سنتی دارای کارت تندرستی هستند و تجهیزات کارگاه ها باید قادر به پاستوریزه و استریلیزه کردن شیر باشد و همچنین کارگاه لبنیاتی سنتی باید دارای صلاحیت بهداشتی باشد.
بیرانوند ادامه داد: این کارگاه ها به صورت ماهیانه مورد ارزیابی قرار می گیرند و از مواد غذایی نمونه گیری و به معاونت دارو و غذای علوم پزشکی استان ارسال می شوند.
وی تاکید کرد: پس از اعلام نتیجه آزمایش غذا و دارو در صورت آلودگی سریعا مرکز عرضه مواد غذایی پلمپ و به مراجع قضائی ارجاع می شود.
به گفته وی در صورت بحرانی بودن مشکل شیر و با چشم قابل مشاهده شود بنا بر ماده 23 و تفویض اختیار دادستان به شیبکه بهداشت واحد به سرعت تعطیل می شود.
بیرانوند توصیه کرد: با توجه به وجود بیماری های مشترک انسان و حیوان تا حد امکان مردم از لبنیات های سنتی استفاده نکند.
به گفته وی مجوز این واحدها توسط اصناف صادر می شود و شبکه بهداشت فقط صلاحیت این واحدها را بررسی می کند.
رئیس شبکه بهداشت خرم آباد گفت: متاسفانه مردم گرایش به مصرف لبنیات سنتی دارند و روز به روز تعداد این واحدها در سطح خرم آباد در حال افزایش است.

**افزایش بیماری های مشترک انسان و دام
بیرانوند افزایش بیماری های مشترک انسان و دام از جمله تب مالت را مرتبط با افزایش تعداد لبنیاتی های سنتی برشمردو گفت: درمان هر شخص مبتلا به تب مالت حدود 90 میلیون ریال هزینه دارد در حالیکه درمان قطعی ندارد.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت هزینه اقتصادی سنگین به خانواده ها تحمیل می کند،افزود: متاسفانه در حال حاضر بیماری تب مالت توسط افراد مبتلا گزارش نمی شود در حالیکه قبلا دام های مبتلا معدوم و خسارت وارد شده به دامدار پرداخت می شد در حالیکه در حال حاضر خسارتی پرداخت نمی شود و دامدار نیز موارد ابتلا به بیماری را گزارش نمی کند.
بیرانوند اظهار کرد: یکی از معضلات پیش رو در تهیه لبنیات سنتی عدم گزارش موارد ابتلا به بیماری های مشترک انسان و دام است که باید این موارد توسط علوم پزشکی کشف شود.
وی ادامه داد: زمانیکه فرد ناتوان از انجام امورات روزمره می شود و به بیمارستان منتقل شود شناسایی می شود.
به گفته بیرانوند در حال حاضر متاسفانه دام ها به موقع واکسینه نمی شوند و امکان ابتلا به بیماری دام ها و دامدار را افزایش می دهد.

** از 135 واحد لبنیاتی سنتی فعال در سطح استان 73 مورد تایید صلاحیت شده است.
بیرانوند با بیان اینکه از 135 واحد لبنیاتی سنتی فعال در سطح استان 73 مورد تایید صلاحیت شده است افزود:در شش ماه تخست سال جاری 105 مورد از این واحدها نمونه برداری و معاونت دارو و غذای علوم پزشکی استان ارسال شده است.
وی با بیان اینکه از این مجموع 15 مورد آلوده گزارش شده است،بیان کرد: گشت مشترک در سه نوبت از این واحدها انجام شده و 65 مورد از مراکز تهیه و توزیع فرآورده های لبنی پلمپ و به مراجع قانونی ارجاع شده است.
به گفته وی 517 مورد بازرسی از این واحدها انجام شده و تمام مراکز دارای مجوز موظف به برچسب مخصوص شده اند.
وی ادامه داد: تمام مراکز دارای مجوز باید از ظروف با پایه گیاهی استفاده کنند و حداقل مساحت 40 مترمربع را داشته باشند.

**تولید محصولات سالم رسالت واحدهای تولید مواد غذایی است
مدیرعامل کارخانه شیر لرستان نیز می گوید: مهمترین اصل در تهیه مواد غذایی بحث سلامت مصرف کننده است.
حبیب الله فاضل با بیان اینکه شیر خام جمع آوری شده به محض ورود به کارخانه نمونه برداری و آزمایش می شود افزود: دستگاه میلکو اسکن با اعتبار 2 میلیارد ریال در کارخانه تهیه شده است که به صورت لحظه ای هشت نوع فاکتور مختلف افزودنی به شیر را در کارخانه مشخص می کند.
به گفته وی در صورت مشاهده مشکل در شیر خام و عدم انطباق با استاندارد های لازم حتما شیر دریافتی برگشت داده می شود چراکه تجهیزات و فرآیندهای کارخانه هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
فاضل بیان کرد: شیر برگشت داده شده نیز معلوم نیست که به کجا می رود و تبدیل به چه محصولاتی در سطح بازار می شود.
وی ادامه داد: بیماری های مشترک انسان و دام از جمله سل و تب مالت از طریق دام به انسان منتقل می شود و عمده ترین راه انتقال شیر خام است.
به گفته وی بنا بر اظهارات مراجع مربوطه میزان مبتلایان به تب مالت سطح بالایی حتی در شهرستان خرم آباد دارد.
وی بیان کرد: درمان این بیماری هزینه های زیادی را به خانوار و فرد تحمیل می کند و راه اصلی این انتقال شیر خام است.
فاضل با تاکید بر اینکه مراحل نظارتی و کنترل های موجود در کارخانه شیر در سطح لبنیاتی های سنتی انجام نمی شود افزود: در مصرف این مواد هیچ اطمینانی وجود ندارد و تنها جوشاندن سلامت شیر را تضمین نمی کند.
مدیر عامل کارخانه شیر پگاه لرستان گفت: از طرفی جوشاندن شیر کیفیت شیر را پائین می آورد و بسیار از مواد غذایی و ویتامین و حدود 60 درصد املاح را از دست می دهد.

**شیر خام در لرستان بار میکروبی نسبتا بالایی دارد
مدیر عامل کارخانه شیر لرستان گفت: شیر خام در سطح لرستان به غیر از چند مورد دامداری های صنعتی توسط شیرکش ها و ایستگاه های جمع آوری شیر در حال جمع آوری است.
وی ادامه داد: شیر خام جمع آوری شده در سطح استان بین 10 تا 15 میلیون بار میکروبی دارد و از نظر چربی از استاندارد کمتری برخوردار هستند و به لحاظ سایر پارامترها درصدهای آب اضافی هم دیده می شود.
فاضل اظهار کرد: ارتقاء کیفیت شیر خام در استان یک ضرورت است و قطب های دامپروری استان باید به صورت تعاونی های متشکل و متمرکز درآیند.
وی بیان کرد: حدود 200 تا 250 تن تولید شیر خام قابل استحصال در استان تولید می شود.
7274/6060
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.