به گزارش ایرنا، رضا آریایی روز یکشنبه در جلسه شورای عالی مدیریت بحران لرستان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: از بین 91 مورد زلزله ای که امسال در لرستان رخ داده تنها سه مورد از آنها بالای سه و نیم ریشتر بوده است.
وی افزود: زلزله سه و 9 دهم ریشتری اردیبهشت ماه در چغابل ، زلزله سه و نیم ریشتری خردادماه در بروجرد و زلزله ای سه و 6 دهم ریشتری خردادماه در خرم آباد مهمترین زمین لرزه های رخ داده در استان بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان افزود: از بین 34 پدیده و حادثه طبیعی که امکان وقوع آن در کشور وجود دارد 17 مورد همه ساله در لرستان اتفاق می افتد که همین مساله لزوم و ضرورت آمادگی در برابر حوادث و وقایع طبیعی را در این منطقه بیشتر می کند.
آریایی تاکید کرد: از جمله این وقایع طبیعی خشکسالی است که هم اکنون به مدت 10 سال لرستان را تحت تاثیر خود قرار داده و در نتیجه آن منابع آب زیرزمینی با مشکل جدی مواجه شده و میزان آب های زیرزمینی به شدت دچار افت شده است.
وی با اشاره به اینکه سیلاب ها نیز همه ساله خساراتی را در لرستان به همراه دارند، گفت: وقوع سیلاب ها، رانش زمین، سرما زدگی ها و خسارات وارده به بخش های کشاورزی از دیگر تبعات اینگونه وقایع طبیعی به شمار می رود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان اظهار کرد: بررسی ها نشان داده است که طی 10 سال گذشته تاکنون سه هزار میلیارد ریال در تمام بخش های مختلف به استان لرستان در نتیجه وقایع و حوادث طبیعی خسارت وارد شده است.
آریایی با تاکید بر کمبود تجهیزات کافی در برخی دستگاه های مرتبط با مدیریت بحران، گفت: برخی دستگاه های اجرایی در زمان وقوع حوادث احتمالی لازم است از تجهیزات و امکانات مناسبی برخوردار باشند اما به دلیل کمبود اعتبار قادر به خریداری این امکانات نیستند که باید رفع این مشکل در دستور کار قرار گیرد.

**بارس 447 میلی متری باران در سال زراعی امسال
محمدناصر هاشمی ، مدیرکل هوشناسی استان لرستان نیز در جلسه شورای مدیریت بحران لرستان گفت: در سال زراعی جاری میزان 447 میلی متر بارش باران در استان ثبت شده که در مقایسه با درازمدت (10 سال ) میزان 1/5 تا 2 درصد کاهش و نسبت به سال زراعی گذشته به میزان 33 درصد کاهش را نشان می دهد.
به گفته وی پیش بینی می شود که تا پایان فصل پاییز بارش 100 میلی متری اتفاق بی افتد.
هاشمی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی اخیر در استان لرستان گفت: میانگین بارش این سامانه در لرستان 4/3 میلی متر بود که بیشترین بارش ها با 11 میلی متر مربوط به رومشکان ، 10/5 میلی متر در الشتر و هشت میلی متر در کوهدشت بود.
وی افزود: میزان بارش در خرم آباد ، پلدختر و بروجرد هر کدام سه میلی متر بود و سایر مناطق استان نیز بین سه تا چهار میلی متر بارش را داشتند.
وی افزود: بنابر پیش بینی های صورت گرفته تا پایان هفته جوی پایدار در استان حاکم است اما در پایان هفته سامانه ای بارشی مشابه سامانه بارشی اخیر استان را تحت تاثیر قرار می دهد.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.